6 ECTS credits
175 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4005036ENR voor alle studenten in het 2e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Ingenieurswetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Elektronica en Informatica
- Onderwijsteam
- Werner Verhelst
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 36 contacturen Hoorcollege
24 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
24 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
- Deel Digitale spraakbewerking:
H1. Theoriën en modellen voor spraak
. Inleiding
. Spraakproduktie
. Spraakklanken
. Prosodie
. Acoustische modellisatie
. Digitaal bron-filter model
H2. Spraak analyse technieken
. Het korte-tijds analyse principe
. Convolutie interpretaties van korte-tijds analyses
. Enkele voorbeelden van korte tijds analyses
. KT Fourier transformatie
. Lineaire predictie analyse
H3. Spraak codering
. Doelstelling en overzicht
. Autocorrelatieve pitchdetectie en stemhebbend stemloos beslissing
. LPC analyse en resynthese
. Codering
H4. Spraak synthese
. Concatenatie technieken
. Prosodie modules
. Linguistische modules
H5. Spraak herkenning
. Pattern matching aanpak
. HMM en Viterbi allignment
. Adaptatie en Wordspotting
. Robuustheid
Deel Digitale audiobewerking:
De cursus wordt opgesplitst in twee logische delen, namelijk de signaalverwerking voor opname, distributie en weergave en de signaalverwerking voor analyse, geluidseffecten en synthese.
Deel 1. Opname, Distributie en Weergave
1.1. Elementen der psychoacoustiek
Belangrijke psychoacoustische theorieën en bevindingen die in audio processing gebruikt worden, worden behandeld en gedemonstreerd. Aan bod komen o.a. de pitch gewaarwording, spectrale en temporele maskering, ...
1.2. Digitale opname en weergave
Het hoofdstuk bespreekt de problematiek van analoog-digitaal en digitaal-analoog omzetting, met bijzondere aandacht voor aspecten van audio kwaliteit gekoppeld aan bandbreedte, dynamiek, en woordlengte in de processen van sampling en quantisatie. Belangrijke onderdelen zijn
AD en DA convertoren; oversampling technieken; sinc compensatie filters, compressor/expandor schema's, samplingrate convertoren (32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, ... ); (pseudo-) meerkanaalsopname en -weergave systemen (Dolby Surround, ... ); dither;...
1.3. Codeer- en decodeertechnieken
Recente psycho-acoustische technieken, zoals MP3 worden besproken. Bijzondere aandacht wordt ook besteed aan error correctie en missing-packets interpolatietechnieken (van belang bij Internet-achtige distributie).
Deel 2. Analyse, Geluidseffekten en Synthese
2.1. Spectrale technieken
Ontwerp en implementatie van muziekfilters en equalisers worden behandeld (zowel de consumer (graphische) als de parametrische equalisers komen aan bod). Manipulatie van fasespectra worden toegepast in galm- (reverb) en echo-apparaten.
2.2. Tijdsvariante technieken
Een aantal belangrijke geluidsbewerkingseffecten maken gebruik van tijdsvariante vertragingen, zoals bijvoorbeeld de hier behandelde chorus (artificiëel koor) en flange effekten etc....
2.3. Synthesiser principes
In de klasse van modelgebaseerde synthesisers onderscheiden we diegene die gebaseerd zijn op produktiemodellen (t.t.z., acoustische modellen voor geluidsbronnen zoals guitar, spraak, ...) en diegene die eerder gebruik maken van perceptiemodellen (t.t.z., van de wijze waarop we geluid waarnemen, zoals Quatieri-Oscillator synthesisers of Yamaha-FM synthesisers). Een heel andere klasse zijn deze die gebruik maken van "samples" van echte muziekinstrumenten (datagebaseerde synthesisers) en die vooral gebruik maken van algoritmen voor het wijzigen van toonhoogte en tijdsduur van de "samples" (naast eventuele omhullende modulatie).
- Studiemateriaal
- Cursustekst (Vereist) : Digitale spraak- en audiobewerking, Kopies eigen nota's
Handboek (Aanbevolen) : Discrete-Time Processing of Speech Signals, Deller, Proakis, Hansen, Wiley, 9780780353862, 1999
- Bijkomende info
Copies eigen nota's
Aanvullend studiemateriaal:
Deller, Proakis, Hansen, Discrete-Time Processing of Speech Signals,
MacMillan
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Deel Digitale spraakbewerking:
-doelstellingen:
In dit keuzevak wordt de theorie behandeld van de belangrijkste technologische toepassingen van digitale spraakverwerking, waaronder analyse en synthese en codering. Het is de bedoeling hiermee de studenten een inleiding te geven in de spraaktechnologische componenten van multi media, telecommunicatie- en man-machine comminicatie.
-eindtermen en examenvereisten:
De in de theorie behandelde technieken en hun toepassingswijze in spraaktechnologische systemen.
Deel Digitale audiobewerking:
Door de evolutie van de informatiemaatschappij, de multimedia-industrie en de klassieke media vertegenwoordigt de audio industrie wereldwijd een belangrijke economische faktor met een enorme maatschappelijke inslag. Mede onder invloed van de nieuwe communicatietechnieken heeft in de audio industrie een versnelde digitalisatie en informatisering plaatsgevonden, die gaat van volledige digitale studio's tot codeertechnieken voor real-time play-on-demand via telecommunicatienetwerken, waaronder uiteraard Internet.
In dit keuzevak wordt, inspelend op de actualiteit en steunend op specifieke aandachtspunten, onderricht gegeven over de signaal processings aspekten van de audio industrie. Hierbij wordt onderstaande inhoudsopgave gebruikt als leidraad en menukaart.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
- mondeling examen
met een wegingsfactor 1
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Mondeling examen
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Dit studiedeel maakt geen deel uit van vastgelegde afstudeervereisten. Het is aldus een vrij keuzevak.