3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021054DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Astrid Vandendaele (titularis)
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
13 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Als toekomstige journalist of mediaprofessional is het belangrijk te begrijpen hoe de wet en ethiek samenkomen in de dynamische wereld van media. In deze cursus duiken we in de complexe relatie tussen recht en journalistieke praktijk.

We verkennen enerzijds journalistieke ethiek, waar principes zoals waarheidsgetrouwheid, objectiviteit, hoor en wederhoor, en respect voor privacy centraal staan. Je leert hoe je verantwoordelijk en integer kunt berichten, zonder de grenzen van vrijheid te overschrijden.

Daarnaast duiken we in het mediarecht, waarbij we de juridische aspecten van media-industrie onder de loep nemen. Hoe zit het met auteursrechten, persvrijheid en privacywetgeving? Welke rechten en plichten heb je als journalist?

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Handboek Journalistieke Ethiek, Huub Evers, Boom
Bijkomende info

Om de lessen goed te kunnen volgen, is het handig dat studenten op het gepaste moment over een laptop en/of een smartphone kunnen beschikken.

Binnen het vak is er aandacht voor (generatieve) AI. We bekijken de juridische en ethische implicaties hiervan. Studenten die AI-hulpmiddelen gebruikt bij opdrachten voor het vak moeten de gebruikte middelen specificeren en beschrijven voor welke doeleinden ze werden gebruikt. Studenten lichten ook toe waarom de resultaten van de AI-hulpmiddelen al dan niet zijn opgenomen in de opdrachten.

Leerresultaten

Algemeen competenties

De studenten moeten in staat zijn om op zelfstandige basis rekening te houden met de rechtsregels die relevant zijn voor de beroepspraktijk. De student leert rekening te houden met de grenzen van de persvrijheid. Daarnaast verwerft hij inzicht in het sociaalrechtelijk, fiscaal en administratief statuut van de journalist. Ten slotte ontwikkelt de student de reflex om zijn beroepsmatig optreden voortdurend te toetsen aan de deontologische regels van het beroep.

Daarenboven zal de student (1) in staat zijn om kennis en inzichten opgedaan uit de bovengenoemde invalshoeken met elkaar in verband te brengen en ook nieuwe verbanden te creëren met de kennis verworven in de opleiding; (2) in staat zijn om een eigen academische bijdrage te leveren tot het vakgebied van de journalistieke studie, vanuit een of meerdere van de bovengenoemde invalshoeken.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Schriftelijk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De studenten worden geëvalueerd tijdens een schriftelijk examen, waarbij theoretische kennis en praktisch inzicht van de cursusonderdelen worden getoetst.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de journalistiek: profiel Audiovisuele media (AVM)
Master in de journalistiek: profiel Tekstmedia (TXT)