5 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1007374BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten ingeschreven zijn in de bachelor LOBW.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Evert Zinzen
Kristine De Martelaer (titularis)
Ariane Caplin
Kristof Huts
Jan De Bouw
Heike Beckers
Tonia Aleida Verhoef
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
Dit vak is een kennismaking met instructie geven in bewegen/sport en bewegingspromotie, waarbij zowel didactische theorieën en relevante onderzoeksaspecten als praktijkervaring met micro-teaching en communicatie aan bod komen. Studenten leren op een efficiënte en veilige wijze met deelnemers te communiceren en instructie te geven, dit zowel individueel als in groep. Bij aanvang worden de diverse componenten van het didactisch handelen en gedragsverandering geanalyseerd en wordt er ingegaan op het belang van een visie op leren & instructie. Men leert hoe een krachtige leeromgeving en een motivationeel klimaat op te bouwen, rekening te houden met de fysieke en psychische integriteit van individuen en groepen. Diverse didactische werkvormen (face-to-face en blended), een goed overwogen lesmanagement (groepsindeling, tijds -en ruimtemanagement, vermijden van storende factoren) worden op een interactieve wijze geleerd. De communicatieve vaardigheden i.f.v. bewegingspromotie en instructie (verbaal, non-verbaal, motivationele gespreksvoering) krijgen de nodige aandacht. Er wordt wordt intensief geoefend op het maken van degelijke lesvoorbereidingen: concrete leerdoelen gekoppeld aan de beginsituatie, gepaste leerinhouden kiezen, rekening houdende met variatie & differentiatie (niveau- en interesseverschillen, diversiteit, interculturealiteit, ...) en multimedia gebruik. Co-teaching komt hier eveneens aan bod.
Er wordt in de reflecties stilgestaan bij competenties van een goede lesgever (op micro-niveau) en het eigen profiel, elkaar evalueren en (peer) feed back geven vanuit een kritisch constructieve ingesteldheid en begrijpen van verschillen in omgang. Tevens komt ook MultiMove aan bod om aan jonge kinderen een brede motorische basisvorming te kunnen geven op een pedagogisch verantwoorde manier. Er wordt gestimuleerd dat studenten nadenken over een bewegingsgerelateerd topic, dat zich leent om multidisciplinair uit te werken.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Power Point presentaties van de lessen, wetenschappelijke artikels en afspraken, Canvas
Handboek (Vereist) : De alles(z)weter, Beweging in wetenschap, wetenschap in beweging, De Martelaer K. & De Bouw J., ASP, 9789057187322, 2018
Bijkomende info

Studenten die ziek of gekwetst zijn (met een medisch attest) die niet kunnen komen, verwittigen de titularis/assistent voor de les. In het geval zij les/micro-teaching moeten geven, doen zij tijdig zelf een concreet voorstel voor oplossing (wissel met medestudent).

Studenten met een specifiek statuut (topsportstatuut, werkstudent, Erasmus...) nemen in het begin van het semester contact op met de titularis om aan te geven welke oplossing haalbaar is in de planning. Studenten die zich dan niet houden aan de gemaakte afspraken kunnen uitgesloten worden van de desbetreffende zittijd.

Leerresultaten

Algemene competenties

De student heeft kennis van:
  • en inzicht in diverse modellen voor het didactisch handelen en gedragsverandering
  • en inzicht in de componenten van het didactisch handelen en kunnen deze vertalen naar de bewegingsvorming
  • de meest relevante vaktijdschriften en databanken (nationaal en enkele internationale) waar studies over didactische aspecten in de bewegingsvorming te vinden zijn
  • de mogelijkheden om interdisciplinair te werken rond thema 'bewegen' met wetenschappen of taal
  • de verschillende co-teachingsvormen en kan deze afstemmen/toepassen bij een specifieke opdracht
De student kan:
  • een internationaal wetenschappelijk artikel opzoeken, kritisch lezen en samenvatten / bespreken
  • een degelijke lesvoorbereiding maken
  • alleen en in co-teaching een les bewegingsvorming / bewegingspromotie geven aan leeftijdsgenoten (21st C skills: leiding nemen, samenwerken)
  • reageren op storende factoren
  • een motivationeel gesprek voeren (vooral Revaki) om een gezonde levensstijl (en beweging in het bijzonder) te promoten (21st C skills: communicatie)
  • vlot communiceren (verbaal en non-verbaal) met individuen en groepen om leer- en oefenstof over te brengen (21st C skills: communicatie)
  • opzoekwerk verrichten naar relevante onderwerpen en omzetten naar bruikbare, didactisch onderbouwde oefeningen, aangepast aan de doelgroep 
De student heeft de attitude om:
  • met een enthousiaste uitstraling anderen aan te zetten tot meer en beter bewegen
  • zichzelf en anderen te motiveren tot actie te komen en te blijven doorzetten
  • praktische wijsheid van een lesgever te ontwikkelen die mede theoretisch en met evidence gefundeerd is (research-informed didactics)
  • de competenties van een lesgever op microniveau voor zichzelf en voor anderen kritisch te bespreken (reflecteren) en te verbeteren
  • levenslang te leren (21st C skills: zelfsturing)
  • afspraken op een punctuele wijze na te komen 
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 30% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: open vragen van het theoretische gedeelte

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Lesgeven medestudenten met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Twee / drie lesvoorbereidingen maken en les geven aan medestudenten, video-taak en peer-evaluation

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak wetenschappelijk artikel met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: samenvatting & bespreking van twee Engelstalige wetenschappelijke artikels over didactiek/pedagogiek in sport en bewegen: (a) lijstartikel en (b) eigen gevonden artikel

Aanvullende info mbt evaluatie
In geval er onvoldoendes zijn op een bepaald onderdeel (cijfer < 8/20), wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste resultaat als examenresultaat. Deelresultaten worden, bij een resultaat van minstens 10/20, automatisch overgedragen naar de tweede zittijd en naar het volgend academiejaar. 
 
Wat betreft het schriftelijk examen, de taak van de wetenschappelijke artikels en de WPO's: praktische afspraken en beoordelingscriteria worden op het electronisch leerplatform gecommuniceerd.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen: topsport