6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1000309ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Je wordt dagelijks geconfronteerd met de invloeden van marketing. In deze cursus schetsen we een beeld van de basisconcepten en activiteiten van marketing.
Deze cursus biedt een overzicht van de fundamentele concepten en praktijken binnen dit vakgebied. Wat houdt marketing precies in en welke functie vervult het binnen een bedrijf? We introduceren je in de kernprincipes van het vak Marketing.
Concepten als segmentatie, doelgroepbepaling en positionering spelen hier een cruciale rol, evenals de marketing-mix instrumenten: product, prijs, promotie en plaats. We vertrekken van een omschrijving van de marketingdiscipline en kaderen marketing in de totaliteit van een bedrijfsstrategie. Hierbij hebben we in het bijzonder oog voor onder meer analyse van de marketingomgeving. We nemen koopgedrag van zowel consumenten als bedrijven onder de loep, en we gaan na hoe we een marketingstrategie op een maatschappelijk verantwoorde manier (al dan niet internationaal) kunnen uitwerken en implementeren.
WPO-sessies en gastcolleges vullen de theorie aan, zodat studenten de principes en theorieën van marketing leren toepassen.
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarin de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarin de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.
Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.
HOC: 30 uur
WPO: 8 uur
ZELF: 112 uur
Voor meer informatie over de concrete inrichting van het studiedeel en WPO invulling: zie Canvas. De exacte inhoud, volgorde en timing is onder voorbehoud.
Na deze cursus, zou je:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het WPO is is verplicht voor degene die het vak Marketing voor 6 studiepunten volgen en staat op 25% van het puntentotaal. Er worden geen vervangopdrachten toegekend. De beoordeling van de WPO's gebeurt op basis van een combinatie van:
- aanwezigheid en medewerking tijdens de WPO-sessies en respecteren van deadlines
- groepstaken tijdens de WPO-sessies en online groepstaak
- peer evaluatie.
Het is verplicht de online groepstaak in te dienen en je mag maximaal één van de drie sessies met een geldige reden (gewettigde afwezigheid) missen, anders wordt dit beschouwd als een afwezigheid voor het WPO-onderdeel, waardoor je niet kunt slagen voor het vak Marketing. Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een specifieke groepstaak zal resulteren in een 0 op dat specifieke onderdeel.
Je kan enkel slagen voor het vak Marketing door deel te nemen aan zowel het schriftelijke examen als het WPO-gedeelte. Bij deelname aan slechts één van deze twee delen krijg je automatisch een afwezig als eindscore.
Aanwezigheid op de sessies verzorgd door gastsprekers wordt eveneens verwacht en is sterk aanbevolen als voorbereiding op het examen.
Tijdens het semester kunnen bonusvragen gesteld worden waarmee bonuspunten kunnen worden verdiend. Bonuspunten kunnen ook worden verdiend bij deelname aan onderzoek sessies (experimenten/bevragingen) georganiseerd door de coördinerende verantwoordelijken.
De WPO-opdracht kan niet worden hernomen in 2de zit. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. WPO-scores van minstens 10/20 kunnen eveneens worden overgedragen naar een volgend academiejaar. Dit dient evenwel bij aanvang van het nieuwe academiejaar en uiterlijk voor de deadline van de nieuwe groepssamenstellingen door de student zelf via e-mail aan de titularis worden aangegeven.
Het gebruik van AI is toegestaan bij sommige delen van de WPO-taak. Meer informatie rond wanneer AI is toegestaan of niet, is te vinden op Canvas. In het geval dat de studenten AI gebruiken in de toegestane delen van de opdracht, moet elk gebruik van AI op de juiste manier worden aangegeven.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Industriële wetenschappen of Ingenieurswetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor politieke wetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor rechten
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor sociologie
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor organisatie en beleid
Master in de ingenieurswetenschappen: fotonica: Standaard traject
Master of Physics and Astronomy: Minor Economy and Business (enkel aangeboden in het Engels)