3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1008087BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor het technologieproject Leefmilieutechnologie en duurzame materialen moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor Thermodynamica (BA IR).
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep en betrokken faculteiten/vakgroepen
Chem Ingenieurstechnieken & Industriele Scheikunde
Materialen & chemie
Bio-ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Hubert Rahier (titularis)
Ken Broeckhoven
Alexander Lutz
Onderdelen en contacturen
48 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

De juiste inhoud van het OO hangt nauw samen met het project dat de studenten uitvoeren. De projecten zijn niet elk jaar dezelfde en ook niet dezelfde voor alle studenten. Toch zijn volgende punten doorgaans gemeenschappelijk:
-karakterisatie: De stoffen waarmee gewerkt wordt moeten gekarakteriseerd worden. Dit kan zowel een fysische (vb sterkte, E-modulus), fysicochemische (vb smeltpunt) als chemische (vb moleculaire structuur) karakterisatie inhouden. Hierdoor worden in het bijzonder een aantal analytische technieken aangeleerd, zoals scanning elektronen microscopie, infrarood spectroscopie, thermische analyse.
-laboschaal opstelling bouwen: een proces (vb afvalwaterzuivering) moet uitgevoerd worden op laboschaal. Hiertoe moet een opstelling gebouwd en getest worden.-economische evaluatie: elk voorgesteld proces moet ook op zijn economische haalbaarheid gecontroleerd worden.
-computersimulatie: een proces of een onderdeel van een proces wordt met de computer gesimuleerd. Op die manier wordt aangetoond dat veel processen kunnen geoptimaliseerd worden zonder laboproeven uit te voeren.
-wetgeving: De processen die worden uitgevoerd moeten voldoen aan de VLAREM en VLAREA. Dit geldt bijvoorbeeld voor de normen van het lozingswater.
-veiligheid/gezondheids en milieuaspecten.
Mogelijke onderwerpen zijn: zuivering van afvalwater, synthese van biodiesel, brandstofcellen, recyclage van (elektronische) apparatuur, bier brouwen, autocoating, luchtaanrijking,...

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Leefmilieutechnologie en duurzame materialen, Nota's betreffende het globale concept worden ter beschikking gesteld.
Bijkomende info

Nota's betreffende het globale concept worden ter beschikking gesteld.
Literatuur dient opgezocht te worden in de bibliotheek, op elektronische wijze en in vakliteratuur beschikbaar in de verschillende deelnemende vakgroepen.

Leerresultaten

Algemene competenties

-Doelstelling
De doelstelling van dit technologievak is de studenten in contact te brengen met het eigenlijke ingenieursberoep, m.a.w. het aanwenden van exacte wetenschappen en bestaande technologie, en het ontwerpen van nieuwe technologieën, gebaseerd op exacte wetenschappen. De werkvorm is probleem gestuurd onderwijs.
In het bijzonder wordt kennis gemaakt met het beroep van chemisch, materiaalkundig of ecologisch ingenieur. Het is dan ook een voorbereiding op de afstudeerrichting chemie en materialen. Toch gaat het vak veel breder dan dat, in overeenstemming met de doelstelling van een brede bachelor opleiding. De studenten moeten namelijk kennis van verschillende disciplines aanwenden om hun project tot een goed eind te brengen. Zo moeten ze bijvoorbeeld een computer simulatie doen.

-Eindcompetenties:
Aandacht wordt besteed aan de volgende aspecten:
-Taken kunnen verdelen, in groep kunnen werken, een groep kunnen leiden.
-Relevante informatie kunnen opzoeken, zowel in de bibliotheek (klassieke middelen), als via elektronische weg. Zoals de bedoeling is bij probleem gestuurd onderwijs moeten de studenten ontbrekende kennis zelfstandig instuderen en toepassen. Hierbij gaan ze uit van de reeds verworven kennis/inzicht en moeten ze die in de praktijk toepassen. Dit moet hen tevens de attitude ‘levenslang leren’ bijbrengen.
-oplossen van problemen. Naast de praktische problemen die ze moeten oplossen om hun labo opstelling te laten werken moeten ze een economische evaluatie doen om een keuze te kunnen maken tussen verschillende opties bij het (denkbeeldige) opschalen van het project.
-Aanleren van een aantal specifieke technieken, in het bijzonder op het gebied van de analytische technieken, (spectroscopie, gaschromatografie, massaspectroscopie, electronenmicroscopie) en op het gebied van simulatietechnieken. (proces simulaties en computational fluid dynamics berekeningen)
-Bekijken van een aantal veiligheidsaspecten, rond het werken met toxische chemicaliën
-presenteren en verdedigen van het project aan een publiek (medestudenten)

De domeinspecifieke leerresultaten zijn:

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen heeft een brede fundamentele kennis en begrip van

2. ingenieurstechnische principes en de mogelijkheid om ze toe te passen om de belangrijkste technische processen te analyseren en om nieuwe en opkomende technologieën te onderzoeken;

De Bachelor in de Ingenieurswetenschappen kan

9. informatie van de technische literatuur en andere informatiebronnen aanwenden en evalueren;

10. op correcte wijze over de ontwerpresultaten rapporteren aan de hand van een technisch verslag of via een paper;

11. gebruikmakend van hedendaagse communicatiemiddelen resultaten op een wetenschappelijk verantwoorde wijze presenteren en verdedigen;

12.op een logische, abstracte en kritische wijze redeneren;

13. open dialogen, discussies en onderhandelingen voeren en kan technische rapporten schrijven gebruik makend van de meest moderne ICT-technologieën;

14. in team werken, toont creativiteit en ondernemerschap en beschikt over intellectuele mobiliteit.

De Bachelor in Ingenieurswetenschappen heeft

17. een kritische houding ten aanzien van de eigen resultaten en die van de anderen;

18. de middelen verworven voor het verzamelen van kennis gericht naar het levenslang leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De studenten worden individueel en in groep beoordeeld tijdens de zittingen door regelmatige besprekingen en observatie. Op deze manier wordt nagegaan in welke mate de beoogde eindcompetenties bereikt werden.
    Tevens dient een schriftelijk verslag van het uitgevoerde werk ingeleverd te worden. Hierbij is elke student van de groep voor een gedeelte verantwoordelijk.
    Tenslotte wordt het project mondeling verdedigd (in groepsverband, de beoordeling gebeurt wel individueel)
    Puntenverdeling: 1/3 op het praktische werk (50 % individueel, 50 % manier van samenwerken in de groep),
    1/3 op de verslagen (groepsscore)
    1/3 op de mondelinge presentatie en discussie (individueel).
    Naast deze punten die door de begeleiders gegeven worden geven de studenten binnen 1 groep elkaar punten om elkaar te rangschikken binnen de groep. Hierdoor kan de totaal score gegeven door de begeleiders nog maximaal 2 punten naar onder of naar boven bijgestuurd worden.
    Aanwezigheid is verplicht. Ongewettigde afwezigheid op 1 sessie leidt tot een 0 quotering voor dit gedeelte.
    Ongewettigde afwezigheid op meer dan 1 sessie, leidt tot een weigering voor deelname aan het examen. Dit wil zeggen een score afwezig voor het vak.
    Ongewettigde afwezigheid op de mondelinge presentatie leidt ook tot een score afwezig voor het vak.
    Voor de 2de zittijd wordt een nieuwe versie,van het gedeelte van het verslag waarvoor de student verantwoordelijk, is gevraagd. De mondelinge presentatie wordt ook opnieuw gedaan.
    De punten kunnen niet gedeeltelijk worden overgedragen naar een volgend jaar.

Aanvullende info mbt evaluatie

De studenten worden individueel en in groep beoordeeld tijdens de zittingen door regelmatige besprekingen en observatie. Op deze manier wordt nagegaan in welke mate de beoogde eindcompetenties bereikt werden.
Tevens dient een schriftelijk verslag van het uitgevoerde werk ingeleverd te worden. Hierbij is elke student van de groep voor een gedeelte verantwoordelijk.
Tenslotte wordt het project mondeling verdedigd (in groepsverband, de beoordeling gebeurt wel individueel)
Puntenverdeling: 1/3 op het praktische werk (50 %  individueel,  50 % manier van samenwerken in de groep),
1/3 op de verslagen (groepsscore)
1/3 op de mondelinge presentatie en discussie (individueel).
Naast deze punten die door de begeleiders gegeven worden geven de studenten binnen 1 groep elkaar punten om elkaar te rangschikken binnen de groep. Hierdoor kan de totaal score gegeven door de begeleiders wijzigen.
Aanwezigheid is verplicht. Ongewettigde afwezigheid op 1 sessie leidt tot een 0 quotering voor dit gedeelte.
Ongewettigde afwezigheid op meer dan 1 sessie, leidt tot een weigering voor deelname aan het examen. Dit wil zeggen een score afwezig voor het vak.
Ongewettigde afwezigheid op de mondelinge presentatie leidt ook tot een score afwezig voor het vak.
Voor de 2de zittijd wordt een nieuwe versie,van het gedeelte van het verslag waarvoor de student verantwoordelijk, is gevraagd. De volledige mondelinge presentatie wordt ook opnieuw gedaan.
De punten kunnen niet gedeeltelijk worden overgedragen naar een volgend jaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: chemie en materialen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: elektronica en informatietechnologie Profiel profiel computerwetenschappen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: verkort traject chemie en materialen na vooropleiding industriële wetenschappen
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: verkort traject chemie en materialen na vooropleiding chemie
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: verkort traject chemie en materialen na vooropleiding bio-ingenieur
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: Startplan
Bachelor in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken