5 ECTS credits
125 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023999FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Prestatiegedrag’ gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Paul Wylleman
Koen De Brandt (titularis)
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Hoorcollege
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
40 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Topsportspecifieke Carrièreplanning voor Trainers en Coaches” bestaat uit 2 delen die via een schriftelijk werkboek gerapporteerd worden: (1) BEGELEIDING TOPSPORTSTUDENT, en (2) EIGEN ONTWIKKELING ALS TRAINER/COACH.

In deel 1 wordt elke student verbonden aan een VUB-topsportstudent die actief is op (inter)nationaal niveau. De student leert via verschillende tools de topsportstudent doorheen het academiejaar te monitoren, analyseren en begeleiden op holistische wijze. De tools worden aangereikt door de docent tijdens de HOCs en WPOs.

De student begeleidt de topsportstudent bij het monitoren, analyseren en interpreteren van gegevens die de topsportstudent op dagelijkse, wekelijkse en semesteriële basis bijhoudt over zijn/haar sportieve, academische, psychologische, psychosociale en financiële ontwikkeling in het kader van ‘Topsportspecifieke Carrièreplanning I, II of III’.

Daarenboven leert de student via individuele gesprekken (bv. interviews) en op onderzoek gebaseerde tools (o.a. vragenlijsten, empirische modellen) een analyse te maken van en begeleidingsinitiatieven te formuleren over:

  1. de carrièreontwikkeling en -transities van de topsportstudent;
  2. de doelen van de topsportstudent;
  3. de duale carrière ervaringen van de topsportstudent (incl. uitdagingen en barrières);
  4. de competenties en het mentaal welzijn van de topsportstudent;
  5. de omgeving en entourage van de topsportstudent.

De contactmomenten met de topsportstudent (ZELF) vinden zowel fysiek als online plaats. De student maakt ook steeds een schriftelijke reflectie van elk contactmoment. De student rapporteert op regelmatige basis aan de docent (schriftelijk en mondeling) over zijn/haar voortgang met de topsportstudent.

In deel 2 maakt de student een kritische evaluatie van de eigen ontwikkeling als trainer/coach op een holistische manier (d.w.z. op sportief, academisch/vocationeel, psychologisch, psychosociaal, financieel, legaal niveau). De student krijgt literatuur en tools aangereikt via de docent tijdens het HOC/WPO om deze evaluatie te maken.

De student dient in alle delen van het schriftelijk werk terug te koppelen naar (i) de geziene leerstof van andere opleidingsonderdelen, (ii) aangereikte en zelf opgezochte wetenschappelijke literatuur, en (iii) de tools/oefeningen die via Canvas beschikbaar zijn.

Het schriftelijk werk rond de hierboven beschreven inhoud wordt mondeling gepresenteerd (20 minuten presentatie en 10 minuten vragen) op een vooraf onderling te bepalen datum binnen de tweede periode van de eerste zittijd of in de tweede zittijd. Het proces, het schriftelijk werk en de presentatie worden in hun geheel beoordeeld. Aandacht wordt hierbij besteed aan de opvolging en volledigheid van het werk, het contact met de topsportstudent, de wetenschappelijke onderbouwing en correcte bronvermedling, de kennis van de wetenschappelijke literatuur en de vlotheid en coherentie van de presentatie.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : ): powerpointpresentatie en wetenschappelijke artikels ter beschikking gesteld op Canvas en VUB digitale bibliotheek
Bijkomende info

Een student kan alleen deelnemen aan het examen als hij/zij aan alle volgende voorwaarden heeft voldaan: (1) 100% deelname aan de oefeningen tijdens de lessen en (2) een individueel werkboek hebben ingeleverd vóór de datum die tijdens de lessen en op Canvas werd aangekondigd. De procedure voor het inleveren van het individuele werkboek wordt tijdens de lessen en op Canvas bekend gemaakt.

Het examen bestaat uit het presenteren van het individuele werkboek. De procedure voor het examen wordt tijdens de lessen en op Canvas bekend gemaakt.

Het eindcijfer voor dit opleidingsonderdeel zal bestaan ​​uit: (1) het cijfer voor de presentatie (telt voor 40% van het eindcijfer mee) en (2) het correct inleveren van het individuele werkboek (telt mee voor 60% van het eindcijfer).

Studenten die het examen niet kunnen of mogen afleggen in de eerste examenperiode kunnen het examen afleggen in de volgende examenperiode indien zij hun individueel werkboek hebben ingeleverd voor de tijdens de lessen aangekondigde datum en op Canvas.

De inhoud, procedure voor het inleveren van het individuele werkboek wordt op Canvas bekend gemaakt. Het examen zal mondeling zijn.

Hou er rekening mee dat de evaluatie van dit opleidingsonderdeel face-to-face of online of een combinatie van beide kan gebeuren.

Leerresultaten

leerresultaten

  • De student verwerft kennis inzake de ontwikkeling en begeleiding van de sportcarrière van talentvolle atleten en coaches; de inhoud en invloed van diverse carrièrefasen en -transities op het leven van de topsportstudent; de ervaringen, doelen, uitdagingen, barrières, competenties en mentaal welzijn van studerende topsporters; de entourage van de topsportstudent; de inhoud en werkwijze van begeleiding van een topsportstudent.
  • De student verwerft vaardigheden inzake monitoring en analyse (o.a. via Excel), communicatie (met de topsportstudent; binnen en voor een groep), interactie en samenwerking, analyse en evaluatie van eigen individuele vaardigheden en van de vaardigheden van de topsportstudent, individuele begeleiding van de topsportstudent; en het opmaken van een rapport (onder werkboekvorm).
  • De student verwerft een attitude inzake samenwerking, leiding nemen, constructieve en positieve benadering in de communicatie.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkboek met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

- Delen van de cursus kunnen in het Engels worden gegeven.

- Aanwezigheid tijdens de lessen is verplicht. Studenten kunnen niet meer dan één les missen. Studenten die afwezig zullen zijn voor een les, dienen de docent voor aanvang van de les te verwittigen via mail dat ze zullen missen. In deze mail moeten studenten informatie verstrekken over de reden van hun afwezigheid, hoe ze de tools die tijdens de lessen worden aangereikt zullen uitvoeren en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun individuele werkboek wordt bijgewerkt.

- Houd er rekening mee dat deze cursus desgewenst face-to-face of online of een combinatie van beide gegeven kan worden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching