6 ECTS credits
158 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1000197AER voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder uitwisselingsakkoord mbt studiedelen
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Sociologie
Onderwijsteam
Christophe Vanroelen
Bram Spruyt (titularis)
Laura Emery
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
39 contacturen Lecture
142 contacturen Self study
Inhoud

Deze cursus wil tegelijkertijd een verkenning zijn van de sociologie en een exploratie van de hedendaagse samenleving. Elk thema dat aan bod komt, wordt uitgediept door alledaagse ervaringen, actuele maatschappij-ontwikkelingen en de resultaten van sociaal-wetenschappelijk onderzoek, rechtstreeks op elkaar te betrekken.

In het eerste deel wordt aan de hand van een belangrijke sociologische les ('Alles is contingent, maar niet arbitrair') en de taak en de houding van de socioloog een poging ondernomen sociologie als wetenschap te omschrijven en te ontdekken. Hier worden eveneens twee sociologische benaderingen van de samenleving en dus twee verschillende soorten sociologie voor het licht gehouden.  
In het tweede deel worden een aantal fundamentele bouwstenen van de samenleving besproken. Onbedoelde effecten, rollen, normen en verwachtingen, worden in het licht van de nieuwste inzichten behandeld. Op basis daarvan wordt nagegaan hoe mensen elkaars gedrag beïnvloeden en controleren.
In een derde deel staan de thema's macht, stratificatie en sociale ongelijkheid centraal. Wat is macht? En welke soorten macht doen zich voor? Wat is armoede? En wat met sociale uitsluiting?
In het vierde deel van de cursus staan de termen moderniteit, modernisering en transformatie centraal. Het behandelt de sociologische interpretatie van de moderne geschiedenis en gaat in op de moderniseringstheorie. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar verschijnselen als globalisering, de bevolkingsexplosie, internationale migratie en ongelijkheid op wereldvlak. Bijzondere aandacht gaat verder naar een aantal ontwikkelingen binnen het gezin.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Sociologie, een inleiding, Hoofdstukken 1 tot en met 16, Elcharuds, M., Spruyt, B. & Vanroelen, C., 3de, Pearson Education Benelux, Amsterdam, 9789043038508, 2021
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

DAGSTUDENTEN

HOC: 39 uur (13 x 3 uur), inclusief deelname aan het proefexamen

ZELF: 119 uur

  • cursus bijhouden tijdens semester, a rato van 3 uur per HOC: 39 uur
  • oplossen extra vragen per hoofdstuk, a rato van 1 uur per hoofdstuk: 16 uur
  • voorbereiden proefexamen: 24 uur (3 dagen van 8 uur)
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)

WERKSTUDENTEN

HOC: 12 uur (4 x 3 uur), inclusief deelname aan het proefexamen

ZELF: 142 uur

  • bekijken video-opnames daglessen: 36 uur (12 x 3 uur)
  • cursus bijhouden tijdens semester, a rato van 2 uur per week: 26 uur
  • oplossen extra vragen per hoofdstuk, a rato van 1 uur per hoofdstuk: 16 uur
  • voorbereiden proefexamen: 24 uur (3 dagen van 8 uur)
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
     

Opgelet: we gebruiken de 2de editie van het handboek!
Suggesties voor andere boeken zijn opgenomen in het handboek.

Zie Canvas voor de studiewijzer met praktische afspraken betreffende de organisatie van het studieonderdeel.

Leerresultaten

Algemene competenties

Na het volgen van de cursus moet de student:

  • gangbare opvattingen over het maatschappelijke leven kunnen vertalen in empirisch toetsbare uitspraken (bijvoorbeeld kunnen aangeven hoe men kan nagaan of gelijkheid van kansen bestaat in het Vlaamse onderwijssysteem);
  • uitspraken over maatschappelijke toestanden en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren op aannames, veronderstellingen en empirische evidentie (bijvoorbeeld de problemen van de criminele statistiek onderkennen en bewust zijn van het verschil tussen de incidentie van misdaden en de incidentie van de rapportering ervan);
  • een aantal fundamentele sociologische begrippen kunnen hanteren (bijvoorbeeld het verband kunnen leggen tussen verwachtingen en rollen);
  • het onderscheid kunnen maken tussen de individualistische en de collectivistische wetenschapstheoretische invalshoeken op de studie van individu en samenleving (bijvoorbeeld tussen neo-klassieke economische theorieën en klassieke sociologische theorieën);
  • de specificiteit van de eigen, moderne samenleving kunnen onderkennen
  • een sociologisch rapport waarin geen gevorderde onderzoeksmethoden worden gebruikt, kunnen lezen, begrijpen, samenvatten en weergeven.

In de cursus ligt de nadruk resoluut op het verwerven van een aantal denkkaders en concepten die kunnen worden gebruikt voor het observeren van het maatschappelijk gebeuren en het kritisch verwerken van uitspraken over maatschappelijke toestanden en ontwikkelingen. Toch wordt tevens verwacht dat de studenten, als een bijproduct van de cursus en als een gevolg van de uitgewerkte voorbeelden die tijdens de lessen worden gegeven, eveneens concrete informatie over de eigen samenleving verwerven (meer bepaald betreffende elementaire sociale, demografische en culturele kenmerken en trends).
Aan de hand van zelfstudie en filmprojectie wordt een actieve studiehouding aangereikt.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het gaat om een schriftelijk examen met meerkeuze-vragen zonder GIS-correctie.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor politieke wetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor rechten
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor sociologie
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - eerste bachelor
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor politieke wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor communicatiewetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor criminologische wetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor geschiedenis
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor sociale geografie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor organisatie en beleid
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor antropologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor samenleving en cultuur
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor management, zorg en beleid in de gerontologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor onderwijs
Schakelprogramma Master of Science in de sociologie: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de sociologie: Standaard traject