6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021475ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
An-Sofie Smetcoren (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
2 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel wil studenten inzicht verschaffen in het beleid en de praktijk van agogische sectoren. De onderverdeling van de agogische praktijk (agogie) op het terrein uit zich in 4 sectoren: Sociale agogie, Culturele agogie, Onderwijsagogie (educatie), Vrijetijdsagogie. De focus binnen dit vak zal voornamelijk liggen op het sociaal-cultureel veld, maar ook de andere komen aan bod. Een "agogische sector" verwijst dan naar een specifiek gebied binnen de sociale/culturele/vrijetijd /educatie dienstverlening dat zich richt op het begeleiden, ondersteunen en stimuleren van individuen, groepen of gemeenschappen om positieve veranderingen in hun leven te realiseren (sociaal werk, welzijnswerk, jeugdwerk, cultuurwerk, buurtwerk, gemeenschapsontwikkeling, etc.). Het doel van de verschillende agogische sectoren is om individuen en groepen te begeleiden en ondersteunen bij het ontwikkelen van vaardigheden, het bevorderen van zelfredzaamheid, het verbeteren van hun welzijn en het vergroten van hun mogelijkheden om te participeren aan de samenleving. Het opleidingsonderdeel wil studenten toestaan inzicht te ontwikkelen in deze verschillende agogische praktijken in Vlaanderen en dan meer bepaald in de structuur van deze praktijken en het beleidskader waarbinnen deze vallen. Daarnaast zal er binnen de verschillende lessen ook een specifieke Brussel-focus aanwezig zijn. Het wil studenten de kans geven om zo al een beperkte praktijkervaring te hebben om op die manier hun interesse en betrokkenheid ten aanzien van de verschillende agogische sectoren en de maatschappelijke context waarin deze zich bevinden, te verbreden en te verhogen.

 

De verdere inhoud van dit vak wordt besproken tijdens de eerste les. Informatie staat neergeschreven in een cursuswijzer die vanaf de eerste les op Canvas beschikbaar is.

 

 

     
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Digitaal cursusmateriaal (verplicht): PowerPoint slides en de reader, bestaande uit verschillende teksten (vb. wetenschappelijke artikels, rapporten, etc) worden aan de studenten via het elektronisch leerplatform Canvas ter beschikking gesteld.
Bijkomende info

Meer informatie m.b.t. de inhoudstafel, het verplichte en optionele studiemateriaal, de studietijdberekening en de werkvormen volgt tijdens de eerste les.

Gastcolleges maken deel uit van de leerstof.

Er worden geen lesopnames ter beschikking gesteld.

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan de opleidingspecifieke leerresultaten van de Master Agogische Wetenschappen (zie: Leerresultaten Master Agogische Wetenschappen).

Studenten zullen ook vakspecifieke leerresultaten behalen.


     De student...
o    Heeft inzicht in praktijk van verschillende agogische sectoren en kan deze toelichten
o    Kan de verschillende agogische sectoren plaatsen binnen bestaande beleidskaders
o    Kan de verschillende professionele rollen van een agoog binnen de agogische sectoren toelichten 
o    Kan op basis van een onderbouwde argumentatie kritisch reflecteren over de praktijk en het beleid van verschillende agogische sectoren
o    Kan vanuit een agogische professionaliteit en in teamverband samenwerken aan een maatschappelijk relevante groepsopdracht in een agogische context 
o    Kan theoretische en empirische bronnen zoeken, selecteren en verwerken in functie van een agogische handelingssituatie/probleemstelling. 
o    Kan verband leggen tussen verschillende agogische theoretische concepten en het agogische praktijkveld. 

Aan het eind van deze cursus zullen ze in staat zijn om:

  1. Studenten begrijpen de invloed van het beleid op organisaties binnen deze sectoren.
  2. Studenten kunnen bepaalde agogische vraagstukken interpreteren en hebben inzicht hoe ze als agogen concreet kunnen bijdragen aan processen van verandering.
  3. Gaandeweg het vak ontwikkelen studenten een meer open, kritische attitude over en genuanceerd beeld van uitdagingen waarmee verschillende agogische sectoren geconfronteerd worden.
  4. Studenten krijgen inzicht in de belangrijke hedendaagse uitdagingen waarmee professionals binnen deze specifieke agogische sectoren worden geconfronteerd in de huidige maatschappelijke context, met aandacht voor de Brusselse context.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • .Schriftelijk examen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen met open/essay vragen

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO praktijkopdracht met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: WPO praktijkopdracht: paper

Aanvullende info mbt evaluatie

·        Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Als je een onvoldoende haalt voor één van de twee onderdelen, krijg je het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je slaagde in de eerste zittijd mag je overdragen naar de tweede zittijd en hoef je niet opnieuw af te leggen.

·        De tweede zittijd bestaat uit een opdracht volgens dezelfde eisen van de eerste sessie.

·        Het totaalcijfer van de student voor de groepsopdracht is niet noodzakelijk hetzelfde voor alle groepsleden. Het individuele cijfer is afhankelijk van een evaluatie door medestudenten waarbij de individuele bijdrage wordt geëvalueerd.

·        Als je voor minstens één onderdeel afwezig bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel.

·        De deelresultaten van de afzonderlijke cursusonderdelen zijn niet overdraagbaar naar het volgende academiejaar.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek