6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1021269BNW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Nathalie Heurckmans
Lisa Van Hove
Imke Baetens (titularis)
Kim Coenraets
Pieter Govaerts
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Hoorcollege
12 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
70 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De basiskaders en theorieën van psychologische gespreksvoering en interactionele vaardigheden zijn in dit vak centraal.
Studenten zullen een concreet maatschappelijk engagement aangaan en deze ervaring door middel van reflectie kaderen’ en betekenis geven, en koppelen aan academische leerinhouden. 
Concreet krijgt dit gestalte via een academische, praktijk- en reflectiecomponent.

Academische component
Inhoudelijke colleges geven de studenten een theoretisch kader rond gesprekstechnieken en interactionele vaardigheden. Ook beogen deze colleges hen te introduceren in het werkveld, en maatschappelijk tendensen, dewelke jaarlijks kunnen variëren.
Vakinhoudelijke colleges behandelen:
• Basisconcepten en theoretische kaders rond psychologische gesprekken en processen, en gesprekstechnieken, inclusief basishouding, gespreksvaardigheden en 
• Theoretisch kader van ‘service learning’
• de band tussen service learning en theoretische inhouden van dit vak
• de hedendaagse verschijningsvorm en uitdagingen van de gekozen thematiek in kwestie, zoals o.a. een e-module rond online hulpverlening
• Kennismaken met verschillende modellen en stromingen binnen de psychotherapie ’

WPO
Inoefenen van gespreksvoering en interactionele vaardigheden. 


Praktijkcomponent (engagement)
• Actieve dienstbare praktijkervaring service-learning (70 u)

Reflectiecomponenten
De reflectie beoogt de terugkoppeling tussen de inhoudelijke kaders en de opgedane praktijkervaring te maken. Er wordt verwacht dat studenten zowel voor, tijdens als na de praktijkervaring reflecteren op wat ze hebben ervaren en er uit leren met betrekking tot thema’s als professionele positiebepaling, eigen presupposities rond maatschappelijke thematieken of doelgroepen, in relatie tot attitudes als empathie en betrokkenheid,... 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en bijkomende artikels worden ter beschikking gesteld, Canvas
Bijkomende info

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting:

DAGSTUDENTEN
HOC: 8 uur (2 x 2 uur + 2x2u e-modules (chat hulpverlening en 4 modellen)
WPO: 12 uur (2 x 3 uur en 2X3u reflectie)
CSL: 70 uur
ZELF: 50 uur (reflectieverslag)

WERKSTUDENTEN
HOC: 8 uur (2 x 2 uur + 2x2u e-modules (chat hulpverlening en 4 modellen)
WPO: 12 uur (2 x 3 uur en 2X3u reflectie)
CSL: 70 uur
ZELF: 50 uur (reflectieverslag)

Verplichte aanwezigheid WPO vanaf eerste lesweek!

Leerresultaten

Algemene competenties

 Na het voltooien van dit vak kan de student:
- kennis aantonen van theoretische inzichten inzake psychologische gespreksvoering en interactionele vaardigheden, en de verschillende modellen in de psychotherapie;
- de theorieën integreren en toepassen op concrete casussen;
- de eigenheid van de verschillende stromingen van psychotherapie kennen waarin psychologen actief zijn, en de rollen/posities van de therapeuten in deze verschillende stromingen;
- Een kritische reflectie ten aanzien van urban engaged praktijk in een in een coherent en helder gestructureerd verslag beschrijven;
- De student kan eenvoudige psychologische interventies uitvoeren;
- De student kan een werkrelatie met een patient opbouwen en behouden;
- De student kan reflecteren over eigen werkpunten en sterktes;
- De student is bewust van zijn eigen denkkader en kan hierover kritisch reflecteren; 
- De student levert een constructieve bijdrage aan het leerproces van anderen door de principes van peerfeedback/-coaching toe te passen (bijv. feedback geven over samenwerkingsproces, openstaan voor feedback van medestudenten, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 40% van het eindcijfer

Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijktoets met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Bestaat uit een evaluatie door de praktijkpartner

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Reflectieverslag met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk reflectieverslag

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Medewerking met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Medewerking tijdens contactmomenten

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie bestaat uit:
• Medewerking tijdens contactmomenten (10%)
• Reflectieverslag (40%)
• Praktijktoets (50%): Bestaat uit een evaluatie door de praktijkpartner op basis van je functioneren tijdens de urban engaged praktijk.

Voorwaarden:
- Actieve deelname aan de WPO’s en het voldoen aan het aantal uren vrijwilligerswerk is een verplicht onderdeel van dit vak. Aanwezigheid vanaf 1e WPO is verplicht, en noodzakelijk om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel participatie. Omwille van de aard van het opleidingsonderdeel participatie wordt het aantal examenkansen beperkt tot één.
- Het niet voldoen aan de deadlines voor indienen van opdrachten of het niet respecteren van de verplichte aanwezigheid wordt beschouwd als een AFW. 
- Bij niet of te laat indienen van de paper of niet voldoen aan de administratieve formaliteiten wordt dit deelpunt beoordeeld als 'niet afgelegd AFW'. 
- Indien je in eerste zittijd minstens 50% onafgerond behaalt op één of meerdere opleidingsonderdelen wordt het deelcijfer voor dit onderdeel overgedragen naar de tweede zittijd. Voor de opleidingsonderdelen participatie en aanwezigheid en community service learning wordt het punt automatisch overgedragen, hiervoor is geen tweede zittijd voorzien. Wat betreft het praktijkverslag wordt een herwerking van de opdracht voorzien. Het is niet mogelijk om deelcijfers over te dragen naar een volgend academiejaar.
- Slagen op alle deelevaluaties is noodzakelijk voor het slagen op het hele opleidingsonderdeel. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie