6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4018616ENW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
Psychologisch diagnostisch onderzoek van gedrag, persoonlijkheid en psychopathologie wordt gekaderd binnen een hypothesetoetsend model en gegrond vanuit basisvoorwaarden (ethiek, deontologie, kritisch reflecteren, evidence-based). Grondvragen in de psychodiagnostiek (klachten, probleem, verklaring en indicatie) worden beantwoord aan de hand van de stappen van de diagnostische cyclus: 1) formuleren van hypothesen en toetsingscriteria, 2) de selectie van betrouwbare en valide instrumenten 3) de evaluatie van de hypothesen, 4) de indicatiestelling van de behandeling, en tot slot 5) een geïntegreerde verslagvoering van de bevindingen met oog op indicatiestelling.
Theorie: De bovenstaande leerinhouden worden behandeld en geïllustreerd met casusvoorbeelden.
WPO: Studenten doorlopen de diagnostische cyclus met een casus en werken een taak uit bestaande uit twee (verplichte) onderdelen:
1) Schriftelijke terugkoppeling a.d.h.v een integratief verslag met bevindingen van het psychodiagnostisch proces.
2) Mondelinge terugkoppeling van de psychodiagnostische bevindingen d.m.v. een simulatie.
Mogelijke vormen HOC/WPO zijn on campus en/of livestream en/of lesopnames.
Onderstaande uren zijn indicatief voor dagstudenten:
HOC 24u, WPO 12u, ZELF 30u
Koop het handboek enkel aan bij VUB Standaard studentshop om de meest recente editie te hebben, ander lesmateriaal en vakinformatie is beschikbaar via het leerplatform.
De student heeft kennis van en inzicht in psychodiagnostiek bij volwassenen.
De student kan op een wetenschappelijk onderbouwde wijze uitvoering geven aan het psychodiagnostisch proces (van intake tot rapportage) en psychodiagnostiek van klinische casussen in hun totaliteit beoordelen.
Student verwerft voldoende kennis zodat deze inzicht heeft in de voorwaarden voor kwaliteitsvolle diagnostiek, waarbij rekening wordt gehouden met een evidence-based benadering, een hypothesetoetsend model en een deontologische kadering.
Aan de hand van casusmateriaal kan de student klinische grondvragen (onderkenning, verklaring, predictie, indicatie) formuleren en beantwoorden, betrouwbare en valide instrumenten selecteren en criteria opstellen om de hypothesen te toetsen, testresultaten interpreteren, hypothesen evalueren in het licht van de testresultaten, het integratieve samenspel van psychologisch (dis)functioneren in verschillende domeinen (biologisch, psychologisch, sociaal) beschrijven en het resultaat van het psychodiagnostisch proces integratief weergeven in een geïntegreerd verslag en te rapporteren aan cliënten.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
ZELF Verslag bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Schriftelijk examen – open vragen (60%)
Taak: integratief verslag met besluit van het psychodiagnostisch proces + feedback aan cliënt (schriftelijk verslag + simulatie) (40%)
Punten worden behouden voor onderdelen (schriftelijk examen of taak) waarop men minimaal de helft behaalde. Deze punten voor onderdelen worden overgedragen naar de volgende zittijd/academiejaar. Indien men op een onderdeel minimaal de helft behaalde en in een volgende zittijd het onderdeel opnieuw aflegt, ziet men af van het eerdere behaalde deelresultaat en telt enkel het laatst behaalde deelresultaat. Indien de student voor de start van een volgende zittijd per email aan de docent meldt af te zien van het behaalde deelresultaat, zijn de punten onherroepelijk verloren. Pas als alle onderdelen zijn afgelegd, wordt een eindtotaal voor het vak toegekend.
Indiendatum en richtlijnen worden gegeven tijdens de lessen of via het leerplatform. Als een indiendatum niet gerespecteerd wordt of de taak onvolledig is, wordt de taak automatisch pas beoordeeld in een volgende zittijd (tweede zittijd of volgend academisch jaar) en krijg je geen eindtotaal voor het vak. Hou zelf ook altijd een volledig exemplaar van de taak die je indient.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)