3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018331ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Bewegingsvorming en methodiek III' OF 'Topsportspecifieke carrièreplanning III'
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Peter Clarys
Evert Zinzen
Jerom Pannier
Dirk Aerenhouts (titularis)
Sam Jespers
Tonia Aleida Verhoef
Onderdelen en contacturen
2 contacturen Hoorcollege
60 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
10 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het is de bedoeling dat studenten die 2 jaar ski of 2 jaar snowboard hebben gedaan en nog niet het niveau hebben om deel te nemen aan een VTS cursus (initiator) dit jaar initiatie volgen in de andere discipline.

Techniek: Aanleren van de basisvaardigheid van het Alpijns skiën of snowboarden (beginnelingen/ klas I) of verfijnen van de vaardigheden van het Alpijns skiën of snowboarden ter voorbereiding van de initiator cursus (VTS) of , (indien geslaagd in selectieproef) cursus initiator (VTS), of (indien reeds in het bezit van het initiator diploma) cursus instructor B (VTS), of (indien in het bezit van het instructor  B diploma) voorbereiding op het trainer A diploma (VTS). In het bezit zijn van een trainer A-diploma zorgt voor vrijstelling voor dit onderdeel maar doorgeven van de kennis aan de studentengroep wordt geapprecieerd.
- Theorie: inhoud afhankelijk van het niveau en discipline. Richtlijnen worden duidelijk gecommuniceerd bij de aanvang van de stage.
- Deze wintersporten worden georganiseerd in de vorm van een Geïntegreerde WerkPeriode (GWP) waar naast de technische, theoretische, methodologische en didactische aspecten van Alpijnse ski en snowboard de cognitieve competenties (leren leven in groep op beperkte plaats, communicatie, probleemoplossend denken, sociale vaardigheden…) een ruime invulling krijgen.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Gebundelde cursus snowboard, https://www.sport.vlaanderen/, 9781090230720
Handboek (Vereist) : Gebundelde cursus ski, https://www.sport.vlaanderen/, 9781090230751
Bijkomende info

Om dit studiedeel te volgen zijn extra kosten onvermijdelijk en supplementair aan de factuur die je ontving. De kosten worden gedragen door de student en kunnen noch op medestudenten, noch op de titularis noch op de faculteit verhaald worden. De bedragen worden via Canvas gecommuniceerd.
 

Leerresultaten

Algemene competenties

Studenten hebben kennis van de
- gevorderde techniek
- gevorderde motoriek: verfijnde controle van het snowboard of ski’s
- fysieke conditie: Specifieke aërobe ski/snowboard uithouding, snelkracht, coördinatie en reactievermogen
- gevorderde didactische principes specifiek aan ski en snowboard
- specifieke bewegingsanalyse en de daaraan gekoppelde remediëring
- evaluatieprotocols ter beoordeling van leerlingen
- theorie tot niveau van het instructeur B diploma VTS (oa meteorologie, materiaal en uitrusting, sneeuw-en lawinekunde, ….)
- basis wetenschappelijke achtergrond om sportspecifieke trainingsprogramma’s op te stellen

De studenten kunnen
- de gevorderde technische elementen van ski en snowboard demonstreren en beschrijven
- de algemeen wetenschappelijke kennis (anatomie, fysiologie, …) incorporeren in ski en snowboard
- foutenanalyses maken en remediërende acties ondernemen
- leerlingen evalueren en differentiëren
- initiatief en verantwoordelijkheid nemen in een bepaalde lessituatie (21st century skills)
- samenwerken en –spelen (21st century skills)
- leiding geven en nemen in een lessituatie (21st century skills)
- de opgedane kennis transfereren naar verschillende doelgroepen


De studenten beschikken over de attitudes om
- een gezonde en sportieve levensstijl te promoten en beoefenen ter bevordering van het goede verloop van de lessen
- op regelmatige en vrijwillige basis aan ski en snowboard te doen en de fysieke basisvaardigheden te onderhouden en aan te scherpen en de eigen technische en tactische bedrevenheid op te voeren.
- kritiek en bijsturing te aanvaarden met en open en leergierige mentaliteit (21st century skills)
- te leren uit eigen fouten, ze ook zelf te ontdekken en hieraan gericht te werken
- eigen sterke punten te delen met anderen
- een beleefde en voorbeeldige communicatiestijl te hanteren met nadruk op evaluatie- en slecht nieuwsgesprekken.
- afspraken op een punctuele wijze na te komen
- een kritisch wetenschappelijke geest te hanteren en zichzelf ivm met de aangeleerde/gebruikte technische, tactische, methodische, didactische principes voortdurend durven in vraag te stellen. (21st century skills)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • GWP wintersporten met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Samengesteld punt van praktijk, theorie en inzet.

Aanvullende info mbt evaluatie


Gewoon student:

  • Theorie : schriftelijk examen : 30 % (Nota: Dit examen wordt afgenomen op het einde van de GWP)
  • Techniek: een vrije afdaling volgens de gemaakte technische progressie 40%
  • Inzet en attitudes (met nadruk op de cognitieve vaardigheden) 30%


Cursist initiator of instructeur B

  • Theorie 30%: Mogelijks dienen extra hoofdstukken gekend te zijn in functie van de opleiding tot initiator of instructeur B. Voor de score op dit opleidingsonderdeel worden alleen die hoofdstukken meegeteld die ook door de gewone student dienen gekend te zijn.
  • Techniek 40%: de vrije afdaling die wordt gedaan in functie van het praktijkgedeelte van de opleiding tot initiator of instructor B zal apart geëvalueerd worden volgens de criteria die worden gehanteerd voor de gewone studenten, nl. op basis van de gemaakte progressie.
  • Inzet en attitude: 30% (er wordt hier een hoog cijfer verwacht om de extra inspanning te belonen)

NB: de score die wordt behaald op het opleidingsonderdeel wordt dus op dezelfde manier bepaald als een gewone student. De criteria om te slagen voor de opleiding tot initiator/instructor B worden bepaald door de Vlaamse Trainersschool en zijn elders geformuleerd. Hierover zal een infosessie worden gehouden en extra uitleg kan verkregen worden op aanvraag bij de VUB/VTS liaison

Stagiair

  • Score op de stageweek (correcte opvolging, voorbereiding didactische kwaliteiten, stageverslag): 50%. Indien het traject een theorie examen verreist zal de score op de stageweek 25% en de theorie 25% meetellen.
  • Inzet en attitude: 50%

 


Opgelet! Het praktijkexamen van het onderdeel wintersporten kan enkel uitgevoerd worden tijdens de GWP. Er is hier bijgevolg geen mogelijkheid tot herkansing in de tweede zittijd. Afwezigheid op deze GWP of een onvoldoende op het praktijkgedeelte zal automatisch het gevolg hebben dat deze GWP het jaar nadien zal moeten hervat worden. Het theorie examen kan enkel herkanst worden in de tweede zittijd en maakt dan deel uit van het algemene theorie examen van dit opleidingsonderdeel.

Deeloverdracht van de theorie examens zijn mogelijk bij scores vanaf 10/20, zowel naar een andere zittijd als het jaar erop.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Literary Studies (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel sportbeleid en sportmanagement