6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023471BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
● Handelingsgerichte diagnostiek in de Klinische psychologie, Orthopedagogiek en Arbeids- en Organisatiepsychologie met inbegrip van:
● Evidence-based werken in de Klinische Psychologie, Orthopedagogiek en Arbeids- en organisatiepsychologie met inbegrip van levels van evidence, Chambless-criteria, het onderscheid tussen algemeen werkzame factoren en specifiek werkzame factoren, de effectladder van Van Yperen en Veerman...
● Protocollaire behandelingen in de Klinische psychologie en Orthopedagogiek
● Monitoring instrumenten, Routinematige outcome meting (ROM), Reliable change index (RCI), verschil/combineren van status en verandering, …
NVT
- Enkele belangrijke diagnostische modellen kennen (diagnostische cyclus van De Bruyn, de handelingsgerichte diagnostiek van Pameijer en Beukering, de consultatieve leerlingbegeleider van Meijer, ...)
- Principes van Handelingsgerichte diagnostiek kennen en kunnen toepassen op een casus
- De componenten van een handelingsplan kennen
- Diagnostische instrumenten kritisch kunnen beoordelen en adequaat kiezen in functie van de te onderzoeken hypothesen
- Kennis hebben van levels van evidence, Chambless-criteria, het onderscheid tussen algemeen werkzame factoren en specifiek werkzame factoren, de effectladder van Van Yperen en Veerman
- Kennis hebben van enkele protocollaire behandelingen
- Weten hoe uitkomsten van een begeleiding/behandeling kunnen worden gemeten.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 85% van het eindcijfer
ZELF Presentatie bepaalt 7% van het eindcijfer
ZELF Verslag bepaalt 8% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Wijze van examineren:
MC examen (85%)
Schriftelijk verslag en presentatie van een protocollaire behandeling (15%)
Berekening evaluatiecijfer: 85% MC-examen en 15% verslag + mondelinge presentatie
Geen verslag en/of geen presentatie resulteert in een afwezigheid (en dus een afwezigheid voor het hele opleidingsonderdeel).
Aanwezigheid wordt vereist gedurende de presentaties door medestudenten (3 colleges), Afwzigheid kan leiden tot een puntenaftrek.
Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel
het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.
Bij deze opdracht is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen op elke mogelijke manier. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven (zie referentielijst AI).
Procedure 2e zit: nieuwe beoordeling
Overdracht van het deelcijfer van de taak (het geheel van de deelcijfers presentatie taak en verslag taak) is mogelijk in geval van een cijfer van minstens 10/20. Het deelcijfer van de taak kan slechts worden overgedragen naar het volgende academiejaar. M.a.w. slechts deelcijfers bekomen in academiejaar X-1 kunnen worden overgedragen naar academiejaar X. Studenten die geslaagd zijn (10/20 of meer) kunnen niet afzien van het deelresultaat.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie