3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4024201DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.
De cursus start met een introductie over wat beleid is, voor wie sportbeleid bestemd is, met welk doel, wie organiseert en op welke manier. Vervolgens krijgen studenten inzicht in de beleidscyclus en hoe het beleid tot stand komt, van agendavorming, voorbereiding, bepaling, uitvoering en evaluatie. Deze theorie passen ze tijdens de les toe, waarbij ze in kleine groepen via Vlaamse casestudies de beleidscyclus construeren op basis van een beleidsprobleem. Nadien wordt aandacht gegeven aan het belang van een goede beleidsplanning en dienen de studenten knelpunten, behoeften, vaststellingen en trends te analyseren. Ze doorlopen de fases van de beleidsplanning (startfase: stuurbord- klankbordgroep; missie; gegevensverzameling; gegevensanalyse; doelstellingen; plan van aanpak; evaluatie en bijsturen). Een volgend onderdeel handelt over de beleidsinstrumenten die worden ingezet om beleid te realiseren. In eerste instantie stellen we beleidsplannen aan de student ter beschikking, op basis waarvan ze zelf beleidsinstrumenten identificeren.
Het tweede deel van de cursus handelt over specifieke thema’s voornamelijk binnen het Vlaamse sportbeleid, waarbij de studenten kritisch reflecteren over deze onderwerpen. Het toepassen van de beleidscyclus wordt gebruikt als middel om inzicht te verwerven in de beleidsthema’s. De thema’s kunnen variëren per jaar en naargelang de actualiteit. We werken in deze fase met een aantal gastsprekers, vooral binnen Vlaanderen. Deze lessen vragen verplichte aanwezigheid. Binnen elk thema beoogt de cursus dat de studenten via zelfwerk inzicht krijgen in de probleemstelling, over een thema kritisch kunnen reflecteren, de sterktes en zwaktes kunnen analyseren, oplossingen kunnen formuleren en beargumenteren. Voorbeelden van thema’s: trainersbeleid, kansengroepen, de betekenis van sport, jeugdsport, sportclubs, sportbeleid op Vlaams en op lokaal niveau, topsportbeleid. Tot slot, willen we de studenten aansporen om na te denken over het sportbeleid van de toekomst.
Bijkomende informatie:
- Deze cursus bouwt verder op kennis vanuit het vak ‘organisatie van de sport (1BALO)’.
- Er is verplichte aanwezigheid voor gastlessen; afwezigheid dient vooraf aan de docent meegedeeld mits geldige reden (zoals doktersbriefje).
- De student krijgt in het kader van de lessen regelmatig opdrachten om de beleidscyclus toe te passen, en te reflecteren over de mogelijke impact van maatschappelijke trends. Deze opdrachten tellen mee voor het examen.
- Daarnaast krijgen de studenten een WPO opdracht, die erin bestaat een beleidsplan te maken voor een sportclub. Dit doen ze in nauwe samenwerking met een club naar keuze.
Verdere informatie in verband met de WPO’s en deeltaken is aanwezig in de slides op CANVAS.
ALGEMENE COMPETENTIES
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
1) Er is geen schriftelijk examen voor sportbeleid. De studenten dienen de lessen toe te passen in tussentijdse opdrachten die meetellen voor het eindtotaal. De opdrachten zijn als volgt verdeeld: Het beleidsplan (voor een sportclub, of in functie van een beleidsprobleem) staat op 70% van de punten. De tussentijdse opdrachten staan op 30% van de punten. Deze worden op CANVAS geplaatst en in de les meegedeeld. Deadlines dienen gerespecteerd te worden.
2) Afwezigheden tijdens de gastlessen sportbeleid worden genoteerd; per onwettige afwezigheid (vb. zonder doktersbriefje, of vooraf bevestigde uitzondering) worden 10 punten afgetrokken van het totaalcijfer voor sportbeleid (op 100). Vanaf 3 onwettige afwezigheden worden geen punten toegekend. Om te slagen voor sportbeleid moeten de studenten alle onderdelen hebben ingediend (de WPO en de deeltaken wpo’s). Indien een student één onderdeel niet indient, krijgt deze geen eindcijfer. Indien de student geslaagd was voor dit onderdeel (vanaf 10/20), kan dit cijfer wel worden overgedragen naar tweede zittijd. Dat kan niet naar het volgende jaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel verdieping sportbeleid en sportmanagement