4 ECTS credits
112 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018367ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Sportmanagement’ en 'Event- en projectmanagement' gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Jo Van Hoecke
Inge Derom (titularis)
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
40 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

For the sports marketing and communication course, the content of the 'Sport Marketing' handbook (Mullin et al., 2014) is used as a theoretical foundation. During the course, a number of topics are discussed based on the marketing management process in sport. These topics relate to the market and the product, the sports consumer, the market research, the market segmentation and crucial decisions regarding the price and promotion, but also other elements of the marketing mix. Throughout the course, the student will apply the topics to a self-chosen sports organization. The student will work out a marketing plan for the organization as a marketing consultant. The student will also work out a sponsor plan from the perspective of an athlete who is being sponsored or a company that seeks out sponsoring opportunities. To support the translation of the theory into practice, a few guest lectures are organized during the lessons.

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Sportmarketingcommunicatie, Lagae, W., 3e editie, Arko Sports Media., 9789054724063, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Sport Marketing, Mullin, B., Hardy, S., & Sutton, W., 5e editie, Champaign: Human Kinetics., 9781492594628, 2022
Handboek (Aanbevolen) : Strategische sportmarketing, Westerbeek, H., Rubingh, B., Shilbury, D., & Quick, S., 6e editie, Arko Sports Media., 9789054720393, 2010
Bijkomende info

Available on Canvas.

Leerresultaten

Specifieke competenties

A Master of Science in Movement and Sport Sciences:

  • can demonstrate theoretical and practical understanding of marketing en sponsorship in the sport and recreational industry. 

  • can describe foundational concepts and techniques from existing marketing theory and apply these to various settings of the sport industry (e.g., public, non-profit and for-profit sport organizations, as well as sporting goods and services).

  • can create, deliver and effecively present a sport marketing plan. 

  • can create, deliver and effectively present a sponsor plan. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 80% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie en verdediging met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Marketing- en sponsorplan met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

In order to pass the sports marketing and communication course, the student must obtain a minimum score of 10/20 for all parts of the course (including the oral presentation and the written marketing plan). If the student obtains a minimum score of 10/20 for one component in the first examination period, this grade is automatically transferred to the second examination period.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Literary Studies (enkel aangeboden in het Engels)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sportbeleid en sportmanagement