6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023467BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Je hebt ‘Cognitieve psychologie’ gevolgd, alvorens ‘Onderwijspsychologie en leerstoornissen’ op te nemen.​ Studenten die ingeschreven zijn in een verkort traject kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Martijn Van Heel (titularis)
Juliette Pollefeyt
Karen De Raeymaecker
Sarah Brantegem
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
9 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In dit vak wordt er ingegaan op leerstoornissen en de achterliggende genetische, neurologische en cognitieve processen van leesvaardigheid/dyslexie en rekenvaardigheid/dyscalculie. Daarnaast worden belangrijke thema’s binnen de onderwijspsychologie (bvb. Inclusief onderwijs, hoogbegaafdheid, zittenblijven) besproken met aandacht voor de praktijk binnen het Vlaamse onderwijs.

Tijdens de WPO’s krijgen de studenten de kans om diagnostiek van leerstoornissen en hoogbegaafdheid te oefenen. Daarna wordt van de student verwacht om zelfstandig een aantal diagnostische instrumenten in het werkveld afnemen, verwerken en interpreteren en hierover een schriftelijk verslag maken.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Wetenschappelijke literatuur via canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Pp'ts via canvas
Bijkomende info

HOC: geen verplichte aanwezigheid, WPO: wel verplichte aanwezigheid

Leerresultaten

Algemene competenties

HOC:

-          De student kan kenmerken van dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid opsommen

-          De student kan kenmerken van dyslexie, dyscalculie en hoogbegaafdheid herkennen in voorbeelden

-          De student kan de aangereikte theorieën over lezen, rekenen en hoogbegaafdheid uitleggen.

-          De student kan de aangereikte wetenschappelijke literatuur rond lezen, rekenen en onderwijspsychologische thema’s (eg zittenblijven, hoogbegaafdheid) samenvatten.

-          De student kan de werking op verschillende gebieden (genetisch, neuraal, cognitief, gedrag) met elkaar in verband brengen in de context van (suboptimaal) lezen/rekenen.

-          De student kan de wetenschappelijke literatuur rond onderwijspsychologische thema’s herkennen in het Vlaams onderwijslandschap

 

WPO:

-          De student kan in samenwerking met andere studenten een professioneel contact leggen met ouders en hun kinderen in een realistische omgeving.

-          De student kan in samenwerking met andere studenten en met instructie vooraf een diagnostisch instrument (eg rekentest, leestest) afnemen in een realistische omgeving.

-          De student kan in samenwerking met andere studenten en instructie vooraf correct en beknopt (schriftelijk) verslag uitbrengen van een diagnostisch instrument.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijkopdracht met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De 20% van het WPO wordt opgedeeld in 15% taak en 5% aanwezigheid, De taak moet taalkundig correct zijn.

Aanvullende info mbt evaluatie

 Om te slagen moet de student zowel geslaagd zijn voor het examen als voor het WPO. Als de student op één van beide of beide onderdelen niet slaagt, kan het eindcijfer maximaal 7/20 zijn. Beide deelcijfers kunnen overgedragen worden van eerste naar tweede zittijd. Het deelcijfer van het WPO kan overgedragen worden naar het volgend academiejaar.

Het meerkeuze-examen zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er 
worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken 
wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. 
De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies 
gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel 
het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen 
over eventuele puntenaftrek.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de Onderwijskunde: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in Educational Sciences: Exchange Ma Economics/Manageme
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de onderwijskunde: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie