6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4003709ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt 'klinische psychiatrie' en 'Differentiële psychologie' gevolgd, alvorens Psychodiagniek volwassenen op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Gina Rossi (titularis)
Joyce Van Den Meersschaut
Onderdelen en contacturen
24 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Psychologisch diagnostisch onderzoek van gedrag, persoonlijkheid en psychopathologie wordt gekaderd binnen een hypothesetoetsend model en gegrond vanuit basisvoorwaarden (ethiek, deontologie, kritisch reflecteren, evidence-based). Grondvragen in de psychodiagnostiek (klachten, probleem, verklaring en indicatie) worden beantwoord aan de hand van de stappen van de diagnostische cyclus: 1) formuleren van hypothesen en toetsingscriteria, 2) de selectie van betrouwbare en valide instrumenten 3) de evaluatie van de hypothesen, 4) de indicatiestelling  van de behandeling, en tot slot 5) een geïntegreerde verslagvoering van de bevindingen met oog op indicatiestelling.

Theorie: De bovenstaande leerinhouden worden behandeld en geïllustreerd met casusvoorbeelden.

WPO: Studenten doorlopen de diagnostische cyclus met een casus en werken een taak uit bestaande uit twee (verplichte) onderdelen:
1)    Schriftelijke terugkoppeling a.d.h.v een integratief verslag met bevindingen van het psychodiagnostisch proces.
2)    Mondelinge terugkoppeling van de psychodiagnostische bevindingen d.m.v. een simulatie.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Psychodiagnostiek in de hulpverlening aan volwassenen en ouderen, Claes, L., Bastiaens, T. & Witteman, C., Acco, 9789463798525, 2020
Bijkomende info

Mogelijke vormen HOC/WPO zijn on campus en/of livestream en/of lesopnames.

Onderstaande uren zijn indicatief voor dagstudenten:
HOC 24u, WPO 12u, ZELF 30u

Koop het handboek enkel aan bij VUB Standaard studentshop om de meest recente editie te hebben, ander lesmateriaal en vakinformatie is beschikbaar via het leerplatform.

Leerresultaten

Vakinhoudelijke competentie

De student heeft kennis van en inzicht in psychodiagnostiek bij volwassenen.
De student kan op een wetenschappelijk onderbouwde wijze uitvoering geven aan het psychodiagnostisch proces (van intake tot rapportage) en psychodiagnostiek van klinische casussen in hun totaliteit beoordelen.
Student verwerft voldoende kennis zodat deze inzicht heeft in de voorwaarden voor kwaliteitsvolle diagnostiek, waarbij rekening wordt gehouden met een evidence-based benadering, een hypothesetoetsend model en een deontologische kadering.
Aan de hand van casusmateriaal kan de student klinische grondvragen (onderkenning, verklaring, predictie, indicatie) formuleren en beantwoorden, betrouwbare en valide instrumenten selecteren en criteria opstellen om de hypothesen te toetsen, testresultaten interpreteren, hypothesen evalueren in het licht van de testresultaten, het integratieve samenspel van psychologisch (dis)functioneren in verschillende domeinen (biologisch, psychologisch, sociaal) beschrijven en het resultaat van het psychodiagnostisch proces integratief weergeven in een geïntegreerd verslag en te rapporteren aan cliënten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Gesloten boek examen

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak: verslag met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen – open vragen (60%)
Taak: integratief verslag met besluit van het psychodiagnostisch proces + feedback aan cliënt (schriftelijk verslag + simulatie) (40%)


Punten worden behouden voor onderdelen (schriftelijk examen of taak) waarop men minimaal de helft behaalde. Deze punten voor onderdelen worden overgedragen naar de volgende zittijd/academiejaar. Indien men op een onderdeel minimaal de helft behaalde en in een volgende zittijd het onderdeel opnieuw aflegt, ziet men af van het eerdere behaalde deelresultaat en telt enkel het laatst behaalde deelresultaat. Indien de student voor de start van een volgende zittijd per email aan de docent meldt af te zien van het behaalde deelresultaat, zijn de punten onherroepelijk verloren. Pas als alle onderdelen zijn afgelegd, wordt een eindtotaal voor het vak toegekend.
Indiendatum en richtlijnen worden gegeven tijdens de lessen of via het leerplatform. Als een indiendatum niet gerespecteerd wordt of de taak onvolledig is, wordt de taak automatisch pas beoordeeld in een volgende zittijd (tweede zittijd of volgend academisch jaar) en krijg je geen eindtotaal voor het vak. Hou zelf ook altijd een volledig exemplaar van de taak die je indient.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)