6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2004089AEW voor werkstudenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Ondersteunende klinische wetenschappen
Onderwijsteam
Patricia Van Der Niepen
Said Hachimi-Idrissi (titularis)
Decaan GF
Onderdelen en contacturen
43 contacturen Hoorcollege
Inhoud
  • Bespreking van woordstammen, gecombineerde vormen, samengestelde woorden, enkel- en meervouden, chemische symbolen, numerieke grootheden en plaatsaanduidingen.
  • Aanleren van de medische terminologie betreffende humane lichaamsdelen, organen en weefsels, alsook met betrekking tot klinische en medisch-technische onderzoeken.
  • Algemene bespreking van de (basis)kennis betreffende ziekteleer en algemene medische aandoeningen.
  • Aanleren van basisbegrippen gehanteerd in de medische wetenschappen.
  • Verwerven van een algemene kennis over anatomie, fysiologie en fysiopathologie en het herkennen van de verschillende diagnostische hulpmiddelen die gebruikt worden in geneeskunde.
  • Verwerven van een relatieve kennis betreffende de verschillende behandelingsmodaliteiten.
  • Inzicht te hebben in de structuur van de gezondheidszorg in België alsook de wijze waarop de gezondheidszorg zich momenteel ontwikkelt
  • Kennismaking met de verschillende diensten in een ziekenhuis: 

    • Ambulante zorg, daghospitalisatie en hospitalisatie, en spoed/ intensieve verzorging
    • Technische en ondersteunende diensten, zoals laboratoria, radiologie, operatiekwartier en dialyse, diëtisten, kiné en revalidatie, …
    • Apotheek: specifieke vereisten van een ziekenhuisapotheek; wetgeving omtrent het voorschrijfgedrag

    ° Algemene bespreking van de farmacologische behandelingsmogelijkheden; hoe een geneesmiddel ontwikkeld wordt, Belgische regelgeving omtrent registratie, prijsbepaling en tegemoetkoming, en het verschaffen van basiskennis over geneesmiddelen en inzichten in de geneesmiddelen"economie"  

    °Het belang van de medische ethiek zal uitgelegd worden aan de hand van een inleiding over: 

    1. Plichten en rechten van de arts t.o.v collega's, patiënten en de samenleving
    2. Het principe van "levenslang" studeren - kwaliteit in de zorg - "evidenced based medicine"
    3. Ethische kwesties in de uitoefening van het beroep (abortus/ euthanasie/ genetisch onderzoek/ …)
    4. Medische proeven (experimenten) op mensen/patiënten; werking van een ethisch comité
    5. Patiëntenrechten
    6. Inzicht in de complexiteit van ethiek in de gezondheidszorg  (plichten en rechten); deontologische problemen aanbrengen en het leren reflecteren en argumenteren over ethische vraagstukken

 

  • Bespreking van een medisch onderwerp gebaseerd op een wetenschappelijke publicatie. De student mag deze topic vrij kiezen, maar kan hiervoor feedback vragen bij de titularissen. Bij de verwerking van het medisch artikel moet de student in staat zijn om de wetenschappelijke inhoud en gehanteerde medische terminologie te verklaren. De voorstelling van dit werk gebeurt onder de vorm van een powerpoint presentatie die plaatsvindt op de dag van het examen. Dit betekent dat het opleidingsonderdeel – dat bestaat uit hoorcolleges waarvan de kennis wordt getoetst tijdens een schriftelijk en mondeling examen – wordt aangevuld met een interactieve werkvorm onder de vorm van een zelfstandig voor te bereiden opdracht met een powerpoint presentatie als finaliteit. 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Inleiding tot de medische wetenschappen, Cursusnota’s ter beschikking gesteld door de (co-)titularissen.
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Figuren en foto’s worden ter beschikking gesteld, Canvas
Bijkomende info

- Slides van de hoorcolleges worden ter beschikking gesteld via Canvas. Woordenboeken en verklarende woordenlijsten kunnen kunnen gebruikt worden als aanvullend studiemateriaal.

- Studenten met een medische/paramedische vooropleiding en die beschikken over het vereiste diploma kunnen een vrijstelling bekomen voor dit opleidingsonderdeel. Er wordt aan de studenten gevraagd om zich hiervoor tot de studietrajectbegeleider te wenden. Indien het eerder behaalde diploma niet automatisch leidt tot een volledige vrijstelling, maar wel aantoont dat de student over een voldoende voorkennis beschikt aangaande de medische terminologie en de algemene basiskennis betreffende medische wetenschappen, dan wordt de student verwezen naar de titularissen van het opleidingsonderdeel. Op basis van de specifieke cursusinhoud en het eerder behaalde eindcijfer beslissen de titularissen – elk voor hun gedoceerd onderdeel – of de student al dan niet de hoorcolleges moet volgen en het bijhorende examen dient af te leggen. Indien een (gedeeltelijke) vrijstelling bekomen wordt voor het gedeelte van de hoorcolleges, dan moet de student enkel de taakopdracht over het medisch of farmaceutisch artikel uitvoeren en op voldoende wijze slagen voor de powerpointpresentatie.

Leerresultaten

Algemene competenties

  • Verwerven van zowel passieve als actieve kennis betreffende de medische terminologie steunende op Latijnse en Griekse woordstammen.
  • Aanleren van de medische terminologie in functie van de algemene anatomie en pathofysiologie van de mens en de wetenschappelijke terminologie gehanteerd bij medisch-technische onderzoeken.
  • Aanleren van basisbegrippen in de medische wetenschappen.
  • Verwerven van algemene (basis)kennis betreffende de diagnose, oorzaak, incidentie, klachten en symptomen, alsook de behandeling van (algemene) ziekten en medische aandoeningen.
  • Als zorgverstrekker communicatieve vaardigheden verwerven en kunnen toepassen betreffende de medische wetenschappen.
  • De studenten inzicht te brengen in de structuur van de gezondheidszorg in België
  •  Inzicht te brengen in de wijze waarop de gezondheidszorg zich momenteel ontwikkelt en de onderliggende redenen
  •  Aanleren van basisbegrippen in de farmaceutische en medische wetenschappen; het verschaffen van basiskennis over geneesmiddelen en inzichten in de geneesmiddelen"economie"
  •  Inzicht in de complexiteit van ethiek in de gezondheidszorg (plichten en rechten); deontologische problemen aanbrengen en het leren reflecteren en argumenteren over ethische vraagstukken
  •  Op zelfstandige basis een wetenschappelijk artikel over een medisch of farmaceutisch onderwerp (naar keuze) kunnen begrijpen en verklaren, alsook in een bevattelijke presentatie kunnen voorstellen. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 34% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 33% van het eindcijfer

ZELF Presentatie bepaalt 33% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen mondeling medische met een wegingsfactor 1 en aldus 34% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen over de aangeleerde terminologie en dit met aandacht voor de formulering, verklaring en correcte uitspraak.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Medische terminologie met een wegingsfactor 1 en aldus 33% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen over de medische terminologie met aandacht voor de correct schrijfwijze. Toetsen van het inzicht betreffende de werking van een ziekenhuis, geneesmiddelen en medische ethiek.

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie werkstuk met een wegingsfactor 1 en aldus 33% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Elke student moet als taakopdracht een werkstuk voorbereiden gebaseerd op een wetenschappelijke publicatie. De student presenteert het voorbereide werkstuk onder de vorm van een powerpointpresentatie gedurende maximaal 10 minuten, waarna de titularis een paar bijkomende vragen zal stellen

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Naast het mondelinge en het schriftelijke examen, moet elke student als taakopdracht een werkstuk voorbereiden gebaseerd op een wetenschappelijke publicatie. De student presenteert het voorbereide werkstuk onder de vorm van een powerpointpresentatie gedurende maximaal 10 minuten, waarna de titularis een paar bijkomende vragen zal stellen.

  • Bijhouden van een portfolio van de verworven informatie tijdens het Kennismaking met verscheiden diensten in een ziekenhuis.

  • De eindevaluatie tenslotte wordt gegeven op /20 punten, samengesteld uit een evenredig aandeel voor elk van de drie onderdelen. Indien deze quotering voor één van de onderdelen lager is dan of gelijk aan 7/20 – of bij afwezigheid tijdens een examenonderdeel – dan wordt dit het meegedeelde eindcijfer en wordt de student verwezen naar de volgende zittijd. Dit betekent dat de studenten die een gedeeltelijke vrijstelling bekomen hadden voor het onderdeel van de hoorcolleges, op voldoende wijze moeten slagen (≥10/20) voor de powerpointpresentatie om uiteindelijk geslaagd te zijn voor het ganse opleidingsonderdeel.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management en beleid van de gezondheidszorg
Schakelprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject