6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4012338ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
Het opleidingsonderdeel biedt een verdiepend inzicht in theorieën en onderzoek op vlak van onderwijsverandering en -innovatie. Centrale topics omvatten theorieën en -modellen voor onderwijsverandering, onderzoeksbenaderingen omtrent verandering in onderwijs, strategieën voor stakeholder betrokkenheid, innovatiediffusie-theorie, voorbeelden van innovatieprojecten, onderzoek naar de factoren en voorwaarden om onderwijsverandering te implementeren, en de rol van change agents voor onderwijsverandering.
Daarnaast wordt het construct zelfregulerend leren bestudeerd als een fundament voor onderwijsverandering. Theorieën en onderzoek over zelfregulerend leren worden besproken in relatie tot bestaande theorieën en -modellen voor onderwijsverandering.
Verder ontwikkelen studenten vaardigheden in het omzetten en implementeren van theoretische concepten en inzichten in concrete praktische oplossingen en in het rapporteren van deze inzichten als wetenschappelijk onderzoeker.
PowerPoint presentaties, teksten, artikelen, rapporten en video's worden via het leerplatform Canvas beschikbaar gesteld aan studenten.
Meer informatie m.b.t. de leerinhoud, het verplichte en optionele studiemateriaal, de studietijdberekening en de werkvormen (‘flipped classroom’) volgt tijdens de eerste les.
Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.
Ter ondersteuning van de colleges worden online leermodules aangeboden via Canvas. Hoorcolleges worden afgewisseld met werkcolleges.
Gastcolleges kunnen worden ingepland in het opleidingsonderdeel.
Studenten worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan activiteiten en groepsdiscussies tijdens de colleges.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten van de Master in de Onderwijskunde: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 -14 - 16 - 17 (zie: Leerresultaten Master Onderwijskunde)
Studenten zullen ook vakspecifieke leerresultaten behalen. Aan het eind van het opleidingsonderdeel zullen ze in staat zijn om:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
De eindbeoordeling bestaat uit:
*Het mondelinge examen (70%) over de leerinhoud van het opleidingsonderdeel en een discussie omtrent de ingediende wetenschappelijke paper (voorbereidingspaper examen).
*Formatieve evaluatie tijdens het opleidingsonderdeel (30%).
Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Als een onvoldoende wordt behaald voor één van de twee onderdelen, ontvangt de student het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor de student slaagde in de eerste zittijd kan worden overdragen naar de tweede zittijd en hoeft niet opnieuw worden afgelegd.
De tweede zittijd bestaat uit een individuele opdracht volgens dezelfde eisen van de eerste sessie.
Het totaalcijfer van de student voor groepsactiviteten is niet noodzakelijk hetzelfde voor alle groepsleden. Het individuele cijfer is afhankelijk van een peer-evaluatie waarbij de individuele bijdrage van elke student wordt geëvalueerd, en kan worden bepaald op basis van de interactie met het docententeam.
Deelcijfers kunnen niet overgedragen worden naar een volgend academiejaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)