6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1005060BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Statistiek I voor de sociale wetenschappen', 'Onderzoeksmethodologie' en geslaagd zijn voor minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau. Studenten in een verkort traject communicatiewetenschappen kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen. Echter, een zekere basiskennis is vereist. Van deze studenten wordt verwacht inzicht te hebben in beschrijvende statistiek, aangezien hierop wordt verder gebouwd. Wanneer de student niet beschikt over deze kennis, wordt zelfstudie verwacht voor aanvang van het eerste college (aanbevolen hoofdstuk 1-3 in Verhoeven, N., 2017. Statistiek in Stappen. Amsterdam: Boom Uitgevers).
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Ilse Marien (titularis)
Stephanie Tintel
Jorre Vannieuwenhuyze
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
78 contacturen Practical exercises
102 contacturen Self study
Inhoud

Het opleidingsonderdeel ‘kwantitatieve methoden’ is inhoudelijk en praktisch gericht op het ontwikkelen van onderzoekscompetenties bij studenten communicatiewetenschappen waarbij de datacollectie en –analyse van numerieke gegevens centraal staat.
Enerzijds worden begrippen, methoden en technieken aangereikt om bestaand kwantitatief communicatiewetenschappelijk onderzoek te kunnen begrijpen, beoordelen en te interpreteren.
Anderzijds wordt er middels een combinatie van interactieve werkcolleges, oefeningen en zelfstudie gewerkt aan de integratie van kennis, vaardigheden en attitudes opdat studenten zelfstandig een wetenschappelijke studie die kwantitatieve methoden en analysetechnieken hanteert, kunnen ontwerpen, uitvoeren en evalueren.
De nadruk ligt hoofdzakelijk op leerdoelstellingen van het hogere cognitieve niveau. Dit opleidingsonderdeel moet studenten in staat stellen om adequaat technieken en methoden toe te passen bij de verzameling, analyse en interpretatie van kwantitatieve gegevens in het kader van overige opleidingsonderdelen en de bachelor- of masterproef.

De opbouw van de cursus volgt alle onderzoeksfasen die een kwantitatief onderzoek veronderstelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het formuleren van onderzoeksvragen, onderzoeksontwerpen, hypotheses. Centraal staat hierbij de significantie van ‘data’ in onze huidige samenleving en communicatie. Het belang van een theoretisch kader staat telkens voorop. Het kwantitatief onderzoeksproces worden uitgewerkt aan de hand van, met name, survey-onderzoek, experimenten en het opzetten van je eigen onderzoek. Hierbij wordt aandacht besteed aan onder meer het gebruik van statistiek voor het bepalen en testen van schalen van de vragenlijst, het kiezen van de steekproefgrootte en inschatten van de resultaten ter veralgemenisering, het berekenen en toetsen van verschillen en samenhangen tussen meerdere populaties, alsook betrouwbaarheid en validiteit. 

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Quantitative Research Methods for Communication, A Hands-On Approach, Jason S. Wrench, Candice Thomas-Maddox, and Virginia Peck Richmond, 4th, Oxford University Press, 9780190861063, 2018
Handboek (Aanbevolen) : De vragenlijst, J.Brinkman, 3de druk, Noordhoff Uitgevers B.V., 9789001834142, 2014
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides e.a., Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Discovering statistics using IBM SPSS Statistics, A. Field, 5de, London, Sage Publications, 9781526419521, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Surveys in Social Research, D. De Vaus, 6de, London, Routledge Ebook, 9781134086382, 2013
Handboek (Aanbevolen) : Statistiek in stappen, N. Verhoeven, 3de, Amsterdam, Boom Uitgevers, 9789024427789, 2019
Handboek (Aanbevolen) : Research Design in Social Research, D. De Vaus, London, Sage, 9780761953470, 2001
Bijkomende info

Het onderwijs-leermateriaal dat wordt gehanteerd voor het opleidingsonderdeel is zeer divers, zoals verschillende handboeken (NL/ENG), presentatieslides en oefeningen. Dit leermateriaal dient ter voorbereiding en ondersteuning van (verplichte) contactmomenten, ter ondersteuning bij de verwerking van leerinhouden, het kritisch beoordelen van diverse methoden en technieken, het inoefenen van analysetechnieken m.b.v. statistische software, alsook het inzicht opbouwen m.b.t. specifieke leerinhouden die niet worden toegelicht tijdens de contactmomenten. Ter ondersteuning van de zelfstudie wordt in hoofdzaak het online leerplatform Canvas ingeschakeld, aangevuld met tools voor interactie en communicatie op afstand (bijv. Skype).

Toelichting werkvormberekening

  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

WPO: 78 uur

  • in klascontext oplossen van oefeningen: 54 uur
  • individuele & peer feedback: 24 uur (vragen via mail of tijdens permanentie in blok)

ZELF: 102 uur

  • voorbereiding contactmomenten en verwerking leerinhouden: 42 uur
  • geïntegreerde opdrachten: 60 uur

Studenten in een verkort traject communicatiewetenschappen alsook schakelstudenten en studenten die het voorbereidingsprogramma volgen, kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Echter, een zekere basiskennis is vereist. Van deze studenten wordt verwacht inzicht te hebben in beschrijvende statistiek, aangezien hierop wordt verder gebouwd. Wanneer de student niet beschikt over deze kennis, wordt zelfstudie verwacht voor de aanvang van het eerste college (aanbevolen hoofdstuk 1-3 in Verhoeven, N. (2017). Statistiek in Stappen. Amsterdam: Boom Uitgevers).

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • de studenten hebben kennis over en inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden,
  • de studenten geven blijk van inzicht in de diverse bronnen en opzoektechnieken,
  • de studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur,
  • de studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten,
  • de studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen,
  • de studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen,
  • de studenten beschikken over het vermogen om informatie, bestaande inzichten en eigen onderzoeksbevindingen te communiceren aan diverse doelgroepen en dit zowel schriftelijk, mondeling en via de nodige multimediale ondersteuning,
  • de studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen,
  • de studenten passen kennis van en inzicht in de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en –technieken van de Communicatiewetenschappen onder begeleiding toe op een algemeen en beginnend niveau,
  • de studenten zijn in staat om een communicatiewetenschappelijk onderzoek op te zetten en te volbrengen geïnspireerd door, in het kader van of naar analogie met bestaande onderzoeken.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schaalconstructie met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Rapport
  • Vragenlijstontwikkeling met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Rapport en review
  • Onderzoeksdesign met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Rapport
  • Statistische analyse met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Rapport

Aanvullende info mbt evaluatie

De aanwezigheid van de student is vereist. Er wordt van de student een actieve participatie tijdens de leeractiviteiten verwacht, m.a.w. een actieve houding tijdens de contactmomenten, alsook de (zelfstandige) verwerking van de leerinhouden.

Voor de studenten die het opleidingsonderdeel op basis van hun totaalcijfer (alle opdrachten samen) opnieuw dienen af te leggen in tweede zittijd, gelden volgende afspraken:
Indien de student een onvoldoende haalde voor een bepaalde opdracht zal er een vervangingsopdracht worden gegeven die steeds gemaakt wordt als individuele opdracht, de vervangingsopdracht heeft nog steeds het zelfde gewicht in het eindresultaat. Voor opdrachten waarvoor een voldoende werd behaald in 1ste zittijd worden de punten overgeheveld naar 2de zittijd, tenzij de student de bijhorende vervangingsopdracht indient in 2de zittijd.

De verschillende deelresultaten worden niet overgedragen naar een volgend academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject