9 ECTS credits
234 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023993FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moet je geslaagd zijn voor 'Professionele stage in sporttraining en coaching deel I', alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Marc Theeboom
Evert Zinzen
Dirk Aerenhouts (titularis)
Hebe Schaillée
Daphne Van Dessel
Onderdelen en contacturen
4 contacturen Hoorcollege
230 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
  1. ‘Sport als Doel’: Dit onderdeel omhelst een minimum van 140u waarbij het hoofddoel de prestatieverbetering is. Deze prestatieverbetering kan ruim gezien worden en kan zich situeren op het sporttechnische, tactische, fysieke, mentale vlak, of een combinatie van deze factoren. Tevens is het toegestaan om op verschillende stageplekken deze stage te voltooien, alsook binnen verschillende sportdisciplines. Vooraleer men kan aanvangen op een bepaalde stageplek dient men goedkeuring van de stageplek en -inhoud te verkrijgen van de titularis van het vak (Dirk Aerenhouts), en dient het stagecontract te zijn getekend door zowel de stageplek verantwoordelijke, de student, als de titularis van het vak. De goedkeuring voor een stageplek hangt af van de voorziene inhoud, het opleidingsniveau van de stagementor, visie en missie van de club of federatie. Er wordt aangemoedigd om zowel beloftevolle jeugd als elite te coachen tijdens deze stage, en ook internationale stage- ervaringen worden aangemoedigd. Dit stage onderdeel wordt ingevuld door op regelmatige basis (wekelijks), over een langere periode (maanden), bij een zelfde groep te coachen zodanig dat opvolging en evaluatie mogelijk zijn. De stagementor dient zich ertoe te verbinden dat deze op regelmatige basis (overeen te komen) gerichte feedback geeft en op het einde van de stage een evaluatie invult en doorstuurt naar de titularis van het vak (dirk.aerenhouts@vub.be) . Deze evaluatie dient ook aan het stageverslag te worden toegevoegd.
  2. ‘Sport als Middel’: Dit onderdeel omhelst een minimum van 70u (inclusief 5u observatie) waarbij het hoofddoel is om ervaring op te doen in het ontwikkelen en begeleiden van sportsessies als middel tot het realiseren van bredere persoonlijke en/of maatschappelijke doelstellingen (zoals persoonlijke en sociale ontwikkeling, sociale inclusie, …). Stageplekken dient men te kiezen binnen het domein van ‘sociaal-sportieve praktijken’ (ook sport-plus praktijken genoemd). Deze initiatieven situeren zich niet enkel binnen de sportsector, maar kunnen zich ook binnen de bredere sociale sector bevinden en zijn vooral gericht naar groepen in een maatschappelijk kwetsbare positie. Het is belangrijk dat stageplekken worden gekozen die expliciet inzetten op deze bredere doelstellingen. Met andere woorden, een ‘reguliere’ sportclub kiezen die ook aangeeft niet-sportieve doelstellingen te realiseren (maar dit vooral op impliciete wijze organiseert), is hier geen optie. Er kan gekozen worden voor 1 stageplek of voor 2 (in dat laatste geval dan telkens met een minimum van 30u praktijkstage en 5u observatie en wordt aangemoedigd om met telkens met een andere doelgroep te werken). Men hoeft zich niet te beperken tot een bepaalde sport. Omdat er verwacht wordt dat de student een duidelijke evolutie in kaart kan brengen bij de deelnemers per stageplek, dient de stage telkens minimaal over vijf weken gespreid te worden. Internationale stage-ervaringen worden aangemoedigd. Stageplek(ken) en -invulling door de student dienen ter goedkeuring vooraf te worden voorgelegd aan de co-titularissen van het vak (Marc Theeboom / Hebe Schaillée) en het stagecontract dient voor aanvang te zijn getekend door zowel de stageplekverantwoordelijke, de student, als 1 van de co-titularissen van het vak. De goedkeuring voor een stageplek hangt af van de bestaande werking en doelstellingen van de organisatie en de geplande invulling door de student. De stagementor dient zich ertoe te verbinden dat deze op regelmatige basis (overeen te komen) gerichte feedback geeft en op het einde van de stage een evaluatie invult en doorstuurt naar de co-titularissen van het vak (marc.theeboom@vub.be /  Hebe.Schaillee@vub.be). Deze evaluatie dient ook aan het stageverslag te worden toegevoegd.
  3. Bijscholing(en): Dit onderdeel omhelst een minimum van 5u, en kan zich zowel binnen het domein van ‘Sport als Doel’ als ‘Sport als Middel’ situeren. Het is de bedoeling dat de student zelf op zoek gaat naar geschikte bijscholing(en) die passen binnen de specifieke interesses. Vooraleer deel te nemen, dient er toestemming te worden gevraagd aan de titularis/co-titularissen van het vak (sport als doel: dirk.aerenhouts@vub.be; sport als middel: marc.theeboom@vub.be en Hebe.Schaillee@vub.be). Na afloop dient men een deelname attest te vragen welk dient toegevoegd te worden aan het stageverslag, alsook een kritische reflectie op de bijscholing.
Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Trainer A cursus binnen de specialisatiesport
Bijkomende info

Indien men ingeschaald wenst te worden binnen een VTS traject trainer B of trainer A, zal de coördinatie hiervan door de VTS liaison gebeuren, waarmee tijdig contact mee dient genomen te worden. Deze zal voor jou een interne stagebegeleider aanduiden en samen zullen zij met jou de stageplaats zoeken en je daarin verder begeleiden.

Het stageverslag zal alle relevante info bevatten van werk dat je gemaakt hebt gedurende de Master. Op die manier heb je jouw unieke portfolio samengesteld als visitekaartje voor de toekomst.

Leerresultaten

Leerresultaten

Studenten kennen

- De verschillende didactische principes eigen aan de specifieke doelstellingen en doelgroep(en)

- In detail de technische (en tactische) aspecten van de keuzesport

- In detail de methodologische opbouw van de techniek (en tactiek) van de keuzesport

- In detail de opbouw van de sportspecifieke lesfiche (lesvoorbereiding) en (meer) jaarplanning

- In detail de toepassing van wetenschappelijke onderzoeksresultaten (uit fysiologie, trainingsleer, biomechanica, psychologie, …) binnen de

keuzesport

-- In detail de toepassing van de inzichten met betrekking tot het realiseren van bredere persoonlijke en maatschappelijke doelstellingen via sport (op basis van de ‘GWP Sport als Middel’ en ‘Sport en Ontwikkeling’ of andere eerder verworven gelijkaardige kennis)

Studenten kunnen

- Leiding geven in verschillende didactische settings. (21st century skills)

- Didactisch handelen toepassen op het niveau van topsporters

-- Didactisch handelen toepassen aangepast aan de specifieke doelstellingen en de doelgroep

- Deelnemen aan de onderwijsorganisatie binnen de federatie/club wat betreft (meer) jaarplanning, maandplanning, lesplanning

- Leiding gevende situaties plannen, organiseren en evalueren. (21st century skills)

- Opstellen volgens de vigerende regels van een lesfiche

- Eigen lessen kritisch evalueren en remediëren

- Fouten detecteren en remediëren op club en (jeugd) topsportniveau

 

Studenten hebben de attitude om

- een gezonde en sportieve levensstijl te promoten en beoefenen ter bevordering van het goede verloop van de lessen

- initiatief en verantwoordelijkheid tenemen (21st century skills)

- kritiek en bijsturing te aanvaarden en een open en leergierige mentaliteit te bezitten

- te leren uit eigen fouten, ze ook zelf te ontdekken en hieraan gericht te werken

-  eigen sterke punten te delen met anderen

- een beleefde en voorbeeldige communicatiestijl te hanteren (21st century skills)

- afspraken op een punctuele wijze na te komen

- een kritisch wetenschappelijke geest te hanteren en zichzelf ivm de aangeleerde/gebruikte technische, tactische, methodische, didactische

principes voortdurend durven in vraag te stellen en bij te scholen.(21st century skills)

- In het algemeen een voorbeeldfunctie uitstralen naar de leerlingen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Stage bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Stage dient men volgende opdrachten af te werken:

  • stage met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

- Evaluatieverslag van stagementor(en) : 20 %

- Evaluatie van stageverslag Sport als Doel : 40%

- Evaluatie van stageverslag Sport als Middel : 20%

- Presentatie van je stage ervaringen aan de hand van een powerpoint presentatie: 20%

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs