6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4002150FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Twee vragen leiden dit opleidingsonderdeel: wat is geschiedenis? En hoe doe je aan geschiedenis anno 2020? In de lessenreeks zal bekeken worden hoe historici deze vragen hebben aangekaart sinds de jaren 1970 tot vandaag. We zullen zien hoe nieuwe historische benaderingen ontstaan, en hoe elk van die benaderingen een andere dimensie van het verleden blootlegt. Daarnaast zullen we een aantal centrale geschiedtheoretische vraagstukken onder de loep nemen, zoals historische waarheid, feit en interpretatie, agency/structuur en objectiviteit/subjectiviteit.
Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas
Studenten kunnen:
-de voornaamste historische benaderingen sinds de jaren 1970 beschrijven, met elkaar in verband brengen en vergelijken
-centrale concepten en epistemologische problemen in theoretische geschiedenis herkennen, beschrijven en analyseren
-centrale concepten en spanningsvelden in theoretische geschiedenis linken met specifieke historische benaderingen
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Studenten die het examen in tweede zittijd afleggen en niet geslaagd waren voor het onderdeel Examen Andere (Opdrachten) in de eerste zittijd, dienen ter vervanging een paper te schrijven over één van de thema’s uit de cursus. Deze paper bepaalt dan 50% van het eindcijfer in de tweede zittijd.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geschiedenis: Standaard traject
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)