9 ECTS credits
225 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1024028ANR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Stefanie Keulen (titularis)
Birgit Van Puymbroeck
Onderdelen en contacturen
42 contacturen Hoorcollege
82 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus maken studenten kennis met de basisvaardigheden van een onderzoeker op het gebied van taalkunde en literatuurwetenschap. De lessen en opdrachten zijn praktisch en praktijkgericht. Ze richten zich op:


- hoe wetenschappelijke literatuur te vinden, te begrijpen en er correct naar te verwijzen;
- hoe je een thesis statement, state of the art en onderzoeksvraag ontwikkelt en beoordeelt;
- het selecteren van geschikte methoden
- hoe je in de praktijk een selectie van methodologische kaders, benaderingen en technieken (inclusief relevante software) gebruikt/toepast.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides op canvas, eventueel extra leesmateriaal
Handboek (Vereist) : Research Methods in Linguistics, Litosseliti, L., 3nd edition, Bloomsbury, 9781350043435, 2023
Handboek (Vereist) : Literary Theory and Criticism: An Introduction, Stevens, A. H., 2nd edition, Broadview Press, 9781554815371, 2021
Handboek (Vereist) : Jane Eyre, Brontë, C., Norton, 9780393264876, 2016
Bijkomende info

De lessen worden in het Nederlands onderwezen

Het is essentieel dat de studenten actief aan de lessen en oefeningen deelnemen.

Leerresultaten

Algemene competenties

- Studenten zijn in staat om wetenschappelijke literatuur gerelateerd aan taalkundig en literair onderzoek te vinden.
- Studenten kunnen een (geannoteerde) bibliografie opstellen volgens de conventies binnen de vakgebieden taalkunde en literatuurwetenschap (APA, MLA).
- Studenten kunnen kritisch reflecteren op onderzoeksproblemen in taalkunde en literatuurwetenschap.
- Studenten zijn vertrouwd met verschillende soorten onderzoeksdesigns binnen het domein van de taalkunde en literatuurwetenschap.
- De student kan verschillende methodologische benaderingen toepassen en weet hoe concepten en instrumenten voor het uitvoeren van onderzoek in taalkunde en literatuurwetenschap correct en passend te gebruiken.

- Studenten weten wat wetenschappelijke integriteit betekent en houden hier rekening mee in taken en opdrachten. Ze weten in het bijzonder hoe ze plagiaat moeten vermijden en geven het mogelijke gebruik van generatieve AI correct aan. 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Oefeningen/opdrachten met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Schriftelijk examen: 80% van het totaalcijfer. 


- Het schriftelijk examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen. 
- Het meerkeuzegedeelte wordt beoordeeld met een positieve score en toepassing van de hogere cesuur. Er worden geen punten afgetrokken voor een fout antwoord. Aan de andere kant wordt het krijgen van punten door te raden berekend in het eindpunt door de grens voor slagen (= cut-off score) te verhogen. Bijvoorbeeld, de cut-off score voor een meerkeuzetoets met 40 vierkeuzevragen is 25. In dat geval moet je een score van 25 halen. In dat geval moet je 25 van de 40 vragen juist beantwoorden om een 10/20 te halen. De cut-off score voor het examen en de exacte omzettingstabel worden tijdig meegedeeld op Canvas en in de exameninstructies. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: Doe je best op het hele examen, beantwoord vragen die je niet of gedeeltelijk kent zo goed mogelijk, zonder je zorgen te maken over mogelijke puntenaftrek.


Opdrachten gedurende het hele academische jaar: 20% van het totaalcijfer


- Als de student te laat komt of afwezig is zonder geldige reden voor een specifieke opdracht, krijgt hij 0/20 voor deze specifieke opdracht.
- Als de student niet slaagt voor de cursus, moeten de examenonderdelen waarvoor hij gezakt is, opnieuw afgelegd worden.
- Dezelfde opdrachten, deadlines en scoreverdeling gelden voor alle studenten.
Zie de syllabus voor deze cursus voor meer informatie over de mogelijke toelating van het gebruik van generatieve AI per examenvorm.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject