6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1000309ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Nanouk Verhulst (titularis)
Felitsa Anne-Marie Rademakers
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
112 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Je wordt dagelijks geconfronteerd met de invloeden van marketing. In deze cursus schetsen we een beeld van de basisconcepten en activiteiten van marketing. 


Deze cursus biedt een overzicht van de fundamentele concepten en praktijken binnen dit vakgebied. Wat houdt marketing precies in en welke functie vervult het binnen een bedrijf? We introduceren je in de kernprincipes van het vak Marketing.

 

Concepten als segmentatie, doelgroepbepaling en positionering spelen hier een cruciale rol, evenals de marketing-mix instrumenten: product, prijs, promotie en plaats. We vertrekken van een omschrijving van de marketingdiscipline en kaderen marketing in de totaliteit van een bedrijfsstrategie. Hierbij hebben we in het bijzonder oog voor onder meer analyse van de marketingomgeving. We nemen koopgedrag van zowel consumenten als bedrijven onder de loep, en we gaan na hoe we een marketingstrategie op een maatschappelijk verantwoorde manier (al dan niet internationaal) kunnen uitwerken en implementeren.

 

WPO-sessies en gastcolleges vullen de theorie aan, zodat studenten de principes en theorieën van marketing leren toepassen.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Principes van marketing, Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L.C. & N. Piercy, 8ste, Pearson, 9789043038065, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Zelfstudieopdrachten & cases, Voor 6 ECTS-Marketing; WPO-opdracht, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint Slides, Canvas
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarin de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarin de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.

Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.

HOC: 30 uur

  • hoorcollege theorie: 24 uur (12 x 2 uur inclusief 1 ‘Q&A’-sessie)
  • marketing testimonials: 6 uur (3 x 2 uur gastlezingen door top marketeers)

WPO: 8 uur

  • 3 verplichte WPO-sessies (3 x 2uur)  
  • 2 uur klassikale feedback 

ZELF: 112 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, à rato van 4 uur per les: 48 uur (12 x 4 uur)
  • WPO online groepstaak: 16 uur
  • voorbereiden examen: 48 uur (6 dagen van 8 uur)

Voor meer informatie over de concrete inrichting van het studiedeel en WPO invulling: zie Canvas. De exacte inhoud, volgorde en timing is onder voorbehoud.  

 

Leerresultaten

Algemene competenties

Na deze cursus, zou je:

  • Een degelijk inzicht moeten hebben in de basis en vakterminologie van de marketingdiscipline
  • Probleem-oplossingsvaardigheden ontwikkeld moeten hebben m.b.t. marketingkwesties, door het toepassen van de theoretische concepten en raamwerken behandeld in deze cursus
  • Je teamwork vaardigheden verder aangescherpt moeten hebben.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het schriftelijk examen bestaat uit oefeningen en theorievragen aan de hand van open en/of meerkeuzevragen. Voor meerkeuzevragen is standaard setting (= hogere cesuur) van toepassing

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO Opdracht met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Voor het onderdeel WPO dien je verplicht aanwezig te zijn bij drie WPO-sessies en actief deel te nemen. Bovendien lever je op het einde van het jaar één groepstaak online in.

    De deadline voor het inschrijven in een WPO-groep is de laatste dag van de 4de week van het 2de semester (week 25). Indien een student niet tijdig is ingeschreven in een WPO-groep, krijgt de student een afwezig op het vak.

    Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer evaluatie (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Het groepswerk wordt gequoteerd op xx/25, en heeft een gewicht van 25 % in de quotering van het hele opleidingsonderdeel. Als een student geen peer evaluatie invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken. Impact peerevaluatie: een student kan maximum 2 punten bijkrijgen/verliezen (t.o.v. het algemeen groepspunt op 25 punten) o.b.v. de peer evaluatie. Bv. 20/25 kan 18/25 of 22/25 worden.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het WPO is is verplicht voor degene die het vak Marketing voor 6 studiepunten volgen en staat op 25% van het puntentotaal. Er worden geen vervangopdrachten toegekend. De beoordeling van de WPO's gebeurt op basis van een combinatie van:

- aanwezigheid en medewerking tijdens de WPO-sessies en respecteren van deadlines

- groepstaken tijdens de WPO-sessies en online groepstaak

- peer evaluatie.

Het is verplicht de online groepstaak in te dienen en je mag maximaal één van de drie sessies met een geldige reden (gewettigde afwezigheid) missen, anders wordt dit beschouwd als een afwezigheid voor het WPO-onderdeel, waardoor je niet kunt slagen voor het vak Marketing. Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een specifieke groepstaak zal resulteren in een 0 op dat specifieke onderdeel.

 

Je kan enkel slagen voor het vak Marketing door deel te nemen aan zowel het schriftelijke examen als het WPO-gedeelte. Bij deelname aan slechts één van deze twee delen krijg je automatisch een afwezig als eindscore.

 

Aanwezigheid op de sessies verzorgd door gastsprekers wordt eveneens verwacht en is sterk aanbevolen als voorbereiding op het examen.

Tijdens het semester kunnen bonusvragen gesteld worden waarmee bonuspunten kunnen worden verdiend. Bonuspunten kunnen ook worden verdiend bij deelname aan onderzoek sessies (experimenten/bevragingen) georganiseerd door de coördinerende verantwoordelijken.

 

De WPO-opdracht kan niet worden hernomen in 2de zit. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. WPO-scores van minstens 10/20 kunnen eveneens worden overgedragen naar een volgend academiejaar. Dit dient evenwel bij aanvang van het nieuwe academiejaar en uiterlijk voor de deadline van de nieuwe groepssamenstellingen door de student zelf via e-mail aan de titularis worden aangegeven.

Het gebruik van AI is toegestaan bij sommige delen van de WPO-taak. Meer informatie rond wanneer AI is toegestaan of niet, is te vinden op Canvas. In het geval dat de studenten AI gebruiken in de toegestane delen van de opdracht, moet elk gebruik van AI op de juiste manier worden aangegeven.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Industriële wetenschappen of Ingenieurswetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor politieke wetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor rechten
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor sociologie
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor organisatie en beleid
Master in de ingenieurswetenschappen: fotonica: Standaard traject
Master of Physics and Astronomy: Minor Economy and Business (enkel aangeboden in het Engels)