6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1009609BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
In dit opleidingsonderdeel maken de studenten kennis met de organisatiestructuren van de hulpverlening in Vlaanderen. Een aantal belangrijke tendenzen en ontwikkelingen in de hulpverlening worden belicht en gebruikt als kader om kritisch te reflecteren over de (actuele) organisatie van de hulpverlening.
Volgende thema’s komen in de hoorcolleges aan bod:
- Situering en kadering: historiek; actoren wetgevende kaders en financieringsmechanismen
- Organisatie(structuren) in de hulpverlening in Vlaanderen: de kinder- en jeugdhulpverlening en de hulpverlening aan volwassenen (inclusief de ouderenzorg)
- Thema's: "transities in de zorg" en "gedwongen hulpverlening"
Aansluitend bij de hoorcolleges maken de studenten, via zelfstudie, meer diepgaand kennis met de organisatie van de hulpverlening. Vertrekkend vanuit casuïstiek en artikels in populaire media wordt een groepsopdracht uitgewerkt en een werkstuk (in groep) voorbereid.
Leerlijn Reflectie en portfolio
Dit opleidingsonderdeel maakt tevens deel uit van de 'Leerlijn Reflectie en portfolio'. Via reflectiesessies in kleine groepen (WPO ‘Reflectie en portfolio’) analyseren studenten op een systematische manier hun competentiegerichte vaardigheden, leergroei, en ervaringen met de beroepspraktijk. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GROWS.
Binnen het opleidingsonderdeel 'Organisatie van de hulpverlening' worden ifv de leerlijn 2 contacturen WPO ingericht, en 12u gepresteerd als zelfstudie (ter voorbereiding van WPO, en reflectietaak).
De verplichte leerstof omvat een tekstenbundel + powerpointpresentaties van de hoorcolleges. Deze worden aan de studenten ter beschikking gesteld via het digitale leerplatform.
1. De studenten kennen in grote lijnen de organisatie van de hulpverlening in Vlaanderen (actoren en structuren)
2. De studenten kunnen een kritisch standpunt innemen over een aantal actuele themas gerelateerd aan de hulpverlening
3. De studenten kunnen de kennis omtrent de organisatie van de hulpverlening toepassen op casusniveau
4. De student is bewust van zijn eigen denkkader en kan hierover kritisch reflecteren
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
De evaluatie omvat een werkstuk (WPO), een reflectietaak aansluitend bij de leerlijn 'Reflectie en Portfolio' en een schriftelijk examen.
Werkstuk (WPO): studenten maken een groepswerk: op basis van casusbeschrijvingen verkennen ze meer diepgaand het hulpverleningslandschap en op basis van artikels in de populaire media reflecteren ze kritisch over de organisatie van de hulpverlening. Bij deze evaluatieopdracht is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen op elke mogelijke manier. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.
Reflectietaak aansluitend bij de leerlijn 'Reflectie en Portfolio (WPO): Reflectietaak, met Pass/fail systeem
Examen: het examen is schriftelijk. Het gaat om een gesloten boek examen met theoretische vragen over de aangeboden leerstof in de vorm van meerkeuzevragen (en enkele open vragen). Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.
Studenten dienen aan alle afzonderlijke evaluatie-onderdelen te participeren én hiervoor te slagen om voor dit opleidingsonderdeel te slagen. Indien de student een onvoldoende haalt op de totaalscore maar geslaagd is voor één van de evaluatie-onderdelen, dan is het mogelijk om de punten van het deel waarvoor men geslaagd is over te zetten van 1ste naar 2de zittijd binnen hetzelfde academiejaar.
Schriftelijk examen: 75% (grotendeels MC, aantal open vragen)
WPO: 25%, waarvan 85% op de groepspaper en 15% voor de portfoliotaak 'Reflectie en portfolio'
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie