6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1001288BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Communicatiewetenschappen I' en geslaagd zijn voor minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau. Studenten communicatiewetenschappen moeten ook geslaagd zijn voor 'Onderzoekspraktijk'. Studenten in een verkort traject communicatiewetenschappen of in een master kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Axelle Asmar
Willem Joris (titularis)
Michael Pakvis
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
9 contacturen Practical exercises
145 contacturen Self study
Inhoud

De cursus ‘Communicatiewetenschappen II’ introduceert de vraag op welke wijze dit onderzoeksveld zich heeft ontwikkeld en waarom. Meer bepaald wordt nagegaan in welke context onderzoeksvragen al dan niet aan de oppervlakte komen en waarom. Deze contextmatige situering betekent dat niet alleen ingegaan wordt op de invloed van andere disciplines op de communicatiewetenschappelijke doxa, maar ook hoe een al dan niet heersend  mens- en maatschappijbeeld de evolutie van deze onderzoeksvragen, en hun bijbehorende operationalisering bepaalt.  Concreet wordt op volgende zaken ingegaan: (1) Strijd der wetenschappen, scholenstrijd: dichotomieën, paradigma's en paradigmashift; oproep tot een epistemologie van de complexiteit; (2) Politieke Economie; (3) Cultural Studies en (4) Het communicatieproces ontleed: de communicator, het medium, de boodschap en het publiek.

Het bijhorende WPO heeft als doel de studenten via gezamenlijke analyse en synthese van een aantal wetenschappelijke artikels kritisch te leren omgaan met theorievorming, auteurs, concepten en methodes van het communicatiewetenschappelijke onderzoeksveld. De thema’s die worden behandeld in het WPO sluiten rechtstreeks aan bij het hoorcollege Communicatiewetenschappen II en zijn aldus gericht op een eerste kennismaking en actieve verwerking van de gedoceerde stof en opgegeven wetenschappelijke teksten. Tijdens de seminaries leren de studenten kritisch lezen, onderbouwd te debatteren, overtuigend een stellingname in heldere taal te formuleren en wetenschappelijk te schrijven. Dit betekent dat iedereen individuele inspanningen levert – zowel wat betreft de lectuur als literatuurverwerking–, maar dat door begeleide groepsdiscussies de eigen inzichten kunnen getoetst en aangescherpt worden. Daarnaast zullen de studenten in groepsverband elk seminarie dienen voor te bereiden aan de hand van een opgegeven fiche. Ten slotte dient elke student na afloop van de seminaries een peer assessment te schrijven over zichzelf en de groepsleden waarmee hij/zij heeft samengewerkt voor dit opleidingsonderdeel, gebruik makend van een opgegeven template.  Meer uitleg over het WPO en de bijhorende opdrachten zijn terug te vinden in de taakopgave die beschikbaar is via het digitale leerplatform.

De vier thema’s zijn, in analogie met het hoorcollege:

  • Thema 1: Strijd der wetenschappen, scholenstrijd: dichotomieën, paradigma’s en paradigmashift; oproep tot een epistemologie van de complexiteit
  • Thema 2: Politieke economie
  • Thema 3: Cultural Studies
  • Thema 4: Het communicatieproces ontleed: de communicator, de boodschap, het medium en het publiek
Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Communicatiewetenschappen II
Praktisch cursusmateriaal (Aanbevolen) : Recente krantenartikelen als uitvalsbasis voor kennisname met theoretische en methodologische debatten
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides lessen Communicatiewetenschappen II
Bijkomende info

In de lessen wordt gebruik gemaakt van slides. De wetenschappelijke teksten dienen ter ondersteuning van de colleges, waarin de feitelijke en sterk encyclopedische informatie nader wordt toegelicht en bediscussieerd. Tijdens de werkcolleges zijn de wetenschappelijke teksten het basismateriaal om aan de verschillende seminaries te kunnen deelnemen en de verschillende oefeningen tot een goed einde te kunnen brengen.

Aanvullend studiemateriaal:

Soms worden recente krantenartikelen gehanteerd als uitvalsbasis voor kennisname met theoretische en methodologische debatten. Daarnaast zullen studenten ook zelf persartikels moeten verzamelen, lezen en bediscussiëren, die aansluiten bij de spanningsvelden die worden uitgediept in de wetenschappelijke teksten.

Toelichting werkvormberekening

- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt

- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat

- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

 Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 24 uur

  • klassieke lessen: 12 * 2 uur

ZELF (m.b.t. HOC):  64 uur

  • cursus bijhouden tijdens het jaar en doornemen van achtergrondinfo: à rato van 2 uur per HOC = 12 * 2 = 24 uur.
  • studeren: 5 dagen van 8 uur = 40 uur

WPO: 11 uur

  • in groepen bespreken van wetenschappelijke teksten: 4 * 2 uur
  • leren schrijven, argumentatie-skills: 2 uur
  • introductieles: 1 uur

ZELF (m.b.t. WPO): 81 uur

  • grondig lezen van wetenschappelijke teksten die aansluiten bij het HOC Communicatiewetenschappen II:  35 uur
  • voorbereiden van de seminaries door kritische analyse en verwerking van de teksten in groep in de vorm van fiches: 4 * 3 uur = 12 uur
  • evaluatie en herwerking van de vragen van het seminarie ter voorbereiding van een mogelijke examenvraag: 4 * 3 uur = 12 uur
  • schrijven van een peer assessment van elk groepslid, zichzelf inbegrepen: 15 minuten * 4 = 1 uur
  • schrijven individuele opdracht op basis van de literatuur uit de hoorcolleges en de seminaries: 20 uur
  • individuele feedback: 1 uur (vragen via mail of tijdens permanentie in blok)
Leerresultaten

Algemene competenties

Deze cursus wenst inzicht te bieden in de manier waarop het communicatiewetenschappelijke onderzoeksveld zich heeft ontwikkeld en waarom. De cursus wenst een overzicht te bieden van de belangrijkste onderzoeksvragen, theorieën, concepten, methodes en auteurs die binnen de communicatiewetenschappen gehanteerd worden en welke de onderlinge spanningsvelden hierbij zijn. De cursus moet de mogelijkheid bieden dat studenten zichzelf en bepaalde onderzoeksvragen en -methodes binnen het vakgebied kunnen situeren. Het studiedeel wenst aldus op BA2 niveau bij te dragen tot de vorming van de reflectieve professional eigen aan de opleiding Communicatiewetenschappen.

In het bijzonder draagt dit studiedeel bij tot de volgende leerdoelstellingen:

  • De studenten hebben kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen de Communicatiewetenschappen, m.i.v. de niveaus (micro-meso-macro), types (vb. bedrijfs-, overheids-, journalistieke, … communicatie) en componenten (zender, medium, boodschap, ontvanger) van communicatie.
  • De studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit).
  • De studenten hebben inzicht in het achterliggende mens- en maatschappijbeeld en (de historische ontwikkeling van) de premissen van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities in het algemeen, en in hun benadering van de relatie media, communicatie en samenleving in het bijzonder.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie.
  • De studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • De studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
  • De studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen.
  • De studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen.
  • De studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten.
  • De studenten kunnen vanuit een open attitude functioneren in een cultureel diverse internationale context. Zij reflecteren kritisch over de eigen (geografische, sociale, culturele, lokale, persoonlijke,…) positie.
  • De studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 35% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 5% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schrijfopdracht met een wegingsfactor 35 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Peer Assessment met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Evaluatie van het samenwerkingsproces voor het opmaken van de groepsfiches. Deze evaluatie wordt gebaseerd op de peer assessments

Aanvullende info mbt evaluatie

HOC:

Mondeling examen, met korte voorbereiding van 15-tal minuten ter plaatse.

Type examenvragen worden via het digitale leerplatform bekend gemaakt.

WPO :

  • Naar aanleiding van elk seminarie, dient de student in groep een opgegeven fiche met een aantal vragen (wordt tijdig via het digitale leerplatform gecommuniceerd) te beantwoorden en op te laden via het digitale leerplatform voor het betreffende seminarie. De vragen kunnen beantwoord worden aan de hand van de wetenschappelijke teksten die bij het betreffende seminarie aansluiten. Daarnaast dienen er een aantal persartikels gezocht en verwerkt te worden uit diverse (inter)nationale bronnen die een illustratie vormen van de spanningsvelden die in de teksten worden uiteengezet. Deze fiche maakt deel uit van de voorbereiding op het seminarie waar de studenten dienen deel te nemen aan de discussie.
  • Anderzijds zal iedere student individueel een schrijfopdracht dienen te maken op basis van de literatuur uit de hoorcolleges en de seminaries: Het doel bestaat erin dat studenten op een kritische en reflectieve manier communicatiewetenschappelijke literatuur leren duiden, bespreken en evalueren. Deze opdracht staat op 35% van het totaalcijfer
  • Elke student geeft een peer assessment van elk groepslid, zichzelf inbegrepen, per seminarie aan de hand van een opgegeven template en/of softwareapplicatie. Hierbij is het de bedoeling om het samenwerkingsproces te beoordelen voor het verwerken van de wetenschappelijke teksten en het opmaken van de fiches. Het samenwerkingsproces wordt dus ook deels geëvalueerd op een grondige individuele voorbereiding van de student, wat essentieel is voor een goede samenwerking, door gewag te maken van een logische uiteenzetting van argumentatie en kritiek op basis van een grondige en kritische lezing en verwerking van de teksten, in de vorm van notities, fiches of andere schriftelijke voorbereidingen die de student in staat stellen deel te nemen aan de groepsdiscussies (dus niet louter de groepsfiche, maar de individuele verwerking van de verschillende wetenschappelijke teksten). De begeleider krijgt dus voor elke student evaluaties en bijhorende score, één van elk van de medestudenten en één van de betreffende student zelf, per seminarie.  Hierop kan de begeleider zich baseren om een punt te geven aan elke student. De peer assessments staan op 5% van het totaalcijfer. Indien er evaluaties zijn die onterecht de student in kwestie te veel of weinig krediet geven, dan kan de begeleider beslissen de punten aan te passen. Wanneer de student een zelfevaluatie maakt die helemaal niet strookt met wat andere vonden, dan kan de begeleider ook dit in rekening nemen. De studenten weten dus van meet af aan dat hun beoordeling over elkaar dient als input voor de begeleider, en niet één op één het eindpunt vormt voor de peer assessment. Indien de peer assessment niet degelijk werd uitgevoerd, kan de student punten verliezen op dit onderdeel.

Indien je niet geslaagd bent voor het eindtotaal op dit opleidingsonderdeel in de eerste zittijd en wordt doorverwezen naar de tweede zittijd, maar je wel een minimumscore van 10/20 hebt behaald op één van de twee opdrachtcategorieën (HOC of WPO), dan wordt dat deelresultaat overgedragen naar de tweede zittijd (m.a.w., wanneer de student geslaagd is op het specifieke onderdeel). Indien de student die het examenonderdeel waarop hij/zij een minimum van 10/20 behaalde (HOC of WPO) toch wenst te hernemen, stuurt hij/zij een e-mail naar de docent uiterlijk voor (!) aanvang van de tweede zittijd (zie academische kalender van het betreffende academiejaar). In dat geval wordt het deelresultaat voor het betreffende onderdeel uit de eerste zittijd geannuleerd en wordt het deelresultaat in de tweede zittijd het officiële cijfer voor dat onderdeel (zelfs wanneer dit lager is dan de score in de eerste zittijd).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor communicatiewetenschappen
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject