3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021125EER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit vak opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘Masterproef Journalistiek’ of 'Masterproef onderzoeksjournalistiek' volgt of reeds geslaagd bent hiervoor.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Jelle Mast (titularis)
Onderdelen en contacturen
21 contacturen Hoorcollege
9 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
12 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
Dit vak behandelt de wetenschappelijke studie van de journalistiek, ofwel het heterogene onderzoeksdomein ‘journalism studies’. Het biedt studenten een overzicht van de verschillende wetenschappelijke benaderingen van journalistieke productie, inhoud en receptie, en van de methoden die in dit onderzoek worden gebruikt. Studenten verwerven zo een referentiekader voor de studie van journalistiek aan de hand van 'klassieke' en recente theoretische inzichten en empirisch onderzoek.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Digitale reader, Canvas
Bijkomende info

Slides van de colleges en verplichte literatuur worden ter beschikking gesteld via het elektronisch platform Canvas.
Leerresultaten

Kennis

De student heeft de kennis om vanuit een academisch perspectief naar de journalist en de journalistieke werkomgeving te kunnen kijken: kent de (internationale) ontwikkelingen in de studie van de journalistiek (journalism studies) en kan de journalistieke praktijk in een wetenschappelijke context plaatsen.
 
De student kan snel informatie opzoeken en verwerken (ook uit anderstalige bronnen) en kent de kwantitatieve en kwalitatieve methoden om zelf aan academisch onderzoek te doen op het niveau van een beginnend onderzoeker.

Inzicht

De student heeft een doordachte visie op de maatschappelijke functie van de journalistiek.

De student is in staat om inzichten en concepten over journalistieke productie, inhoud en receptie met elkaar in verband te brengen.

Toepassen

De student kan onderzoek opzetten: kan inzichten uit verschillende wetenschappelijke invalshoeken (ook uit hun vooropleiding) op een kritische manier met elkaar in verband brengen en nieuwe onderzoeksvragen bedenken.

De student kan de eigen theoretisch-academische reflecties en onderzoeksbevindingen formuleren en rapporteren op een duidelijke en correcte manier, zowel voor een publiek van specialisten als van niet-specialisten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Presentatie bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Gesloten boek examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie masterproef met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper metajournalistiek met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

1) Gesloten boek examen (50%)

2) Individuele presentatie over conceptueel en onderzoekstechnisch ontwerp masterproef (20%)

3) Individuele opdracht: essay waarin de student een eigen toepassing op metajournalistiek discours uitwerkt (30%)

Om te kunnen slagen voor dit vak moet de student elk onderdeel van de evaluatie afleggen. 

Het deelresultaat van elk examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd/het volgend academisch jaar. De student die het examenonderdeel toch wenst te hernemen, stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk voor aanvang van de tweede zittijd/het volgend academisch jaar.

De student die AI-hulpmiddelen gebruikt bij opdrachten voor het vak moeten de gebruikte middelen specificeren en beschrijven voor welke doeleinden ze werden gebruikt. De student licht ook toe waarom de resultaten van de AI-hulpmiddelen al dan niet zijn opgenomen in de opdrachten.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de journalistiek: profiel Audiovisuele media (AVM)
Master in de journalistiek: profiel Tekstmedia (TXT)