3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021374FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Dorien Luyckx
Astrid Vandendaele (titularis)
Jelle Mast
Onderdelen en contacturen
16 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

In Digitale Storytelling voor journalisten ontvouwen we digitale narratieven enduiken we in de wereld van digital storytelling. Leer de essentie van storytelling kennen, ontdek de opbouw en vuistregels, en maak kennis met praktische tips voor eigen (nieuws)verhalen. We verkennen digitale nieuwsverhalen speciaal ontworpen voor specifieke doelpublieken, bv. kinderen en jongeren. We bekijken hoe digitale nieuwsverhalen zich verspreiden op platforms zoals Twitter, Facebook en Instagram.

We verkennen de wereld van virtual reality (VR) en augmented reality (AR) en kijken hoe news games een nieuwe dimensie aan journalistiek toevoegen. Digital storytellers staan soms onder vuur op sociale media. We achterhalen hoe ze zich kunnen beschermen in de online jungle. Ook exploreren we de steeds grotere rol van AI in nieuwsproductie en digitale vertelkunst. Hoe kunnen algoritmen journalistiek verrijken? Welke AI-tools zijn beschikbaar voor storytellers?

 

Programma (Belangrijke opmerking: deze planning is een uitgangspunt, en kan aangepast worden op basis van de actualiteit):

  1. Digitale Narratieven Ontvouwd: Welkom in de Wereld van Digital Storytelling
  2. KidsNews 2.0: Digitale Bruggen Bouwen naar de Jonge Geesten van Morgen
  3. Sociale Storytelling: Navigeren door de Digitale Nieuwsstroom op Sociale Media
  4. De Toekomst van Nieuws: Onderdompeling in Digitale Realiteiten
  5. Online Moddergooien: Digital Storytellers onder Vuur op Sociale Media
  6. Artificial Insights: De Rol van AI in Nieuwsproductie en Digitale Vertelkunst
Bijkomende info

Om de lessen goed te kunnen volgen, is het handig dat studenten op het gepaste moment over een laptop en/of een smartphone kunnen beschikken.

Binnen het vak is er aandacht voor (generatieve) AI, als tool bij het vertellen van digitale verhalen. We bekijken de praktische en ethische implicaties hiervan. Studenten die AI-hulpmiddelen gebruikt bij opdrachten voor het vak moeten de gebruikte middelen specificeren en beschrijven voor welke doeleinden ze werden gebruikt. Studenten lichten ook toe waarom de resultaten van de AI-hulpmiddelen al dan niet zijn opgenomen in de opdrachten.

Leerresultaten

Eindcompetenties

Studenten:

  • zijn op de hoogte van de mogelijkheden en evoluties op het vlak van digital storytelling
  • kunnen een digitaal verhaal vertellen in tekst, audio en beeld
  • kunnen met hun smartphone een journalistiek verhaal produceren
  • weten welke tools ze kunnen inschakelen in hun productieproces
  • weten welke platformen er voorhanden zijn om hun verhaal te publiceren
  • weten hoe ze hun verhaal moeten aanpassen aan het medium/platform waarop en het publiek waarvoor ze publiceren
  • kennen de potentiële gevaren/uitdagingen van het werkveld van digitale storytellers
  • kunnen ook in academische vorm (paper) reflecteren over digitale (nieuws)verhalen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Werkstuk met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Tweede zittijd: werkstuk
  • Paper met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten worden op twee wijzen geëvalueerd: ze maken een praktische opdracht en schrijven een academische paper. Zo bewijzen ze zowel in journalistieke vorm als op academische wijze met de vakinhoud overweg te kunnen. Studenten zullen voor de opdrachten zowel individueel als in team werken; alle details worden toegelicht via Canvas en de colleges.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in het vertalen: 1 hoofdtaal
Master in het vertalen: 2 hoofdtalen
Master in het tolken: 2 hoofdtalen
Master in de journalistiek: profiel Audiovisuele media (AVM)
Master in de journalistiek: profiel Tekstmedia (TXT)