6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018186CER voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
Dit mastervak wordt ingevuld als een specialisatievak Maritieme Archeologie, dat wordt verzorgd door Gastdocent: Dr. Marnix Pieters van het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Korte inhoud van de cursus
1. Inleiding: definities, concepten, historiek van de discipline
2. Onderzoekstechnieken
3. Wetgeving mbt maritieme archeologie: internationaal en nationaal/regionaal
4. Overzicht scheepswrakken internationaal
5. Overzicht maritieme sites internationaal
6. Overzicht scheepswrakken en maritieme sites in België
7. Het Belgische deel van de Noordzee: geologie/paleontologie,
maritiem erfgoed, commerciële activiteiten, hoe verder?
Alles wordt aangevuld met twee literatuuropdrachten: een mondelinge presentatie en een korte paper schrijven (1200-1500 woorden): onderzoeksvoorstel uitwerken.
WAT MET COVID-19 IN ‘20-‘21?
Hoe het komend academiejaar er zal uitzien kan niemand op dit moment voorspellen. We houden wel best al zoveel mogelijk rekening met eventuele nieuwe tijdelijke lockdownperiodes of momenten waarin physical distancing zal moeten worden gerespecteerd.
Daarom voorzien we de mogelijkheid van zowel de 'face to face-lessen' als hoorcolleges op afstand (i.e. hoorcolleges via lesopnames of via synchrone online contactmomenten).
Aanvullend studiemateriaal verzorgd door docenten
De student kan de belangrijkste trends binnen het onderzoeksveld Maritieme Archeologie duiden.
De student kan cruciale case studies en hun belang voor de dynamiek van het onderzoeksveld grondig toelichten.
De student kan formatieprocessen in Maritieme Archeologie analyseren en toelichten.
De student kan het belang van maritieme connecties voor materiele cultuur van zeevaren en maritieme nederzettingen toelichten.
De student kan (debatten in) erfgoedzorg voor maritiem erfgoed grondig toelichten.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 40% van het eindcijfer
ZELF Presentatie bepaalt 30% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
de punten worden behaald via de papers, de presentaties en het examen
De beoordeling van kennis en inzichten op zowel het examen gebeuren volgens een gradueel scoringsmodel dat uitgezet wordt op een schaal van 1 tot 20 en van zeer slecht tot zeer goed.
Hierbij geldt evenzeer dat een punt lager dan 6 gelijk staat aan de inschatting dat de student geen enkel inzicht heeft in de materie (Zeer Slecht), dat punten van 6 t/m 9 (Slecht) gelijk staan aan de inschatting dat de student belangrijke steken heeft laten vallen die maken dat de beoordeling onmogelijk voldoende kan zijn, maar dat er wel een bepaald inzicht is. Punten 10 tot en met 13 (Matig) staan gelijk met een inschatting van de kennis en competenties van de student als Voldoende, zonder meer. Punten 14 tot en met 16 (Goed) staan gelijk met een positief oordeel over de kennis en de competenties van de student en meer dan 16 staat gelijk met de inschatting dat de student in staat is om vanuit de materie in meer of mindere mate een eigen inzicht hetzij bijdrage te leveren op het niveau van het vak.
Het niet-indienen van papers of deelnemen aan de presentaties leidt tot een Afwezig als resultaatcode.
Het resultaat van de papers of de presentaties, zowel als het resultaat van het mondelinge examen kunnen indien voldoende (terwijl het eindresultaat van het vak onvoldoende is) worden overgedragen naar tweede zit en/of het volgende academiejaar.
In het geval van een nieuwe covid'19 uitbraak kan het face to face mondelinge examen geherorganiseerd worden tot digitaal mondeling examen, al dan niet met voorbereidingstijd.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject