6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1005060BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Het opleidingsonderdeel ‘kwantitatieve methoden’ is inhoudelijk en praktisch gericht op het ontwikkelen van onderzoekscompetenties bij studenten communicatiewetenschappen waarbij de datacollectie en –analyse van numerieke gegevens centraal staat.
Enerzijds worden begrippen, methoden en technieken aangereikt om bestaand kwantitatief communicatiewetenschappelijk onderzoek te kunnen begrijpen, beoordelen en te interpreteren.
Anderzijds wordt er middels een combinatie van interactieve werkcolleges, oefeningen en zelfstudie gewerkt aan de integratie van kennis, vaardigheden en attitudes opdat studenten zelfstandig een wetenschappelijke studie die kwantitatieve methoden en analysetechnieken hanteert, kunnen ontwerpen, uitvoeren en evalueren.
De nadruk ligt hoofdzakelijk op leerdoelstellingen van het hogere cognitieve niveau. Dit opleidingsonderdeel moet studenten in staat stellen om adequaat technieken en methoden toe te passen bij de verzameling, analyse en interpretatie van kwantitatieve gegevens in het kader van overige opleidingsonderdelen en de bachelor- of masterproef.
De opbouw van de cursus volgt alle onderzoeksfasen die een kwantitatief onderzoek veronderstelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het formuleren van onderzoeksvragen, onderzoeksontwerpen, hypotheses. Centraal staat hierbij de significantie van ‘data’ in onze huidige samenleving en communicatie. Het belang van een theoretisch kader staat telkens voorop. Het kwantitatief onderzoeksproces worden uitgewerkt aan de hand van, met name, survey-onderzoek, experimenten en het opzetten van je eigen onderzoek. Hierbij wordt aandacht besteed aan onder meer het gebruik van statistiek voor het bepalen en testen van schalen van de vragenlijst, het kiezen van de steekproefgrootte en inschatten van de resultaten ter veralgemenisering, het berekenen en toetsen van verschillen en samenhangen tussen meerdere populaties, alsook betrouwbaarheid en validiteit.
Het onderwijs-leermateriaal dat wordt gehanteerd voor het opleidingsonderdeel is zeer divers, zoals verschillende handboeken (NL/ENG), presentatieslides en oefeningen. Dit leermateriaal dient ter voorbereiding en ondersteuning van (verplichte) contactmomenten, ter ondersteuning bij de verwerking van leerinhouden, het kritisch beoordelen van diverse methoden en technieken, het inoefenen van analysetechnieken m.b.v. statistische software, alsook het inzicht opbouwen m.b.t. specifieke leerinhouden die niet worden toegelicht tijdens de contactmomenten. Ter ondersteuning van de zelfstudie wordt in hoofdzaak het online leerplatform Canvas ingeschakeld, aangevuld met tools voor interactie en communicatie op afstand (bijv. Skype).
Toelichting werkvormberekening
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
WPO: 78 uur
ZELF: 102 uur
Studenten in een verkort traject communicatiewetenschappen alsook schakelstudenten en studenten die het voorbereidingsprogramma volgen, kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Echter, een zekere basiskennis is vereist. Van deze studenten wordt verwacht inzicht te hebben in beschrijvende statistiek, aangezien hierop wordt verder gebouwd. Wanneer de student niet beschikt over deze kennis, wordt zelfstudie verwacht voor de aanvang van het eerste college (aanbevolen hoofdstuk 1-3 in Verhoeven, N. (2017). Statistiek in Stappen. Amsterdam: Boom Uitgevers).
Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
De aanwezigheid van de student is vereist. Er wordt van de student een actieve participatie tijdens de leeractiviteiten verwacht, m.a.w. een actieve houding tijdens de contactmomenten, alsook de (zelfstandige) verwerking van de leerinhouden.
Voor de studenten die het opleidingsonderdeel op basis van hun totaalcijfer (alle opdrachten samen) opnieuw dienen af te leggen in tweede zittijd, gelden volgende afspraken:
Indien de student een onvoldoende haalde voor een bepaalde opdracht zal er een vervangingsopdracht worden gegeven die steeds gemaakt wordt als individuele opdracht, de vervangingsopdracht heeft nog steeds het zelfde gewicht in het eindresultaat. Voor opdrachten waarvoor een voldoende werd behaald in 1ste zittijd worden de punten overgeheveld naar 2de zittijd, tenzij de student de bijhorende vervangingsopdracht indient in 2de zittijd.
De verschillende deelresultaten worden niet overgedragen naar een volgend academiejaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject