3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4024035DNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Martina Temmerman (titularis)
Onderdelen en contacturen
10 contacturen Hoorcollege
30 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
50 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De studenten kiezen vier onderdelen uit de volgende zeven:

[Buitenlandberichtgeving] Aan de hand van heel concrete voorbeelden krijgen de studenten een inzicht in de verschillende manieren waarop Belgische en buitenlandse media aan buitenlandverslaggeving doen. Daarbij wordt veel nadruk gelegd op vernieuwende manieren van nieuwsselectie, de noodzaak van eigen terreinwerk en de ontwikkeling van een persoonlijke stijl. Bedoeling is ook dat de studenten aan het einde van het lessenpakket een eigen artikel schrijven dat voornamelijk geïnspireerd zal zijn op een recente reis.
[Politieke berichtgeving] De studenten beheersen grondig de kennis van de politieke structuren in België. Ze krijgen een introductie op wat politieke journalistiek vandaag is en in welke context de politieke journalist werkt. De nadruk ligt op de wisselwerking lokale-nationale (regionale) politiek. De studenten werken een artikel uit op basis van eigen informatiegaring. 
[Gerechtelijke berichtgeving] De studenten krijgen inzicht in de bronnen van de gerechtelijke verslaggevers. Waar halen zij hun informatie en documentatie, wat zijn hun tools? En verder, wat zijn de valkuilen van de gerechtelijke verslaggeving (met een verwijzing naar de uitspraken van de Raad voor de Journalistiek, www.rvdj.be)? De studenten krijgen toelichting bij de gerechtelijke organisatie en procedures en worden vertrouwd gemaakt met de rechten en plichten van de rechtbankverslaggever. Daarbij komen onder meer de wettelijke en beroepsethische beperkingen in de gerechtelijke verslaggeving aan bod, met de problematiek van het 'namen noemen'.

[Financieel-economische berichtgeving] Tijdens de lessen zoeken we antwoorden op vragen als: financieel-economische journalistiek, wat is dat eigenlijk? Waar komt de financieel-economische journalistiek in ons land vandaan? Wat is er zo bijzonder aan financieel-economische journalistiek (los van de onderwerpen waarover die berichtgeving gaat)? Wat is de eigenheid van financiële journalistiek? Van economische journalistiek? Van sociaal-economische journalistiek? Waarom zijn financieel-economische kranten zo ‘saai’? En vooral: wat kunnen we leren uit financieel-economische journalistiek voor de andere berichtgeving? Dit alles aan de hand van talloze concrete voorbeelden uit binnen- en buitenlandse, financieel-economische maar ook algemene kranten. We maken daarbij berichten op basis van een persconferentie, persmededelingen en telexen. En dan vergelijken we dit met hoe deze persberichten en telexen in de (Vlaamse) kranten verschenen.
[Sportberichtgeving] De cursus schetst de geschiedenis van de sportjournalistiek en de speciale band tussen de sport en de media. Studenten leren een verslag te schrijven tegen een deadline. Ze moeten de achtergronden van de sportgebeurtenissen uitdiepen en een eigen mening kunnen en durven uiten. Tevens is er aandacht voor het zogenaamde kleedkamerverhaal en voor hoe transfernieuws correct en snel bij de lezers kan worden gebracht. Er wordt ook inzicht gegeven in de belangen die de hedendaagse sport bepalen en hoe diverse belangen de sportberichtgeving kunnen beïnvloeden. 

[Lifestyleberichtgeving] Topics die aan bod komen in het keuzevak lifestylejournalistiek zijn: de karakteristieke schrijfstijl (info en sfeer), de relatie redactioneel/publiciteit, het verschil in inhoud en aanpak van week- en maandbladen, en de verschillende specialiteiten binnen lifestyle (mode, gastronomie, reizen, human interest, gezondheid, interieur).

[Culturele berichtgeving] De cursus gaat in op de plaats, evolutie en werking van cultuurjournalistiek in Vlaanderen. Centraal staat een praktijkgerichte aanpak, die uitmondt in het schrijven van een recensie.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Ntb
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Via Canvas
Bijkomende info

Binnen het vak zal er aandacht zijn voor (generatieve) AI-hulpmiddelen als die relevant zijn. De student die AI-hulpmiddelen gebruikt bij opdrachten voor het vak moeten de gebruikte middelen specificeren en beschrijven voor welke doeleinden ze werden gebruikt. De student licht ook toe waarom de resultaten van de AI-hulpmiddelen al dan niet zijn opgenomen in de opdrachten.

Leerresultaten

Algemene competenties

Studenten 

- kunnen een journalistiek verslag maken binnen een specifiek domein

- kunnen vorm geven aan een journalistiek verhaal

- kunnen tegen een deadline werken

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Praktijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

evaluatie op basis van praktijkopdrachten

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de journalistiek: profiel Audiovisuele media (AVM)
Master in de journalistiek: profiel Tekstmedia (TXT)