3 ECTS credits
84 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1024259AER voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Geschiedenis
Onderwijsteam
Wouter Ryckbosch (titularis)
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Hoorcollege
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus biedt een inleiding tot de belangrijkste maatschappelijke ontwikkelingen van de vroegmoderne periode (van ca. 1500 tot 1800). Als inleiding wordt het conceptenpaar moderniteit en pre-moderniteit voorgesteld. Vervolgens wordt thematisch gekeken naar de belangrijkste scharniermomenten en veranderingsprocessen die de behandelde periode kenmerken. We vangen aan bij de mondialiseringsprocessen die de wereld ingrijpend veranderd hebben tijdens de eeuwen die volgden op de middeleeuwen. Vervolgens wordt gekeken naar politieke processen van maatschappelijke verandering, economische transformaties, culturele en wetenschappelijke verandering, en tot slot wordt stil gestaan bij familiale structuren, gender, en processen van marginalisering en emancipatie. Na het beëindigen van deze cursus hebben studenten een globaal en inclusief perspectief aangereikt gekregen op de geschiedenis van de vroegmoderne periode.

Bijkomende info

Het handboek wordt niet integraal besproken tijdens de les, maar dient zelfstandig doorgenomen te worden. Uiteraard is het mogelijk om tijdens de hoorcolleges vragen te stellen over het handboek. Het handboek maakt deel uit van de examenstof.

Leerresultaten

Algemene Competenties

Na het voltooien van deze cursus wordt beoogd dat de studenten:

1. Inzicht verkregen hebben in de toenemende interactieprocessen tussen Europa en andere delen van de wereld in de Nieuwe Tijd, met bijzondere aandacht voor de wortels van mondialisering en globalisering.

2. Kunnen begrijpen en vergelijken hoe globaliseringsprocessen verschillende vormen aannamen doorheen tijd en ruimte, met bijzonder aandacht voor de complexe oorzaken en gevolgen van kolonisatie.

3. Inzicht verworven hebben in de grote processen van politieke verandering tussen de late middeleeuwen en de moderne periode.

4. Over basiskennis beschikken om de economische modellen die noodzakelijk zijn voor het kunnen analyseren van economische verandering doorheen de opkomst van kapitalisme en industrialisatie.

5. Gelijkenissen en verschillen kunnen herkennen in de grote culturele en intellectuele kaders die het dagelijks leven vorm gaven van de Renaissance, via de Wetenschappelijke Revolutie, en de Verlichting.

6. Over kritisch inzicht beschikken in de manier waarop demografische en familiale structuren het dagelijks leven in het verleden konden structureren, het belang van gender, en de geschiedenis van marginalisering en emancipatie doorheen de voorbije eeuwen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Schriftelijk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: .

Aanvullende info mbt evaluatie

.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de geografie: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor geschiedenis
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor geschiedenis
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (60 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (81 ECTS)
Schakelprogramma Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (60 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (81 ECTS)