3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1007417BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Neen
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor minstens 42 ECTS-credits op bachelorniveau.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Computerwetenschappen
Onderwijsteam
Johan Loeckx (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
Inhoud

De cursus geeft een brede waaier aan basisvaardigheden zonder voor elk van deze in de volledige diepte te gaan. De nadruk ligt meer op de praktische toepassing dan op de theorie die eraan ten grondslag ligt. De vaardigheden worden daartoe individueel en in groepen geoefend.
De volgende onderwerpen zullen worden behandeld:
* Werken in groepen
* Vergaderen
* Schrijven van rapporten
* Geven van presentaties
* Interviews en focusgroepen
* Onderhandelen
 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides over Werken in groepen en vergaderen, Interviews, onderhandelen, presentaties, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Communication Skills For Information Systems, Tony Warner, BIB, 9780273609100, 1996
Handboek (Aanbevolen) : Writing for Computer science, Justin Zobel, 3de, Springer-Verlag, 9781447166382, 2015
Handboek (Aanbevolen) : Writing & Speaking At Work, Edward P. Bailey, 5de, Pearson, 9781292040370, 2013
Handboek (Aanbevolen) : Basisprincipes van communicatie, Klaas Wiertzema, Patricia Jansen, 4de, Pearson, 9789043033268, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Spreken in het openbaar, Inspirerend en overtuigend presenteren, Klaas Wiertzema, Patricia Jansen, 3de, Pearson, 9789043016155, 2011
Handboek (Aanbevolen) : Rapporteren voor Techniek en ICT, Marcel Heerink, Pearson Education, 9789043011730, 2007
Bijkomende info

Bijkomende informatie (uurrooster, contactinformatie, opdrachten, extra leermateriaal ...) kan gevonden worden via het leerplatform. 
Het materiaal gebruikt tijdens de sessies wordt tevens ter beschikking gesteld via het leerplatform.
 

Leerresultaten

Algemene competenties

Eindcompetenties
De student kent de basisprincipes van communicatie in een werkomgeving en kan die in een professionele of academische ICT werkomgeving toepassen.

Dit betekent meer specifiek, wat betreft:
Kennis en het inzicht:
- Het belang van goed communiceren kennen en begrijpen.
- De basisprincipes van communiceren kennen en begrijpen.
- De basisprincipes van werken in groepen, vergaderen, schrijven van rapporten, geven van presentaties, interviews, focusgroepen en onderhandelen kennen.

Toepassing van de kennis en het inzicht:
- De communicatieprincipes en technieken kunnen toepassen in een werkomgeving.

Oordeelvorming:
- Keuzes kunnen maken over de meest geschikte vorm van communicatie in een gegeven situatie.

Communicatie:
- Zich duidelijk schriftelijk en mondeling kunnen uitdrukken in verschillende situaties.

Leervaardigheden:
- Vertrekkend van de opgedane basiskennis, zich verder zelfstandig kunnen verbeteren in bepaalde communicatievaardigheden.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Praktijkopdracht bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Participatie en bijdragen HOC met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De beoordeling van de studenten gebeurt op basis van hun bijdragen tijdens de lessen en sessies. De studenten zullen ook zichzelf en hun mede-studenten beoordelen (peer-assessment).
    Er is geen examen en er is geen mogelijkheid voor herkansing in de 2de zittijd.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling van de studenten gebeurt op basis van een groepsopdracht.

Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken. 


Het groepswerk wordt gequoteerd op 20. Er is geen examen en er is geen mogelijkheid voor herkansing in de 2de zittijd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject