6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023469BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Nico De Witte (titularis)
Mariana Orozco
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel wordt het plannen, uitvoeren en kritisch evalueren van kwalitatief onderzoek bestudeerd. Kwalitatief onderzoek wordt toegepast voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen, waarbij gebruik gemaakt wordt van andere methodieken dan deze gebruikt binnen kwantitatief onderzoek. De eisen met betrekking tot wetenschappelijkheid zijn echter even hoog. De theoretische kaders en methodieken die aan bod komen in deze cursus vormen een belangrijke meerwaarde, zowel voor de opleiding tot psycholoog als voor de verdere professionele carrière.

Het theoretische deel omvat de fundamentele kennis met betrekking tot kwalitatief onderzoek in de psychologie.
-Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
-Historiek en paradigma’s van de kwalitatieve onderzoeksbenadering
-Eigenschappen van de kwalitatief onderzoeker/ van kwalitatief denken
-Kwalitatieve  methodes voor datacollectie
-Kwalitatieve data-analyse
-Onderzoeksdesign
-Ethiek binnen kwalitatief onderzoek

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Introduction to Qualitative Research Methods in Psychology: Putting Theory Into Practice, Putting Theory Into Practice, Howitt, D., 4de, Pearson, 9781292251202, 2019
Bijkomende info

Ter ondersteuning van de colleges worden online leermodules aangeboden via Canvas. Hoorcolleges worden afgewisseld met werkcolleges.  
Studenten worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan groepsdiscussies tijdens de colleges en de werkcolleges.

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.
 

     
Leerresultaten

Algemene competenties

Algemene competenties:

-De student kan het onderscheid tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek duiden

-De student heeft inzicht in de historiek en paradigma’s binnen de kwalitatieve onderzoeksbenadering

-De student kent het kwalitatief wetenschappelijk onderzoek, is zich bewust van de mogelijkheden, de beperkingen en het toepassingsgebied

-De student kan de keuze voor een bepaalde kwalitatieve onderzoeksmethode verantwoorden in functie van de onderzoeksvraag

-De student kan een kwalitatief onderzoek voorbereiden waarbij de keuze voor een bepaalde kwalitatieve onderzoeksmethode verantwoord wordt

-De student kan over de eigen assumpties, vooroordelen en vooronderstellingen kritisch reflecteren

-De student kent de theoretische achtergrond van de kwalitatieve data-collectiemethoden en de toepassing ervan

-De student kent de theoretische achtergrond van de kwalitatieve data-analyse technieken en de toepassing ervan

-De student kan evalueren of kwalitatief onderzoek aan de ethische richtlijnen voldoet

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen: telt mee voor 60%

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: WPO opdrachten: Opdrachten tellen mee voor 40% van het totale eindcijfer

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten moeten minstens 8/20 halen voor alle onderdelen van de cursus en een eindcijfer van minstens 10/20 om te slagen voor dit vak. Als een student minder dan 8/20 haalt voor één onderdeel, dan krijgt de student het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je slaagde in de eerste zittijd mag je overdragen naar de tweede zittijd en hoef je niet opnieuw af te leggen.

Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. 

     
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie