3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1012000BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Gina Rossi (titularis)
Xenia Christiane L Brancart
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De klassieke theoretische oriëntaties en belangrijke meetparadigma’s van persoonlijkheidspsychologie worden behandeld.

 

Hoorcollege:

De basisprincipes van de theorie worden aangehaald, samen met de vertaling naar onderzoeksmodellen en voorbeelden van psychologisch onderzoek. We behandelen op basis van belangrijke vertegenwoordigers de psychodynamische, humanistische, dispositionele/biologische (trek- en factortheorieën), en cognitieve-sociale leertheorieën.

 

WPO:

De paradigma's voor persoonlijkheidsmeting worden besproken (personologische, psychodynamische, interpersoonlijke en multivariate paradigma). Studenten maken actief kennis  met het psychodynamische, interpersoonlijke en multivariate paradigma en hun voor- en nadelen door praktische toepassingen. Ze verwerven kritisch inzicht over de theoretische achtergrond van persoonlijkheidstesten, hun constructietechniek, scorings- en interpretatiemethoden en empirische evidentie voor  domeinen van toepassing van de testvormen.

Voor de praktijkopdracht tonen studenten aan de hand van een literatuuropdracht hun kritische kennis aan over het psychodynamische paradigma door de empirische evidentie van een performance-based test (bv. Rorschach/TAT) voor persoonlijkheidsmeting na te gaan. Aan de hand van een verplicht af te leggen Canvas-toets met feedback reflecteren ze over de overeenkomsten en verschillen in het interpersoonlijke en multivariate paradigma op basis van groepsresultaten van afgenomen testen (bv. de BFI 2.0 en NIA-S, deze testen zijn indicatief).

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Personality psychology, Rossi G., Mc Graw-Hill, 9781307688061, 2021
Bijkomende info

Mogelijke vormen HOC/WPO zijn on campus en/of livestream en/of lesopnames.

Onderstaande uren zijn indicatief:

HOC 10u, WPO 10u, ZELF 30u

Koop het handboek enkel aan bij VUB Standaard studentshop om de meest recente editie te hebben, ander lesmateriaal en vakinformatie is beschikbaar via leerplatform.

Leerresultaten

Algemene competenties

Algemeen:
Kritisch inzicht in theorieën, modellen en instrumenten van de persoonlijkheidspsychologie.
Een verband leggen tussen theoretische modellen en het meten van persoonlijkheid.
HOC:
- Kennis hebben van de belangrijkste klassieke persoonlijkheidstheorieën en het stimuleren van het kritisch denken over deze theorieën.
- Waar mogelijk het verband leggen tussen deze theoretische modellen en de praktijk van het psychologisch onderzoek.
WPO:
-Kennis hebben van en kritisch inzicht verwerven in paradigma's die belangrijk zijn voor persoonlijkheidsmeting. Inzicht hebben in bestaande meetinstrumenten/vragenlijsten in het domein van persoonlijkheidspsychologie en hun theoretische achtergrond.
-Testconstructie en manieren van afname begrijpen. In staat zijn tot het  scoren en interpreteren van persoonlijkheidsvragenlijsten. De praktische bruikbaarheid en betrouwbaarheid en validiteit van testen kunnen evalueren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen meerkeuze met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Literatuuropdracht met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Eindtotaal als punten behaald op volgende onderdelen:

- Schriftelijk examen meerkeuzevragen (50%)
- Literatuuropdracht (50%)

Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus geen punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wel verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen.
De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.


Er staat geen cijfer op de verplichte Canvas-toets, maar studenten dienen deze verplicht te maken. Het volledig afleggen van deze canvas-toets geldt als voorwaarde om een cijfer op de literatuuropdracht toegekend te krijgen dat meetelt voor het eindtotaal van het vak. Het punt van de literatuuropdracht telt voor 50% mee in het eindtotaal op het vak, onder de voorwaarde dat de verplichte canvas-toets is afgelegd. Indien deze canvas-toets niet gemaakt werd, krijgt de student een code afwezig op het eindtotaal (ook al is het schriftelijk examen en de literatuuropdracht afgelegd).

Punten voor onderdelen (schriftelijk examen of literatuuropdracht) waarop men minimaal de helft behaalde, kunnen worden overgedragen naar de volgende zittijd/academiejaar. Indien men op een onderdeel minimaal de helft behaalde en in een volgende zittijd/academiejaar het onderdeel opnieuw aflegt, ziet men af van het eerdere behaalde deelresultaat en telt enkel het laatst behaalde deelresultaat. Indien de student voor de start van een volgende zittijd per email aan de docent meldt af te zien van het behaalde deelresultaat, zijn de punten onherroepelijk verloren. Pas als alle onderdelen zijn afgelegd, wordt een eindtotaal voor het vak toegekend.

Indiendata en richtlijnen worden gegeven tijdens de lessen of via het leerplatform. Als een indiendatum voor een onderdeel niet gerespecteerd wordt, wordt dit onderdeel automatisch pas beoordeeld in een volgende zittijd (tweede zittijd of volgend academisch jaar) en krijg je geen eindtotaal voor het vak. Hou zelf ook altijd een volledig exemplaar van de opdracht die je indient.

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan binnen dit opleidingsonderdeel om te ondersteunen op elke mogelijke manier (bv. brainstormtool onderzoeksvragen, structureren van teksten, spelling- en grammaticacontrole). Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven en geciteerd (gebruik APA stijl).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie