5 ECTS credits
134 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009852ANR voor alle studenten in het 2e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
- Verantwoordelijke vakgroep
- Bewegings- en Sportwetenschappen
- Onderwijsteam
- Marc Theeboom
(titularis)
Hebe Schaillée
Tessa Commers
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
30 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
Tijdens de colleges (HOC) worden de basisbeginselen van de (sport)sociologie behandeld. Er wordt daarbij ingegaan op de belangrijkste sociologische (handelings)theorieën relevant voor de sport en de verschillende sociale functies en betekenissen van sport. Dit dient als een algemeen kader om de plaats en rol van sport binnen een aantal grote maatschappelijke ontwikkelingen en thema's te situeren en kritisch te bespreken. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan methodologische aspecten en valkuilen van het meten van de algemene sportdeelname en wordt de participatiegraad van kansengroepen besproken.
Om verdere verdieping te faciliteren schrijven de studenten in het kader van de WPO een reflectiepaper. De inhoudelijke kern van de paper omvat een reflectie vanuit vier verschillende perspectieven (persoonlijk vlak, academisch vlak, professioneel vlak en sociaal-maatschappelijk vlak).
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
- Bijkomende info
Voor meer informatie omtrent de concrete invulling van het studiedeel: zie Canvas
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Na afloop dient de student in staat te zijn om:
- de belangrijkste sociologische (handelings)theorieën relevant voor de sport te kunnen bespreken
- de belangrijkste sociale functies en betekenissen van de sport te kunnen bespreken
- de belangrijkste hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en een aantal specifieke thema's binnen de sport aan de hand van sociologische theorieën te kunnen verklaren
- te kunnen reflecteren vanuit vier verschillende perspectieven
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- theorie
met een wegingsfactor 60
en aldus 60% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- praktijk
met een wegingsfactor 40
en aldus 40% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Theorie:
De student wordt beoordeeld op de kennis van de cursusinhoud die tijdens de colleges is gegeven. (60%)
Oefening:
De student wordt beoordeeld op basis van de ingediende reflectiepaper. (40%)
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Verkort traject na vooropleiding professionele Bachelor onderwijs: secundair onderwijs met optie LO
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de lichamelijke opvoeding: Standaard traject