6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023646BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Studenten die ingeschreven zijn in een verkort traject kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen. LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Bij Inschrijvingen/ studentenadministratie@vub.be moet je ingeschreven zijn aan de VUB als werkstudent voor het huidige academiejaar.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Gina Rossi (titularis)
Xenia Christiane L Brancart
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
16 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
32 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

We bekijken moderne benaderingen van persoonlijkheid en individuele verschillen vanuit bestaande kennis- en onderzoeksdomeinen. Elk van deze kennis- en onderzoeksdomeinen hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken: onderzoeksmethoden om hypotheses te beantwoorden, een zekere basiskennis over een aantal feiten, en typerende theoretische verklaringen. 

Tijdens het hoorcollege worden de belangrijke hedendaagse kennis- en onderzoeksdomeinen binnen de persoonlijkheidspsychologie behandeld en wordt telkens de nadruk gelegd op gehanteerde theoretische verklaringen en basisveronderstellingen, opgebouwd aan de hand van empirisch onderzoek.
De domeinen en bijhorende individuele verschillen die aan bod komen zijn:
1) dispositionele domein: hoe wordt persoonlijkheid beïnvloed door trekken waarmee de persoon geboren wordt of ontwikkelt (stabiliteit versus verandering van trekken),
2) biologische domein: hoe wordt persoonlijkheid beïnvloed door biologische gebeurtenissen (genetisch, fysiologisch, evolutionair),
3) intelligentie domein: impliciete theorieën, theoretische benaderingen/modellen en meten van intelligentie, individuele verschillen in intelligentie
4) sociale en culturele domein: invloed op persoonlijkheid van sociale, culturele en gender posities.

WPO:
Tijdens de oefeningen maken studenten kennis met een aantal vragenlijsten naar persoonlijkheid en psychopathologie op basis van het empirisch meetparadigma. Ze gaan hier actief mee aan de slag en leren een geïntegreerd persoonlijkheidsverslag te schrijven op basis van de testresultaten van de MMPI-3(-2) en eventuele selectie van bijkomende instrumenten (deze testen/instrumenten zijn indicatief). De gekozen testen/instrumenten sluiten aan bij hedendaagse modellen van persoonlijkheid en/of psychopathologie.
 

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Differential Psychology, Rossi G., Mc Graw Hill, 9781307699647, 2021
Bijkomende info

Mogelijke vormen HOC/WPO zijn on campus en/of livestream en/of lesopnames.

Onderstaande uren zijn indicatief voor dagstudenten:
HOC 20u, WPO 16u, ZELF 32u
Koop het handboek enkel aan bij VUB Standaard studentshop om de meest recente editie te hebben, ander lesmateriaal en vakinformatie is beschikbaar via leerplatform.
 

Leerresultaten

Algemene competenties

Verwerven van inzicht in verbanden tussen persoonlijkheid en gedrag.
Het leggen van verbanden tussen recent empirisch gefundeerde theorievorming en recent gepubliceerde onderzoeksstudies.
Zowel onderzoeksdomeinen als persoonlijkheidstesten integratief kunnen benaderen. Kennis hebben van meten van algemene/klinische relevante aspecten in de algemene populatie.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Verslag bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Theorie (50%): multiple choice examen (schriftelijk). Punten worden behouden voor onderdelen (examen en taak) waarop men minimaal de helft behaalde. Pas als alle onderdelen zijn afgelegd, wordt een eindtotaal voor het vak toegekend. Zie lessen en pointcarre voor indientermijnen. Behoud steeds een volledige kopie van de taak zoals ze ingediend is.

Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak (geïntegreerd verslag) met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Werkcollege/oefeningen (50%): taak (geïntegreerd verslag). Punten worden behouden voor onderdelen (examen en taak) waarop men minimaal de helft behaalde. Pas als alle onderdelen zijn afgelegd, wordt een eindtotaal voor het vak toegekend. Zie lessen en pointcarre voor indientermijnen. Behoud steeds een volledige kopie van de taak zoals ze ingediend is.

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen meerkeuzevragen (50%)
Taak (geïntegreerd verslag) (50%)

Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus geen punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wel verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen.
De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.

Punten worden behouden voor onderdelen (schriftelijk examen of taak) waarop men minimaal de helft behaalde. Deze punten voor onderdelen worden overgedragen naar de volgende zittijd/academiejaar. Indien men op een onderdeel minimaal de helft behaalde en in een volgende zittijd het onderdeel opnieuw aflegt, ziet men af van het eerdere behaalde deelresultaat en telt enkel het laatst behaalde deelresultaat. Indien de student voor de start van een volgende zittijd per email aan de docent meldt af te zien van het behaalde deelresultaat, zijn de punten onherroepelijk verloren. Pas als alle onderdelen zijn afgelegd, wordt een eindtotaal voor het vak toegekend.

Indiendata en richtlijnen worden gegeven tijdens de lessen of via het leerplatform. Als een indiendatum niet gerespecteerd wordt of de taak onvolledig is, wordt de taak automatisch pas beoordeeld in een volgende zittijd (tweede zittijd of volgend academisch jaar) en krijg je geen eindtotaal voor het vak. Hou zelf ook altijd een volledig exemplaar van de taak die je indient.

 Persoonlijke data of gevoelige informatie delen met AI-hulpmiddelen brengt een privacy risico met zich mee. Sommige AI diensten slaan ingevoerde data op voor verdere trainingsdoeleinden. De casus voor de taak (behaalde testresultaten en persoonlijke data) mag dus niet gedeeld worden met AI om verspreiding van de casus en persoonsgegevens te voorkomen. Het gebruik van generatieve AI is wel toegestaan binnen dit opleidingsonderdeel om te ondersteunen op elke mogelijke manier voor delen die niet de casus omvatten (bv. als zoekmachine voor behandelindicaties; let op AI gegenereerde informatie kan fouten bevatten en mag niet zonder kritische beoordeling worden gebruikt, voer ook altijd een eigen analyse uit op basis van evidence-based bronnen). Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven en geciteerd (gebruik APA stijl).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 45 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie