6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4022237DEW voor werkstudenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Publiek recht
Onderwijsteam
Stefaan Smis (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
70 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel benadert de bescherming van mensenrechten vanuit het perspectief van het internationaal recht. Toch is het opleidingsonderdeel zo uitgewerkt dat het ook relevant is voor een breed publiek van studenten, gezien de universele relevantie van mensenrechten. Het opleidingsonderdeel dat in de vorm van wekelijkse hoorcolleges wordt gedoceerd met als aanvulling opdrachten die de deelnemers thuis moeten uitvoeren, behandelt de belangrijkste systemen.

In het begin geeft de cursus een definitie van mensenrechten en bespreekt de kenmerken van mensenrechten, waarbij het belang ervan wordt benadrukt. Ook wordt benadrukt waarom het belangrijk is om mensenrechten te onderscheiden van andere soorten rechten die in het internationaal recht worden erkend. De filosofische onderbouw van mensenrechten wordt verkend, samen met een overzicht van hoe de bescherming van deze rechten historisch is geëvolueerd in het internationaal niveau.

Studenten leren over de verschillende soorten mensenrechten en verdiepen zich in de structuur van het universele mensenrechtensysteem van de Verenigde Naties. De cursus licht ook de regionale mensenrechtensystemen toe, zoals het Europese mensenrechtensysteem van de Raad van Europa, de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa en de Europese Unie. De cursus behandelt ook regionale systemen vanuit het perspectief van de Inter-Amerikaanse en Afrikaanse mensenrechtensystemen.

Deze uitgebreide aanpak zorgt ervoor dat studenten een diepgaand begrip krijgen van mensenrechten vanuit meerdere perspectieven, inclusief hun filosofische grondslagen, historische ontwikkeling en de verschillende internationale en regionale mechanismen die zijn ingesteld om deze rechten te beschermen.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Handboek mensenrechten, De internationale bescherming van de rechten van de mens, Stefaan Smis, Sophie Mirgaux en Karen Van Laethem, Boom Juridische Uitgever, 9789400001893, 2024
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Tijdens de hoorcolleges te verspreiden aanvullend leesmateriaal, Canvas
Handboek (Vereist) : Bronnen internationale bescherming van de rechten van de mens, P. De Hert, Kristin Henrard, Karen Van Laethem, Stefaan Smis, Koen De Feyter en Stephan Parmentier, Intersentia, 9789400000407, 2010
Bijkomende info

Via Canvas tijdens de hoorcolleges te verspreiden aanvullend leesmateriaal.

Ook kan verplichte literatuur worden opgelegd, die nauw verband houdt met de hoorcolleges en/of gastlezingen. Hierover meer nieuws via Canvas.

Eigen nota's van de hoorcolleges.

Voor de werkstudenten wordt een beperkt aantal hoorcolleges voorzien waarin de werkstudenten de mogelijkheid krijgen om vragen te stellen over de leerstof van het opleidingsonderdeel en waarin een aantal praktische casussen samen kunnen worden opgelost.

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De studenten hebben verbredende en diepgaande kennis en inzicht in het Belgische, internationaal en Europees recht.
  • De studenten kunnen over de mensenrechten als een evolutief maatschappelijk (al dan niet universeel) fenomeen, kritisch reflecteren; ze zijn in staat om nieuwe evoluties in hun context te kaderen en te begrijpen, en weten dat ze hun kennis voortdurend (zullen) moeten bijsturen.
  • De studenten situeren hun grondige kennis van de mensenrechten in een ruime context - politiek, economisch, rechtstheoretisch, historisch, filosofisch, ethisch dan wel cultureel.
  • De studenten kunnen onafhankelijk en kritisch denken en ageren, kunnen zelfstandig leren en werken.
  • De studenten begrijpen hoe rechtsregels tot stand komen, welke beginselen daaraan ten grondslag liggen, welke doelstellingen daarmee worden beoogd; ze weten dat deze regels en beginselen en de interpretatie ervan evolueren en kunnen daarover kritisch reflecteren.
  • De studenten kunnen bronnen in het Frans en Engels raadplegen, en kunnen uiteensettingen in deze talen volgen, begrijpen en samenvatten.
  • De studenten kunnen zich schriftelijk en mondeling in goed Nederlands uiten.
  • De studenten hebben zin voor accuratesse en grondigheid ontwikkeld, zonder de algemene lijnen uit het oog te verliezen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 25% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 75% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Mondeling met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld op basis van een schriftelijke opdracht (3000-4000 woorden) en een mondeling examen.

De schriftelijkeopdracht bestaat uit het schrijven van een advies, amicus curiae, arrest of policy brief gebaseerd op een fictief geval. De schriftelijke opdracht wordt ingediend voor de examenzittijd. Afhankelijk van het aantal studenten dat zich voor het opleidingsonderdeel inschrijft is de schriftelijke opdracht een individuele of groepsopdracht. Het gebruik van generatieve AI is toegestaan bij deze evaluatie; bij deze evaluatieopdracht is het gebruik van generatieve AI toegestaan om te ondersteunen op elke mogelijke manier.  Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.

Op het mondelinge examen wordt de schriftelijke opdracht besproken en wordt de in de hoorcolleges behandelde leerstof ondervraagd.

De schriftelijke opdracht staat op 15 van de 20 punten en het mondelinge examen op 5 van de 20 punten. Om te slagen voor het opleidingsonderdeel zijn studenten verplicht deel te nemen aan de twee evaluatievormen.

Bijkomende uitleg over de opdracht wordt op Canvas en tijdens de hoorcolleges gegeven. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de rechten: Dual Master in Comparative Corporate and Financial Law
Master in de rechten: burgerlijk en procesrecht
Master in de rechten: criminologie
Master in de rechten: economisch recht
Master in de rechten: fiscaal recht
Master in de rechten: internationaal en Europees recht
Master in de rechten: publiek recht
Master in de rechten: sociaal recht
Master in de rechten: strafrecht
Master in de rechten: Law and Technology
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: rechten (90 ECTS, Etterbeek)