3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4003739FNW voor werkstudenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Gevalstudies psychopathologie kinderen en adolescenten' verdiept de diagnostiek en de interventie rond klinische problemen bij jeugdigen en hun omgeving volgens de kwaliteitseisen die beroepsrichtlijnen en zorgstandaarden voorschrijven. Om deze kwaliteitseisen te monitoren wordt gebruik gemaakt van het FACE© stressbalansmodel en de bijbehorende FACE©-methode (Faciliteren van de Afstemming van Cognities en Emoties, zie handboeken).
De FACE-aanpak reikt een evidence-based denk- en handelkader aan om :
- de aanvankelijke risicotaxatie te oriënteren met de jeugdige en zijn omgeving (het cliëntsysteem),
- op macroniveau efficiënt het draagvlak van het cliëntsysteem te evalueren,
- op microniveau bronnen van risico en veerkracht te onderkennen in de denk-, voel- en doedynamiek van het cliëntsysteem, met oog voor neuroplasticiteit en epigenetica,
- hieruit handvatten aan te grijpen voor verandering met de jeugdige en/of zijn omgeving; of voor geschikte doorverwijzing wanneer relevant.
De student, als toekomstige hulpverlener, bewaakt hierbij vakkundig handelen door zelfkritisch te reflecteren over de eigen denk-, voel- en doewijzen tegenover het cliëntsysteem en deze waar relevant (cultuur)competent bij te sturen in het handeltraject.
Concreet werken studenten in dit college aan een draaiboek waarin ze een eigen casus met een jeugdige uitwerken, met behulp van de FACE-aanpak voor vakkundige diagnostische en interventiemonitoring. De nadruk ligt hierbij op de transparante, evidence-based verantwoording van het handelen met de jeugdige en zijn omgeving. Gevalstudies psychopathologie kinderen en adolescenten is zodoende opgevat als een interactief college waarin de student door actieve inbreng de gelegenheid krijgt om te groeien naar een 'end-of-cycle' integratie en synthese van evidence-based wetenschappelijke kennis, constructief zelfkritisch inzicht en aanvankelijke praktijkervaring rond psychopathologie bij kinderen en adolescenten.
Zie leerplatform voor de concrete planning, richtlijnen en focus bij het lopende semester.
De student leert zodoende de volgende leerresultaten beheersen (LR) die integratief in het draaiboek klinische casus jeugdige worden gerealiseerd. De student kan een aanvankelijke risicotaxatie voorstellen voor de aanmelding van de jeugdige; kan met behulp van de FACE©-aanpak (model en methode) het (ervaren) klachten- en krachtendraagvlak van het cliëntsysteem handelingsgericht in kaart brengen; met de geschikte instrumenten en (FACE©-)tools de denk- en voeldynamiek van het cliëntsysteem efficiënt screenen; vanuit voornoemde screening (LR1 t/m LR3) voor oplossingsgerichte handvatten voor preventie of interventie zorgen, of nog, doorverwijzing indiceren ; de eigen professionele rol kritisch evalueren met behulp van de FACE©-methode ; waar relevant voorstellen formuleren voor multidisciplinair werk ; en waar nodig geschikte instrumenten opzoeken alsook de toepasselijke evidence-base raadplegen ten behoeve van het handeltraject met de jeugdige.
Zie leerplatform bij semesterstart voor geldend semesterplan en richtlijnen.
Het studiemateriaal biedt ondersteuning bij de theorie en de praktijk van dit college.
Studenten brengen zelf een casus met een jeugdige aan uit hun stagepraktijk om zelfstandig hun draaiboek samen te stellen (zie ook semesterrichtlijnen). De contactsessies (live of digitaal) ondersteunen de studenten in de conceptuele en de methodologische onderbouwing van het draaiboek 'gevalstudie psychopathologie jeugdige' via verschillende didactische modaliteiten (zoals les, intervisie, supervisie en studentpresentaties).
Contact docent: tijdens contactsessies, via email en op afspraak
Zie toelichting inhoud.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit een schriftelijk examen voor 100% van het eindcijfer. Het examen integreert theorie en praktijk. Studenten bezorgen hierin het draaiboek van een klinische casus met een jeugdige, met inbegrip van integratieve vragen hierover.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie