6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1000808BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Mediabeleid' en geslaagd zijn voor minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Fabienne Brison (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
39 contacturen Lecture
111 contacturen Self study
Inhoud

Het opleidingsonderdeel “Mediarecht” is een praktijkgerichte inleiding in de rechtsregels die het mediarecht beheersen en valt uiteen in drie delen.

  • Het eerste deel betreft "de inhoud" van de communicatie en behandelt de Europese en grondwettelijke bescherming van de vrijheid van meningsuiting alsook de beperkingen die bij wet aan deze vrijheid zijn gesteld (in het algemeen belang: de bescherming van openbare orde en goede zeden, het verbod op discriminatie, maar ook ter bescherming van privte belangen: het recht op eer en goede naam, het recht op privacy, het recht op afbeelding etc.). Dit deel omvat tevens een overzicht van enkele sectoriële  regels die de vrijheid van meningsuiting beperken, waaronder vooral de regels betreffende de reclame. Tenslotte worden de mogelijke sancties ter bestraffing van de misbruik van vrijheid van meningsuiting (met in het bijzonder het recht van antwoord) in dit deel behandeld.
  • Het tweede deel betreft " het medium" van de communicatie waarin enerzijds wordt gekeken naar de rechtsregels betreffende het "drukwerk" en anderzijds naar de regels betreffende de "omroep" (waarbij vooral het Vlaamse omroepdecreet aan bod komt). Als er tijd voor is wordt ook het internet als medium belicht.
  • Het derde deel betreft "de verzender" van de communicatie. Hier wordt ingegaan op de regels van het auteursrecht en de regels die van toepassing zijn op journalisten (waaronder de beschermde titel van "beroepsjournalist", het bronnengeheim, de ethische beroepsregels en de Raad voor de journalistiek).
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van de hoorcolleges ter beschikking gesteld, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Wetboek media- en auteursrecht, Brison - Manpaey-Van Der Perre, OWL Press, 9789463930451, 2019
Bijkomende info

De werkvorm voor deze cursus zijn hoorcolleges. Naast de eigen hoorcolleges worden ook gastcolleges georganiseerd. Gastcolleges kunnen desgevallend in het Frans of het Engels worden gegeven, afhankelijk van de moedertaal van de spreker. (Gast-)colleges kunnen op verplaatsing doorgaan (doch steeds in of rond Brussel).

Slides van de hoorcolleges (inclusief gastcolleges die dus integraal deel uitmaken van de te kennen leerstof) worden ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform van de VUB. Deze slides zijn aan te vullen met eigen notities te nemen tijdens de hoor- en gastcolleges.

Zo mogelijk zullen ook wetteksten ter beschikking worden gesteld, desgevallend via een wetboek, zoniet te downloaden via Canvas en/of het internet.

De studenten worden aangemoedigd de colleges bij te wonen om meer inzage in de leerstof en de slides te krijgen.

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt - via een inzicht in de juridische aspecten van de media en communicatie, hun totstandkoming, hun doelstelling, hun toepassingsgebied en hun interpretatie - bij tot de volgende leerresultaten van de bacheloropleiding communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten.
  • De studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten.
  • De studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur.
  • De studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten.
  • De studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.
  • De studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Examenvorm: schriftelijk

Studenten mogen daartoe eventueel het wetboek of anderszins ter beschikking gestelde wetteksten (zonder notities) tijdens het examen raadplegen; raadpleging van ander studiemateriaal is niet toegestaan.

Voorbeelden van examenvragen:

  • Hoe is de vrijheid van meningsuiting juridisch gewaarborgd?
  • Over hoeveel tijd beschik je om een recht tot antwoord in een krant af te dwingen?
  • Wat is het cascadebeginsel?
  • Leg een krantenartikel uit in het licht van de cursus
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject