6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020123BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Landschappen hebben een complexe geschiedenis achter de rug waarbij natuurlijke en menselijke processen een belangrijke rol spelen en speelden. In het huidige landschap zijn sporen uit verschillende tijden bewaard gebleven, maar vaak is lang niet alles van de wordingsgeschiedenis nog zichtbaar. In deze cursus leren we hoe we landschappen kunnen leren 'lezen'. Hierbij besteden we aandacht aan het concept van het levenstraject of de culturele biografie van het landschap in relatie tot de vorming van een stratigrafie in de ruimte, bestaande uit diverse landschappelijke elementen die via een interdisciplinaire heuristiek en methodologie bestudeerd kunnen worden.
Eerst gaan we dieper in op de vraag wat een landschap allemaal kan inhouden en behandelen we het concept van landschapsbiografie. Vervolgens bespreken we de bronnen (historische, cartografische, archeologische en geo-/bio-archeologische bronnen) die we gebruiken om een landschap in het verleden te bestuderen. Hierbij gaan we ook aan de slag met QGIS en webservices om kaarten te kunnen maken en bestuderen. In de lessen die volgen staan we specifieke landschappen bestuderen met verschillende cases. Dit omvat: landbouw-, bos-, kust-, rivier- en berglandschappen. We sluiten dit luik dan af met de erfgoedwaarde van landschappen. In de laatste les presenteren de studenten hun dorpspaper.
Om de lessen te ondersteunen organiseren we een excursie naar de Liereman in de Kempen en het Zoniënwoud in Brussel.
De cursus omvat gemiddeld 20 uur interactieve HOC en wordt vervolledigd met ZELF- en WERK-activiteiten. De ZELF-activiteit bestaat uit een presentatie en een paper omtrent landschapsontwikkeling van het woondorp. De WERK-activiteit omvat de excursies.
- Het is mogelijk dat de fieldtrips beperkte extra kosten voor de studenten met zich meebrengen die niet gecoverd zijn door de universiteit (transport).
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Het examen is schriftelijk en is gericht op de reproductie van kennis van en inzicht in de inhoud van de lessen telt mee voor 60%.
Het zelfstudieonderdeel (40%).
Het resultaat van het zelfstudieonderdeel van het examen is overdraagbaar naar tweede zit.
Bij niet-deelname aan de excursies komt er een alternatieve taak.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Standaard traject