3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4000595FER voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
De student is ingeschreven in een traject waar het opleidingsonderdeel voorkomt.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Internationaal en Europees recht
Onderwijsteam
Stefaan Smis (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
Inhoud

De cursus heeft tot doel studenten inzicht te doen verwerven in de manier waarop staten hun geschillen onderling op vreedzame weg regelen en welke methoden er zoal gebruikt worden om dat doel te bereiken. De cursus behandelt enkel de vreedzame methoden van internationale geschillenbeslechting zoals opgesomd in het Handvest van de Verenigde Naties en verder uitgewerkt en aangevuld in een aantal internationale documenten die een al dan niet bindende juridische waarde hebben. Er wordt zowel aandacht besteed aan de diplomatieke (onderhandelingen, feitenonderzoek, bemiddeling, goede diensten, conciliatie, …) als de juridische methoden (arbitrage en geschillenbeslechting voor internationale hoven). Daarnaast worden er verschillende speciale methoden bestudeerd die niet geheel volgens deze traditionele methoden van geschillenbeslechting kunnen ingedeeld worden. In het bijzonder wordt de geschillenbeslechtingmethode van de Wereldhandelsorganisatie bestudeerd en enkele speciale methoden die in het kader van regionale organisaties en de Wereldbank werden ontwikkeld.

Met de selectie van primaire en secondaire bronnen die als reader gebundeld wordt en ter beschikking wordt gesteld aan de student, wil de cursus ook wijzen op de praktische werking, mogelijkheden en beperkingen van de verschillende methoden. Van studenten wordt verwacht dat zij tijdens het hoorcollege opgegeven teksten op voorhand voorbereiden met de bedoeling het hoorcollege interactief te maken. Indien het naar aanleiding van Corona-maatregelen noodzakelijk is om het aantal uren hoorcollege te beperken, zal het opleidingsonderdeel in een online vorm gedoceerd worden met meer gebruik van blended learning.  

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader met primaire en secondaire bronnen
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Codex
Bijkomende info

Eigen nota’s te nemen tijdens de hoorcolleges

Leerresultaten

Algemene competenties

Kennis en begrip

  • De student heeft een brede en diepgaande kennis van de bronnen en de ontwikkeling van het internationaal en Europees recht en hun rechtshistorische ontwikkeling.
  • De student heeft een brede en diepgaande kennis van internationale geschillenbeslechting.
  • De student begrijpt het totstandkomingsproces van internationale geschillenbeslechting en is vertrouwd met de actoren die daarbij betrokken zijn  alsook hun respectievelijke inbreng.
  • De student kan de ontwikkeling internationale geschillenbeslechting opvolgen.
  • De student kan complexe, grensoverschrijdende problemen omzetten in juridische probleemstellingen en kan probleemstellingen situeren in een bredere maatschappelijke context.
  • De student kan complexe, grensoverschrijdende problemen kaderen in de bestaande regelgeving.
  • De student kan verantwoorde oplossingen aanreiken op basis van een kritische analyse en synthese, waarvan hij de inhoud helder en gevat schriftelijk en mondeling kan overdragen zowel aan vakgenoten als aan leken.
  • De student kan nieuwe kennis in het domein van internationale geschillenbeslechting verwerven aan de hand van de toepasselijke methoden van internationale geschillenbeslechting en kan deze kennis op een wetenschappelijk verantwoorde, kritische wijze toepassen in een brede maatschappelijke context.

Toepassing van kennis en vaardigheden

  • De student kan bronnen van internationale geschillenbeslechting opsporen en toepassen in de praktijk.
  • De student kan autonoom wetenschappelijk onderzoek verrichten in het domein van internationale geschillenbeslechting of kan autonoom kennis aanwenden in deze domeinen in het kader van een gespecialiseerde beroepsuitoefening.
  • De student kan internationale geschillenbeslechting op zijn merites beoordelen en kan een originele bijdrage leveren aan de rechtsontwikkeling in het vakgebied op het niveau van een beginnend onderzoeker of een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • De student kan functioneren in een taalgrensoverschrijdende context.
  • De student kan zich in het Nederlands uitdrukken over internationaalrechtelijke materies en bezit daarnaast een gedegen passieve kennis van de Franse en Engelse rechtsterminologie in het internationaal recht.

Attitudes

  • De student heeft een kritische, onderzoekende en integere houding die getuigt van intellectuele, internationale nieuwsgierigheid, intellectuele eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.
  • De student is een wereldburger die kan omgaan met de huidige en toekomstige uitdagingen van een globaliserende maatschappij en die er niet voor terugschrikt om in een internationale context of internationale werkomgeving te functioneren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 25% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Mondeling met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Schriftelijk met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen met verschillende soorten open vragen en een casus gevolgd door een mondelinge toelichting/verdediging. De studenten mogen hun codex internationaal recht en de primaire bronnen die tijdens de hoorcolleges aan bod kwamen. Het schriftelijk gedeelte staat op 15 punten en de mondelinge verderzetting op 5 punten. 

Voorbeeld examenvraag:

(Feiten over ZORGA en controverses met buurlanden worden in de examenvraag meegegeven). U bent als deskundige werkzaam op de juridische dienst van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van ZORGA, een staat die enkele jaren geleden onafhankelijk werd. Uw minister Garça Jones wilt het vertrouwen van de internationale gemeenschap winnen door aan te tonen hoeveel belang ZORGA hecht aan het internationaal recht. Zij zou daarvoor de ‘verplichte’ rechtsmacht van het Internationaal Gerechtshof willen erkennen overeenkomstig artikel 36(2) van het Statuut van het Internationaal Gerechtshof. U wordt gevraagd een dergelijke verklaring te schrijven en via een aantal variaties op deze verklaring aan te tonen welke reserves mogelijk zijn. Uiteraard vraagt de minister uitleg bij elk van deze variaties en hoe een dergelijke verklaring werkt.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in het internationaal en Europees recht: Standaard traject