6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4018187CEW voor werkstudenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Marnix Jacques Pieters (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
70 contacturen Self study
Inhoud

Dit mastervak wordt ingevuld als een specialisatievak Maritieme Archeologie, dat wordt verzorgd door Gastdocent: Dr. Marnix Pieters van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Korte inhoud van de cursus
1. Inleiding: definities, concepten, historiek van de discipline
2. Onderzoekstechnieken
3. Wetgeving mbt maritieme archeologie: internationaal en nationaal/regionaal
4. Overzicht scheepswrakken internationaal
5. Overzicht maritieme sites internationaal
6. Overzicht scheepswrakken en maritieme sites in België
7. Het Belgische deel van de Noordzee: geologie/paleontologie,
maritiem erfgoed, commerciële activiteiten, hoe verder?

Alles wordt aangevuld met twee literatuuropdrachten: een mondelinge presentatie en een korte paper schrijven (1200-1500 woorden): onderzoeksvoorstel uitwerken.

WAT MET COVID-19 IN ‘20-‘21?

Hoe het komend academiejaar er zal uitzien kan niemand op dit moment voorspellen. We houden wel best al zoveel mogelijk rekening met eventuele nieuwe tijdelijke lockdownperiodes of momenten waarin physical distancing zal moeten worden gerespecteerd.

Daarom voorzien we  de mogelijkheid van zowel de 'face to face-lessen' als hoorcolleges op afstand (i.e. hoorcolleges via lesopnames of via synchrone online contactmomenten).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Archeologie van de kust en de zee, Nota's
Bijkomende info



Aanvullend studiemateriaal verzorgd door docenten

Leerresultaten

Algemene competenties

De student kan de belangrijkste trends binnen het onderzoeksveld Maritieme Archeologie duiden.

De student kan cruciale case studies en hun belang voor de dynamiek van het onderzoeksveld grondig toelichten.

De student kan formatieprocessen in Maritieme Archeologie analyseren en toelichten.

De student kan het belang van maritieme connecties voor materiele cultuur van zeevaren en maritieme nederzettingen toelichten.

De student kan (debatten in) erfgoedzorg voor maritiem erfgoed grondig toelichten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 40% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De andere punten worden behaald op het mondeling, waar de essays worden besproken en de literatuur die in de lessen werden gezien.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Essays met een wegingsfactor 1 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Elk essay wordt gequoteerd. Het beste van de twee essays telt mee voor 60% van het eindresultaat

Aanvullende info mbt evaluatie

de punten worden behaald via de papers, de presentaties en het examen

De beoordeling van kennis en inzichten op zowel het examen gebeuren volgens een gradueel scoringsmodel dat uitgezet wordt op een schaal van 1 tot 20 en van zeer slecht tot zeer goed.

Hierbij geldt evenzeer dat een punt lager dan 6 gelijk staat aan de inschatting dat de student geen enkel inzicht heeft in de materie (Zeer Slecht), dat punten van 6 t/m 9 (Slecht) gelijk staan aan de inschatting dat de student belangrijke steken heeft laten vallen die maken dat de beoordeling onmogelijk voldoende kan zijn, maar dat er wel een bepaald inzicht is. Punten 10 tot en met 13 (Matig) staan gelijk met een inschatting van de kennis en competenties van de student als Voldoende, zonder meer. Punten 14 tot en met 16 (Goed) staan gelijk met een positief oordeel over de kennis en de competenties van de student en meer dan 16 staat gelijk met de inschatting dat de student in staat is om vanuit de materie in meer of mindere mate een eigen inzicht hetzij bijdrage te leveren op het niveau van het vak.

Het niet-indienen van papers of deelnemen aan de presentaties leidt tot een Afwezig als resultaatcode.

Het resultaat van de papers of de presentaties, zowel als het resultaat van het mondelinge examen kunnen indien voldoende (terwijl het eindresultaat van het vak onvoldoende is) worden overgedragen naar tweede zit en/of het volgende academiejaar.

In het geval van een nieuwe covid'19 uitbraak kan het face to face mondelinge examen geherorganiseerd worden tot digitaal mondeling examen, al dan niet met voorbereidingstijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject