6 ECTS credits
166 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1002486BER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Sociologie I' en minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau behaald hebben. Studenten die ingeschreven zijn in een verkort traject sociologie of in de master criminologische wetenschappen kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Christophe Vanroelen (titularis)
Deborah De Moortel
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
150 contacturen Self study
Inhoud

Dit vak heeft twee hoofdobjectieven: (1) Een introductie bieden tot sociologie van sociaal beleid en de welvaartsstaat en (2) concrete voorzieningen en maatregelen op het vlak van welzijn en sociale bescherming van de Vlaamse en Federale beleidsactoren kaderen binnen het bredere verhaal van de ontwikkeling en problematiek van de welvaartsstaat. 

De welvaartsstaat en de daaraan gerelateerde perspectieven en debatten worden op een sociologische manier geanalyseerd. Studenten worden geïntroduceerd tot kernbegrippen en uitgangspunten. Daarbij verwerven ze inzicht in de grote theoretische en ideologische perspectieven op de welvaarstaat, alsmede de kritieken op het traditionele 20ste-eeuwse welvaartsstaatmodel. De historische ontwikkeling van de “naoorlogse welvaartsstaat” komt aan bod, inclusief de groei, hoogdagen, crisis en transformatie. De welvaartsstaat wordt eveneens belicht als sociaalwetenschappelijk onderzoeksobject, dit door de studie van besluitvorming, voorzieningen en gevolgen. De studenten worden geïntroduceerd tot de varianten in welvaartsstaatsystemen en maken kennis met de actoren en instellingen die het Belgische overlegmodel kenmerken. Daarnaast krijgen de studenten een overzicht van het Belgische en Vlaamse landschap van welvaartsstaat- en welzijnszorgvoorzieningen. Tenslotte worden één of meerdere cases van welvaartsstaatvoorzieningen/-domeinen in detail behandeld. Deze casestudies omvatten telkens een specifieke sector of doelgroep van de welvaartsstaat, maar worden opgehangen aan de eerder besproken theoretische uitgangspunten en bredere evoluties op het terrein van de welvaartsstaat. Op die manier worden meer algemene principes, beleidstendensen en uitdagingen gekoppeld aan concrete voorzieningen en maatregelen. 

Hoorcolleges worden afgewisseld met interactieve discussielessen op basis van een vooraf opgegeven lectuur of door de studenten voorbereide discussiethema’s. In het kader van de casestudies behoren ook een gastles of excursie tot de mogelijkheden. Daarnaast krijgen de studenten een schriftelijke opdracht, waarvoor ze begeleiding ontvangen tijdens de contactmomenten. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides over de lessen, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader met relevante hoofdstukken en artikels, in pdf-formaat, Canvas
Bijkomende info

De leerinhoud wordt integraal weergegeven in een syllabus;
Slides over de lessen beschikbaar op Canvas;
Reader met relevante hoofdstukken en artikels, beschikbaar op Canvas in pdf-formaat (achtergrondinformatie);
De slides en lesnota's kunnen aangevuld worden met bijkomende informatie uit de reader.

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN

HOC: 26 uur

  • klassieke hoorcolleges, afgewisseld met interactie/discussie over de leerinhoud

WPO: 13 uur

  • studentenpresentaties; excursie en/of discussiesessies; voorafgaandelijke ondersteuning, alsmede feedback na afloop van deze door de studenten (mee) georganiseerde presentaties en activiteiten: 8 uur
  • collectieve ondersteuning en feedback over het te schrijven opiniestuk: 5 uur

ZELF: 127 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester: 55 uur
    • theorie, a rato van 1,5 uur per bijgewoond hoorcollege: 39 uur (26 x 1,5 uur)
    • verwerken delen syllabus door zelfstudie: 16 uur
  • voorbereiden van de collectieve presentaties: 16 uur
  • zoeken en verwerken van inhoudelijke documentatie voor het opiniestuk, uitschrijven, bijwerken na feedback, en deelname aan de discussie over de opiniestukken op het Canvas forum: 16 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)

WERKSTUDENTEN

HOC: 6 uur

  • op 3 momenten doorheen het semester wordt een overzicht van de leerinhoud gegeven in de vorm van een samenvattend hoorcollege

WPO: 10 uur

  • studentenpresentaties (samen met de dagstudenten): 5 uur
  • collectieve ondersteuning en feedback bij de opdrachten en opiniestuk: 5 uur

ZELF: 150 uur

  • autonome verwerking van het lesmateriaal, a rato van 6 uur per week: 78 uur (13 x 6 uur)
  • voorbereiden van de presentaties: 16 uur
  • zoeken en verwerken van inhoudelijke documentatie voor het opiniestuk, uitschrijven, bijwerken na feedback, en deelname aan de discussie over de opiniestukken op het Canvas forum: 16 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Cognitieve vaardigheden

  • De studenten kennen de basisterminologie in het domein van de welvaartsstaatsociologie.
  • De studenten kennen de historische ontwikkeling en de daaraan gekoppelde historische varianten van welvaartsstaten in Europa.
  • De studenten kennen het Belgische en Vlaamse landschap van sociale beschermings- en welzijnsvoorzieningen.

Cognitieve vaardigheden

De studenten begrijpen hoe huidige uitdagingen en problemen van de welvaartsstaat zijn verbonden met de historische ontwikkeling van de welvaartsstaat en andere maatschappelijke processen.

Cognitieve vaardigheden

De studenten kunnen algemene inzichten en principes toepassen op de problematiek en uitdagingen van concrete welzijns- en sociale voorzieningen.

Cognitieve vaardigheden

De studenten kunnen een kritische analyse maken van  een concrete welzijns- of sociale voorziening, of beleidsmaatregel.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Opiniërende paper met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.
  • Deelname in de les met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Participatie tijdens de colleges;
Opdracht: paper;
Mondeling examen.

Het examenonderdeel ‘deelname in de les’ kan niet worden hernomen in de tweede zittijd. Het resultaat uit de eerste zittijd voor dit onderdeel wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd.

Het resultaat voor het examenonderdeel ‘paper’ behaald in de eerste zittijd wordt overgedragen naar de tweede zittijd indien de student geslaagd was op dat onderdeel. Studenten die desondanks het onderdeel ‘paper’ opnieuw wensen in te dienen in de tweede zittijd dienen een email te sturen aan de docent voor 15 juli van het betreffende academiejaar. 

Verdere details over de evaluatieprocedure worden toegelicht in de studiewijzer bij het opleidingsonderdeel. Deze wordt gepost binnen het Canvas-leerplatform.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor politieke wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor communicatiewetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor criminologische wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor geschiedenis
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor sociale geografie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor organisatie en beleid
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor antropologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor samenleving en cultuur
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management, zorg en beleid in de gerontologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de sociologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de sociologie: Standaard traject