6 ECTS credits
164 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1006998AER voor alle studenten in het 1e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Communicatiewetenschappen
- Onderwijsteam
- Burcu Korkmazer
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 24 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
132 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
Beelden zijn overal rondom ons. Ze spelen een belangrijke rol in informatie en communicatie, in politiek, en in vraagstukken rond identiteit en cultuur. Beelden vinden we niet alleen op televisie en film, fotografie en schilderijen, maar er bestaan ook tal van visuele talen zoals design, grafisch ontwerp en architectuur. In dit vak leren we om kritisch om te gaan met die vele visuele talen: we leren te begrijpen van waar ze komen en wat ze kunnen doen, we leren dieper te kijken, en we leren zelf maken. De nodige historische en theoretische kennis toetsen we aan de praktijk aan de hand van oefeningen en voorbeelden. We maken kennis met verschillende stromingen binnen communicatiewetenschappen en culturele studies. Het boek ‘Beeldtaal’ (van den Broek et al., 2019, 3e druk) vormt onze leidraad in verschillende lessen.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, wetenschappelijke teksten bij een aantal lessen, eventuele extra informatie en links naar beeldmateriaal, Canvas
Handboek (Vereist) : Beeldtaal, Jos van den Broek, willem Koetsenruijter, Jaap de Jong & Laetitia Smit, 3de, Amsterdam: Boom, 9789024451166, 2023
- Bijkomende info
Verplicht aan te kopen: Beeldtaal, Jos van den Broek et al., 2019, Derde druk, Uitgeverij Boom. Bijkomend studiemateriaal via Canvas + eigen notities
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
HOC: 24 uur (12 x 2 uur)
WPO: 8 uur (8 x 1 uur)
Aansluitend bij de hoorcolleges worden casussen uit de beeldcultuur besproken. Dit gebeurt aan de hand van visueel materiaal (foto’s, documentaires, film) dat in groep wordt besproken.
ZELF: 132 uur
- Bijhouden cursus tijdens het semester (3 uur per HOC): 3 x 12 = 36 uur
- Verzamelen en verwerken van relevante literatuur en tussentijdse zoekopdrachten: 1 x 8 uur = 8 uur
- Voorbereiden tussentijdse invididuele opdracht: 4 x 8 uur = 32 uur
- Voorbereiden eindopdracht (individueel): 2 x 8 uur = 16 uur
- Voorbereiden examen: 5 x 8 uur = 40 uur
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Wat word je geacht op het einde van dit college te kennen en/of te kunnen?
- Je kan basisbegrippen binnen het domein van de visuele cultuur definiëren, belangrijke figuren situeren, en kan de belangrijkste evoluties op het vlak van visuele cultuur beschrijven.
- Je kan de belangrijkste paradigma’s, auteurs en onderzoekstradities binnen de visuele cultuur opsommen en kaderen binnen diverse disciplines zoals communicatiewetenschappen en kunstwetenschappen.
- Je kan verschillende onderdelen van beelden onderscheiden en bespreken, zowel algemeen (theoretisch) als toegepast op concrete voorbeelden.
- Je kan bestaande beelden en beeldtaal analyseren op vlak van ‘Gestalt’, ‘semiotiek’ en ‘visuele retorica’.
- Je kan de structuren en processen die betrekking hebben op de productie van betekenis van beelden uitleggen aan de hand van historische en eigentijdse case studies.
- Je kan linken leggen tussen verschillende onderdelen van de cursus en zo de complexiteit van visuele cultuur vatten.
- Je hebt een kritische houding ten aanzien van beeldmateriaal en beeldtaal en kan je standpunten duidelijk en gestructureerd onderbouwen aan de hand van weloverwogen argumenten.
- Je kan zelfstandig een eigen werkstuk ontwikkelen waarbij je bovenstaande kennis en vaardigheden kan toepassen. Je hebt hierbij bijzondere aandacht voor het tot stand komen van beeldtaal.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk Examen
met een wegingsfactor 1
en aldus 70% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Individuele opdracht
met een wegingsfactor 1
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
De beoordeling bestaat uit volgende categorieën:
- Schriftelijk examen bepaalt 70% van het eindcijfer. Voorbeeldvragen en modelantwoorden worden besproken tijdens het hoorcollege en in de studiewijzer.
- Individuele opdracht bepaalt 30% van het eindcijfer. De opdracht bestaat uit een eindopdracht, waarbij studenten een eigen werkstuk kunnen kiezen (o.m. fotografie, infographics, webpagina...). Instructies worden bij het begin van het semester gegeven.
Bij een resultaat van minstens 8/20 wordt het deelresultaat van het examenonderdeel 'Opdracht individueel' overgedragen naar de tweede zittijd. Studenten die dit onderdeel toch wensen te hernemen moeten contact opnemen met de docent ten laatste bij de start van de tweede zittijd. Afwezigheid op het examenonderdeel 'Opdracht individueel' leidt tot een 0 op dit onderdeel.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek