6 ECTS credits
155 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1017278BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
HOORCOLLEGE :
Deel 1. Grondbeginselen, theorieën en principes van de anorganische scheikunde
- Atomaire structuur : Elektronenverdeling van de elementen - Waterstofachtige atomen (radiale distributiefunctie, hoekfuncties) - Meer elektron atomen - Atomaire eigenschappen (Covalent-, ion- en van der Waalsstraal, ionizeringsenergie, elektronenaffiniteit, elektronegativiteit, ladingscapaciteit – hardheid en zachtheid)
- Moleculaire structuur : Lewisstructuren en moleculaire vorm : het VSEPR model - “Valence Bond” theorie en het begrip hybridizatie - Moleculair orbitaal theorie (bindende en antibindende orbitalen, homonucleaire diatomische moleculen, heteronucleaire diatomische moleculen, ligand groep orbitaal aanpak, polyatomische moleculen)
- Structuur van vaste stoffen : bolstapeling, de eenheidsscel en de beschrijving van kristalstructuren, structuur van metalen, ionaire vaste stoffen (karakteristieke structuren van ionaire vaste stoffen, straalverhouding, energetica van de ionbinding) – Zeolieten - Moleculair orbitaal theorie van metalen en halfgeleiders
- Zuren en basen : Brønsted aciditeit - Gehydrateerde kationen – Oxozuren - Zure en basische oxides – Polyoxoverbindingen - Lewis Zuren en Basen - Systematiek in Lewis zuren en basen : harde en zachte zuren en basen
- Oxidatie en reductie : Elementextractie door oxidatie of reductie - Redoxpotentialen - Diagrammatische weergave van redoxpotentialen (Latimer, Frost en Pourbaix diagrammen)
- d-metaal complexen : Structuren en symmetrieën - Bindingsvorming en elektronische structuur (Kristalveld theorie -Ligandveld theorie) - organometaalverbindingen
WPO :
- Oefeningen : toepassingen over de verschillende concepten en principes van de cursus
- Presentatie : In de deze opdracht dienen de studenten een chemisch element te kiezen, zelf de informatie over dit element op te zoeken en hierover een mondelinge presentatie van ongeveer 15 min, met behulp van de computer te geven.
- Practica : Stikstof- en zuurstof-chemie, Halogeenchemie, Analyse van een Cr-Complex, Synthese van Ag-nanodeeltjes
Geen extra bijkomende info.
Doelstellingen :
In dit opleidingsonderdeel worden de studenten geïntroduceerd in het gebied van de anorganische chemie. Een belangrijke doelstelling voor de student is het verwerven van inzicht in de structuur, de eigenschappen en de reactiviteit van anorganische verbindingen en vaste stoffen. Hiertoe wordt, vertrekkend van de basiskennis opgedaan in de cursussen chemie van het eerste jaar bachelor in de chemie, de atoomstructuur en de chemische binding verder uitgediept voor meer-elektronatomen, moleculen en vaste stoffen. Vervolgens komen ook zuur-base reacties en redox-reacties aan bod. Tevens worden de d-blok elementen behandeld waarbij, naast algemene eigenschappen, aandacht wordt besteed aan de binding in transitiemetaalioncomplexen. Ook d-organometaalverbindingen komen hierbij aan bod.
In het gedeelte “systematische chemie van de elementen” wordt, naast een hoofdstuk over het element waterstof, de chemische structuur en eigenschappen van enkele representatieve p-blok elementen en hun verbindingen besproken, met aandacht voor de verticale, horizontale en diagonale relaties in het periodiek systeem.
In een opdracht, handelend over de systematische chemie van de elementen, kiest de student een element of een groep van elementen (meer specifiek een metaal of een groep van metalen niet aan bod gekomen in het hoorcollege) en dient hij/zij hierover zelf informatie op te zoeken, te interpreteren en te communiceren (schriftelijk en mondeling).
Eindcompetenties :
- De student verwerft parate kennis over volgende onderwerpen en kan deze kennis toepassen :
(a) belangrijkste concepten, theorieën en wetten uit de moderne anorganische scheikunde;
(b) structuur, bindingsvorming en reactiviteit van anorganische verbindingen;
(c) structuur en chemie van de hoofdgroepelementen, transitiemetaalcomplexen en organometaalverbindingen;
- De student kan de mogelijkheden en beperkingen van bepaalde modellen inschatten en ontwikkelt een kritische attitude t.o.v. het doorvoeren van bepaalde vereenvoudigingen.
- De student kan nieuwe basiskennis die verwant is met de inhoud van de cursus zelf opzoeken, interpreteren en communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.
- De student is vertrouwd met de nodige praktische vaardigheden in de experimentele anorganische chemie.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 66% van het eindcijfer
HOC Praktijkopdracht bepaalt 12% van het eindcijfer
WPO Labowerk bepaalt 22% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Labowerk dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Schriftelijk examen bepaalt 66% van het eindcijfer
HOC Praktijkopdracht bepaalt 12% van het eindcijfer
WPO Labowerk bepaalt 22% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
• Deel 1 Hoorcollege met een wegingsfactor 66 en aldus 66% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Score op vragen handelend over Deel 1 van het hoorcollege.
Binnen de categorie HOC Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
• Presentatie en rapport met een wegingsfactor 12 en aldus 12% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Een opdracht aangaande de "Systematische chemie van de elementen", gebaseerd op een mondelinge presentatie en een schriftelijk rapport handelend over de eigenschappen en de chemie van een door de student gekozen chemisch element of groep van elementen. Hierbij wordt ervoor gezorgd dat de verschillende regio’s van de periodieke tabel aan bod komen.
Binnen de categorie WPO Labowerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Labo Practica met een wegingsfactor 22 en aldus 22% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Score op vaardigheden, attitude en verslaggeving tijdens de Practica
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de chemie: Standaard traject
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: geografie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: fysica (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: wiskunde (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: ingenieurswetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)