6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020929DEW voor werkstudenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Tine Meganck (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
144 contacturen Self study
Inhoud

Deze masterklas analyseert de vroegmoderne beeldtaal en –cultuur. Een beeldcultuur is zowel het eindproduct als een mediator van verschillende humane actie- en interesse-sferen: politieke en sociale-economische tendenzen, filosofie, literatuur,…. In de vroeg-moderne tijd explodeerde de beeldcultuur. De uitvinding van druk- en prentkunst vanaf 1450 ontketende daarbij een kenniscultuur met een ongekend sociaal en globaal bereik en hertekende het beeld van de mens in de kosmos, in de wereld, en van zichzelf. 

We leren vanuit een multi-methodisch perspectief (iconografie, matieriële cultuur, gender, global art,…) en aan de hand van capita selecta om de vroeg-moderne visuele cultuur te ontrafelen. Een kritische reflectie over het historische “beeld als bron” rijkt tevens instrumenten aan om kritisch na te denken over waarheid, manipulatie en propaganda in de huidige beeld- en mediacultuur. Centraal staan de vroegmoderne Nederlanden in een Europees en globaal perspectief. Binnen deze afbakening kan de focus jaarlijk verschuiven. Lesonderdelen zijn thematisch opgevat (vb. handelsnetwerken, humanisme, landschap en ecologie...) en beschouwen casussen diachronisch (binnen de afbakening vroeg-moderne tijd). Grote kunstenaars dienen als referentie, maar evenzeer zal populaire en anonieme visuele cultuur aan bod komen. 

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Eigen lesnotities te nemen door de studenten. Ondersteunende en (verplicht) aanvullende literatuur wordt opgegeven
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Gedigitaliseerde kopie van het beeldmateriaal wordt waar mogelijk ter beschikking gesteld, Canvas
Bijkomende info

De studenten nemen lesnota’s en kunnen aanvullend cursusmateriaal vinden op Canvas (PP’s van de docent).
Reader met verplichte leesopdrachten via leerplatform Canvas.

Elke les omvat ca. een uur "lecture" en een uur klas discussie op basis van de verplichte leesopdracht die wordt geintroduceerd door de studenten (beurtrol). Gezien het belang van deelname en de inhoudelijke discussie is aanwezigheid tijdens de lessen ten zeerste aanbevolen.  

Het is mogelijk dat een excursie leidt tot bescheiden extra kosten voor de studenten die niet door de universiteit gedekt zijn. 

Leerresultaten

Algemene competenties

1. De student heeft algemene kennis van, inzicht in en het vermogen te reflecteren over werking en impact van visuele cultuur in de vroeg-moderne periode;

2. De student heeft kennis van en inzicht in de debatten hieromtrent;

3. De student formuleert zelfstandig een probleemstelling en daaraan gekoppelde onderzoeksvragen over vroeg-moderne visuele cultuur;

4. De student rapporteert mondeling en schriftelijk over zijn/haar onderzoeksresultaten;

5. De student heeft algemene vaardigheden die voor de beoefening van het vakgebied noodzakelijk zijn, o.a. analytisch kijken, zelfstandig kunnen werken met het kunsthistorische apparaat, het zelfstandig bestuderen en interpreteren van relevante bronnen en vakliteratuur en het kritisch reflecteren op de neergelegde kennis en inzichten die zijn gesteld in voor het vak relevante talen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 25% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 25% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen mondeling met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Oral examination on the paper and themes and literature discussed in class

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Klasparticipatie/presentatie met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Class participation + presentation

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Paper 4000 words/5000 words incl. notes

Aanvullende info mbt evaluatie

Evaluatie: 

  • 25% voor het deelaspect ZELF tijdens het semester (klas participatie; presentatie aan de groep)
  • 50% op het uitgeschreven paper (4000 worden/5000 woorden incl. noten) in te dienen ten laatste twee weken voor het examen
  • 25 % op het mondeling examen waarin het paper kan worden verdedigd, en eveneens verwacht is dat de student in interactie kan gaan met de tijdens de seminaries besproken thema’s en literatuur. 

Daarbij:

  • Het mondeling examen kan niet worden afgelegd zonder het tijdig indienen van het uitgeschreven paper. 
  • Indien de student niet slaagt voor de eerste zittijd dient een nieuwe paper geschreven te worden voor de tweede zittijd - dit kan een verbeterde versie zijn van het paper ingediend voor de eerste zittijd. De resultaten voor het deelaspect ZELF worden overgedragen naar de tweede zittijd, tenzij anders wordt afgesproken na de eerste zittijd met de Titularis.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)