8 ECTS credits
224 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023336BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Het ontwerpproject is een groepsproject waarin de studenten een of meerdere machines met elektronische en elektromechanische basiscomponenten (motoren, sensoren, microcontrollers, mechanische onderdelen) ontwerpen, programmeren, prototypen en testen.
De opgave, met ontwerpeisen en te bereiken doelstellingen, wordt bij aanvang in een begeleidende reader aan de studenten gepresenteerd. Deze reader bevat ook een outline van de voor het project specifieke kennis, met referenties naar studiemateriaal. De studenten worden verwacht zelfstandig dit nodige studiemateriaal te verwerken.
De studenten dienen de in ingenieursvaardigheden-1 & -2 verworven vaardigheden toe te passen in het ontwerpen, realiseren en testen van werkende prototypes. De studenten dienen in staat te zijn veilig te werken met de beschikbare machines en hiervoor het laboreglement te volgen.
Het ontwerp en de realisatie van het project wordt benaderd als een iteratief proces, waar de studenten snel gaan bouwen en testen en verwacht worden te leren uit hun fouten en hun ontwerp iteratief te verbeteren. Om het project te realiseren maken studenten gebruik van de machines is het fablab.
Studenten dienen op het einde tot een robuust werkende machine te komen die aan de opgegeven ontwerpeisen beantwoordt.
Het vak bestaat uit een aantal deelprojecten. Deze deelprojecten zijn groepswerken en worden gerealiseerd in een aantal voltijdse projectweken over de loop van het academiejaar.
Veronderstelde voorkennis voor dit vak omvat:
-een basiskennis van Arduino-programmeren
-basisvaardigheid solderen en elektronisch prototypen
-kennis van Autodesk Inventor en KiCAD
-kennis van elektronische basiscomponenten zoals MOSFETS, diodes, weerstanden, LEDs.
-basiskennis elektriciteit
D1: Kan prototyping machines zoals lasercutters, 3D-printers, freesmachine, CNC-freesmachine en draaibank, veilig en doelgericht gebruiken. (BaLO 1, 2, BaSLO14 EM 1, BaSLO14 EM 2
D2: Kan tot een werkend mechanisch en mechatronisch ontwerp komen (BaLO 1, 2, 3, 5, 6, BaSLO 14 EM 2)
D3:Kan verschillende types sensoren gebruiken, hun fysieke werking beschrijven en een doordachte keuze maken van de meest geschikte voor een bepaalde toepassing. (BaLO 1,4,7,8,9, BaSLO 14 ELO 3, BaSLO 14 EM 2)
D4: Kan basis elektronische schakelingen ontwerpen en realiseren (BaLO 1, 2, 3, 6, BaSLO 14 ELO 3)
D5: Kan een niet-werkende elektronische schakeling en niet-werkende code diagnosticeren en debuggen met een systematische methodologie. (BaLO 8, BaSLO14 EM, BaSLO 14 ELO 3)
D6: Kan verschillende types actuatoren toepassen en kan een geschikte aansturing hiervoor realiseren. (BaSLO14 EM 1, BaSLO14 EM 2, BaSLO14 ELO 3)
D7: Kan het schrijven van code voor een microcontroller organiseren zodat een groter programma kan opgebouwd worden. ( BaLo 4, 6, 9,12)
D8: Kan verschillende types microcontrollers gebruiken en een doordachte keuze maken tussen de mogelijkheden van verschillende microcontrollers. (BaLO 5,8,9, BaSLO 14 ELO 3)
D9: Kan een CAD-model realiseren in ontwerpfase van een project en hiervan correcte presentatietekeningen en technische tekeningen maken.( BaLo 10, 11, BaSLO14 EM 2)
D10: Kan een correcte keuze maken in mogelijk kabeltypes, -secties en connectoren om een betrouwbare bekabeling te realiseren in een bepaalde toepassing. (BaLo 9, BaSLO 14 EM 2, BaSLO 14 ELO 3)
D11: Kan een project uitwerken binnen een team (BaLO 7, 9, 11, 12)
D12: Kan een project organiseren om de vereiste doelstellingen binnen de opgegeven tijd te realiseren door beredeneerde keuzes te maken mbt prototyping technieken en technische oplossingen. (BaLo 4, 6,7,9,12)
D13: Kan efficiënt en duidelijk rapporteren ( Balo 5,6,8,10, 11)
AD1: redeneert en handelt gestructureerd en systematisch (BaLO 9)
AD2: communiceert bevattelijk en gestructureerd in het Nederlands (BaLO 10, 11)
AD3: ontwikkelt een professionele attitude (BaLO 9, 10, 13)
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Een ongewettigde afwezigheid van meer dan 25 % op de ateliersessies geeft aanleiding tot een afwezigheidsscore voor het vak.
Opgelet: er is geen 2de zittijd voor dit opleidingsonderdeel.
Het gebruik van generatieve AI is toegestaan bij deze opdracht.
Bij deze evaluatieopdracht is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen op elke mogelijke manier. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de industriële wetenschappen: Startplan
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektromechanica na vooropleiding getuigschrift lijnpiloot
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor multimedia & communicatietechnologie.
Bachelor in de industriële wetenschappen: verkort traject elektronica-ICT na vooropleiding prof. bachelor elektromechanica, luchtvaart en autotechnologie.