4 ECTS credits
103 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1000303ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Nanouk Verhulst (titularis)
Felitsa Anne-Marie Rademakers
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
73 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Je wordt dagelijks geconfronteerd met de resultaten van marketing. In deze cursus schetsen we een beeld van de basisconcepten en activiteiten van marketing. Wat is marketing? En welke rol speelt marketing in een bedrijf? Dit vak geeft je een algemene inleiding in de principes van marketing.

Concepten als segmentatie, doelgroepbepaling en positionering spelen hierbij een cruciale rol, evenals de marketingmix-instrumenten, zijnde product, prijs, promotie en plaats.

We vertrekken van een omschrijving van de marketingdiscipline, we behandelen marketingstrategieën en kaderen marketing in de totaliteit van een bedrijfsstrategie. Hierbij hebben we in het bijzonder oog voor, onder meer, analyse van de marketingomgeving. We nemen koopgedrag van zowel consumenten als bedrijven onder de loep, en we gaan na hoe we een marketingstrategie op een maatschappelijk verantwoorde manier (al dan niet internationaal) kunnen uitwerken en implementeren.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Principes van marketing, Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L.C. & N. Piercy, 8ste, Pearson, 9789043038065, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint Slides, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Zelfstudieopdrachten & cases, WPO-opgaves zijn enkel vereist studiemateriaal voor 6 ECTS marketing en louter aanbevolen voor 4 ECTS marketing, Canvas
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.

Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.

  • HOC: 30 uur
    • hoorcollege theorie: 24 uur (12 x 2 uur inclusief 1 ‘Q&A’-sessie)
    • marketing testimonials: 6 uur (3 x 2 uur gastlezingen door top marketeers)
  • ZELF: 73 uur
    • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, a rato van 3 uur per les: 33 uur (11 x 3 uur)
    • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Het doel van deze cursus is om studenten volgende competenties bij te brengen:

  1. een goede basis geven in het vakdomein marketing via een grondige inleiding in de terminologie/basisconcepten van het vakgebied marketing.
  2. probleemoplossend denken over marketingvraagstukken door het gebruik van theoretische begrippen/basisconcepten in een toepassing.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Voornamelijk theorie: multiple choice en open vragen. Voor de multiple choice vragen is giscorrectie (+1= juist antwoord; -1/3 = fout antwoord) of standaard setting (=hogere cesuur) van toepassing.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Aanwezigheid op sessies verzorgd door gastsprekers, wordt verwacht en is sterk aanbevolen als voorbereiding op het examen.
  • Tijdens het semester kunnen bonusvragen gesteld worden waarmee bonuspunten kunnen worden verdiend.
  • Bonuspunten kunnen ook worden verdiend bij deelname aan onderzoekssessies (experimenten/bevragingen) georganiseerd door de coördinerend verantwoordelijken.
  • Voor studenten in de 6 studiepunten-variant van het vak Marketing zijn de WPO-opgaves (beschikbaar op Canvas) en deelname aan de WPO-klasbijeenkomsten verplicht
  • Voor studenten in de 4 studiepunten-variant van het vak Marketing, kunnen deze WPO-opgaves (geheel vrijblijvend) beschouwd worden, ter illustratie van hoe open examenvragen er kunnen uitzien.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject