6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4012338ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Koen Lombaerts (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
102 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel biedt een verdiepend inzicht in theorieën en onderzoek op vlak van onderwijsverandering en -innovatie. Centrale topics omvatten theorieën en -modellen voor onderwijsverandering, onderzoeksbenaderingen omtrent verandering in onderwijs, strategieën voor stakeholder betrokkenheid, innovatiediffusie-theorie, voorbeelden van innovatieprojecten, onderzoek naar de factoren en voorwaarden om onderwijsverandering te implementeren, en de rol van change agents voor onderwijsverandering.

Daarnaast wordt het construct zelfregulerend leren bestudeerd als een fundament voor onderwijsverandering. Theorieën en onderzoek over zelfregulerend leren worden besproken in relatie tot bestaande theorieën en -modellen voor onderwijsverandering.

Verder ontwikkelen studenten vaardigheden in het omzetten en implementeren van theoretische concepten en inzichten in concrete praktische oplossingen en in het rapporteren van deze inzichten als wetenschappelijk onderzoeker.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Canvas Cursusplatform leermateriaal
Bijkomende info

PowerPoint presentaties, teksten, artikelen, rapporten en video's worden via het leerplatform Canvas beschikbaar gesteld aan studenten.

Meer informatie m.b.t. de leerinhoud, het verplichte en optionele studiemateriaal, de studietijdberekening en de werkvormen (‘flipped classroom’) volgt tijdens de eerste les.

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.

Ter ondersteuning van de colleges worden online leermodules aangeboden via Canvas. Hoorcolleges worden afgewisseld met werkcolleges.  

Gastcolleges kunnen worden ingepland in het opleidingsonderdeel.  

Studenten worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan activiteiten en groepsdiscussies tijdens de colleges. 

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten van de Master in de Onderwijskunde: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 -14 - 16 - 17 (zie: Leerresultaten Master Onderwijskunde)  

 

Studenten zullen ook vakspecifieke leerresultaten behalen. Aan het eind van het opleidingsonderdeel zullen ze in staat zijn om: 

  • processen van onderwijsverandering te begrijpen: ze verkrijgen inzicht in de veelzijdigheid van onderwijsverandering en de impact ervan op onderwijsinstellingen, leergemeenschappen en samenlevingen.
  • leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen vanuit een onderzoekende rol als 'change agents' binnen organisaties, onderwijssystemen en bredere maatschappelijke contexten. 
  • betrokkenheid te tonen en overtuigende communicatievaardigheden aan te wenden om ideeën voor onderwijsverandering over te brengen aan verschillende belanghebbenden en betrokkenen. 
  • hun theoretische inzichten toe te passen op een concreet project: kennis en inzichten omzetten in actie door het ontwikkelen van een concreet (klein) projectvoorstel voor verandering of innovatie waarin de principes en theorieën uit de cursus worden toegepast en verwerkt. 
  • diepgaand begrip te tonen omtrent onderwijsveranderingsmodellen en zich te verdiepen in hun praktische toepassingen. 
  • actief deel te nemen aan discussies waarin kritisch denken aan bod om onderwijsverandering te evalueren en te initiëren.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijkopdrachten met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindbeoordeling bestaat uit:

*Het mondelinge examen (70%) over de leerinhoud van het opleidingsonderdeel en een discussie omtrent de ingediende wetenschappelijke paper (voorbereidingspaper examen).
*Formatieve evaluatie tijdens het opleidingsonderdeel (30%).


Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Als een onvoldoende wordt behaald voor één van de twee onderdelen, ontvangt de student het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor de student slaagde in de eerste zittijd kan worden overdragen naar de tweede zittijd en hoeft niet opnieuw worden afgelegd.

De tweede zittijd bestaat uit een individuele opdracht volgens dezelfde eisen van de eerste sessie.

Het totaalcijfer van de student voor groepsactiviteten is niet noodzakelijk hetzelfde voor alle groepsleden. Het individuele cijfer is afhankelijk van een peer-evaluatie waarbij de individuele bijdrage van elke student wordt geëvalueerd, en kan worden bepaald op basis van de interactie met het docententeam.

Deelcijfers kunnen niet overgedragen worden naar een volgend academiejaar. 
 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)