6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009362BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Kwantitatieve methoden' en 'Kwalitatieve methoden' en geslaagd zijn voor minstens 60 ECTS-credits op bachelorniveau. Studenten in het schakelprogramma of voorbereidingsprogramma communicatiewetenschappen en de master criminologische wetenschappen kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Ilse Marien (titularis)
Axelle Asmar
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
24 contacturen Lecture
26 contacturen Practical exercises
100 contacturen Self study
Inhoud

Deze cursus gaat in op volgende vragen:

  • Wat is (media- en communicatie)beleid?
  • Wat is (media- en communicatie)beleidsanalyse?
  • Welke methoden gebruik je voor de analyse van (media- en communicatie)beleid?

De nadruk ligt op het beantwoorden van de laatste vraag. De studenten maken kennis met de verschillende vragen en fases in beleidsanalytisch onderzoek en zullen verschillende methodes op het vlak van probleem structureren, voorspellen van beleid, monitoren, evalueren en aanbevelen aangeleerd krijgen. Methodes die onder meer aan bod komen zijn de volgende: stakeholdermapping, documentanalyse (close reading, argumentenmapping), participatieve methoden (brainstorm, PAR), advocacy coalition framework (ACF), SWOT en scenariostudies obv. experteninterviews.

Het doel van deze cursus is de studenten vertrouwd te maken met het veld van media- en communicatiebeleidsonderzoeksmethoden en ze een aantal methodes kritisch te laten toepassen. Op het einde van de cursus moeten studenten de verschillende belangrijke vragen en fases van beleidsanalytisch onderzoek kennen, alsook ze kunnen toepassen op specifieke casussen. De studenten moeten bekend zijn met de belangrijkste methodes van media- en communicatiebeleidsanalytisch onderzoek. Dit wil zeggen dat ze moeten weten welke de verschillende belangrijke methodes zijn, welke de kenmerken ervan zijn, in welke type van onderzoek ze kunnen gebruikt worden, en welke de voor- en nadelen van iedere methode zijn. Studenten moeten een selectie van de aangereikte methodes kunnen toepassen op een actuele beleidsproblematiek en de resultaten van hun werk mondeling en bevattelijk presenteren en verdedigen aan een publiek van beleidsexperten.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides Beleidsanalyse, K. Donders, Canvas & Perskring
Bijkomende info

De lessen zijn tweeledig opgebouwd. Er wordt in de eerste plaats ingegaan op theoretische en methodologische aspecten van beleidsanalytisch onderzoek. In de tweede plaats worden de aangereikte methoden meteen toegepast in een praktijkgerichte case. HOC en werkcolleges lopen op die manier naadloos in elkaar over.

Er wordt gewerkt met slides die te vinden zijn op Canvas; hier wordt ook gecommuniceerd over de opdrachten voor de les en het werkcollege. Aanwezigheid op werkcolleges en presentatiemomenten is vereist.

Specifieke informatie over evaluatie en sancties (mbt. te laat indienen en ongewettigde afwezigheid) zijn terug te vinden in de taakopgave op Canvas.

Toelichting doceervorm

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.

HOC: 24 uur (8 x 3 uur)

WPO: 26 uur

  • in klascontext oefenen van analysemethoden, presentatiemethoden, in groepjes voorbereiden van taak: 15 uur (5 x 3 uur)
  • presentaties voor jury van experten: 8 uur (2 x 4 uur)
  • feedbackmomenten in groep: 3 uur

ZELF: 100 uur

  • voorbereiden van HOC (teksten lezen, oefeningen voor groepstaak voorbereiden), à rato van 2 uur per HOC: 16 uur
  • groepstaak: 84 uur
    • desk research: 14 uur (opmaak dossierkennis, bibliografie relevante beleidsdocumenten)
    • stakeholdermapping: 5 uur
    • documentenanalyse (close reading): 5 uur
    • expert interview: 10 uur
    • argumentenmapping (ACF): 10 uur
    • beleidsaanbevelingen: 10 uur
    • beleidsnota: 10 uur
    • voorbereiding presentatie: 10 uur
    • redactie taak: 10 uur
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben kennis over en inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de beleidscontext waarbinnen deze media- en communicatie organisaties, -structuren en -processen tot stand komen, en dit zowel op nationaal, Europees als internationaal vlak.
  • De studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten.
  • De studenten geven blijk van inzicht in de diverse bronnen en opzoektechnieken.
  • De studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • De studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek – dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding – handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
  • De studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen.
  • De studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten.
  • De studenten beschikken over het vermogen om informatie, bestaande inzichten en eigen onderzoeksbevindingen te communiceren aan diverse doelgroepen en dit zowel schriftelijk, mondeling en via de nodige multimediale ondersteuning.
  • De studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.
  • De studenten kunnen begeleid creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.
  • De studenten passen kennis van en inzicht in de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en -technieken van de Communicatiewetenschappen onder begeleiding toe op een algemeen en beginnend niveau.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Beleidsdossier & Presentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Studenten worden geëvalueerd op basis van het beleidsdossier (in groep); daarnaast worden ze geëvalueerd op basis van hun presentatie / het beantwoorden van vragen na de presentatie (individueel).

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten worden geëvalueerd op basis van een groepswerk dat gepresenteerd wordt voor de groep en aan een aantal beleidsexperten uit de politieke- en bedrijfswereld. Er wordt een peer-evaluatie voorzien (Buddycheck).

Er zijn regelmatige feedbackmomenten tijdens de HOC en aansluitende WPO’s voorzien. Tijdens de hoorcolleges en WPO’s wordt er feedback gegeven door de docent en klassikaal op oefeningen die tijdens de les zelf worden gemaakt.

Er is geen mondeling of schriftelijk examen voorzien.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject