6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023467BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
In dit vak wordt er ingegaan op leerstoornissen en de achterliggende genetische, neurologische en cognitieve processen van leesvaardigheid/dyslexie en rekenvaardigheid/dyscalculie. Daarnaast worden belangrijke thema’s binnen de onderwijspsychologie (bvb. Inclusief onderwijs, hoogbegaafdheid, zittenblijven) besproken met aandacht voor de praktijk binnen het Vlaamse onderwijs.
HOC: geen verplichte aanwezigheid, WPO: wel verplichte aanwezigheid
HOC:
- De student kan kenmerken van dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid opsommen
- De student kan kenmerken van dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid herkennen in voorbeelden
- De student kan de aangereikte theorieën over lezen, rekenen en hoogbegaafdheid uitleggen.
- De student kan de aangereikte wetenschappelijke literatuur rond lezen, rekenen en onderwijspsychologische thema’s (eg zittenblijven, hoogbegaafdheid) samenvatten.
- De student kan de werking op verschillende gebieden (genetisch, neuraal, cognitief, gedrag) met elkaar in verband brengen in de context van (suboptimaal) lezen/rekenen.
- De student kan de wetenschappelijke literatuur rond onderwijspsychologische thema’s herkennen in het Vlaams onderwijslandschap
WPO:
- De student kan in samenwerking met andere studenten een professioneel contact leggen met ouders en hun kinderen in een realistische omgeving.
- De student kan in samenwerking met andere studenten en met instructie vooraf een diagnostisch instrument (eg rekentest, leestest) afnemen in een realistische omgeving.
- De student kan in samenwerking met andere studenten en instructie vooraf correct en beknopt (schriftelijk) verslag uitbrengen van een diagnostisch instrument.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Om te slagen moet de student zowel geslaagd zijn voor het examen als voor het WPO. Als de student op één van beide of beide onderdelen niet slaagt, kan het eindcijfer maximaal 7/20 zijn. Beide deelcijfers kunnen overgedragen worden van eerste naar tweede zittijd. Het deelcijfer van het WPO kan overgedragen worden naar het volgend academiejaar.
Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er
worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken
wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen.
De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies
gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel
het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen
over eventuele puntenaftrek.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie