3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021374FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
In Digitale Storytelling voor journalisten ontvouwen we digitale narratieven enduiken we in de wereld van digital storytelling. Leer de essentie van storytelling kennen, ontdek de opbouw en vuistregels, en maak kennis met praktische tips voor eigen (nieuws)verhalen. We verkennen digitale nieuwsverhalen speciaal ontworpen voor specifieke doelpublieken, bv. kinderen en jongeren. We bekijken hoe digitale nieuwsverhalen zich verspreiden op platforms zoals Twitter, Facebook en Instagram.
We verkennen de wereld van virtual reality (VR) en augmented reality (AR) en kijken hoe news games een nieuwe dimensie aan journalistiek toevoegen. Digital storytellers staan soms onder vuur op sociale media. We achterhalen hoe ze zich kunnen beschermen in de online jungle. Ook exploreren we de steeds grotere rol van AI in nieuwsproductie en digitale vertelkunst. Hoe kunnen algoritmen journalistiek verrijken? Welke AI-tools zijn beschikbaar voor storytellers?
Programma (Belangrijke opmerking: deze planning is een uitgangspunt, en kan aangepast worden op basis van de actualiteit):
Om de lessen goed te kunnen volgen, is het handig dat studenten op het gepaste moment over een laptop en/of een smartphone kunnen beschikken.
Binnen het vak is er aandacht voor (generatieve) AI, als tool bij het vertellen van digitale verhalen. We bekijken de praktische en ethische implicaties hiervan. Studenten die AI-hulpmiddelen gebruikt bij opdrachten voor het vak moeten de gebruikte middelen specificeren en beschrijven voor welke doeleinden ze werden gebruikt. Studenten lichten ook toe waarom de resultaten van de AI-hulpmiddelen al dan niet zijn opgenomen in de opdrachten.
Studenten:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Studenten worden op twee wijzen geëvalueerd: ze maken een praktische opdracht en schrijven een academische paper. Zo bewijzen ze zowel in journalistieke vorm als op academische wijze met de vakinhoud overweg te kunnen. Studenten zullen voor de opdrachten zowel individueel als in team werken; alle details worden toegelicht via Canvas en de colleges.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Master in het vertalen: 1 hoofdtaal
Master in het vertalen: 2 hoofdtalen
Master in het tolken: 2 hoofdtalen
Master in de journalistiek: profiel Audiovisuele media (AVM)
Master in de journalistiek: profiel Tekstmedia (TXT)