3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021050BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Joris Boonen (titularis)
Martina Temmerman
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
13 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus gaat dieper in op de positie van journalistiek in de samenleving, en biedt een praktische inleiding op een aantal journalistieke genres, zowel voor audiovisuele media als voor tekstmedia.

Deel 1 – Een kritische kijk op journalistieke berichtgeving in binnen- en buitenland

In Deel 1 behandelen we het thema ‘journalistiek en burgerschap’ op een macroniveau. Op basis van recente wetenschappelijke literatuur, veel voorbeelden uit de praktijk en een zelfgekozen case van de studenten, bestuderen we het maatschappelijke spanningsveld waarin journalisten zichzelf bevinden in België en de rest van de wereld.

Studenten gaan in de eerste 6 weken van deze cursus aan de slag met een zelfgekozen case (bv. een buitenlands conflict), waarin ze op een kritische manier de berichtgeving in binnen- en/of buitenland zullen analyseren over dat thema. Als eindresultaat maken ze een korte audioreportage (bv. podcast) of videoreportage om de bevindingen uit hun kleinschalige onderzoeksproject te presenteren. Studenten kiezen zelf of ze deze opdracht individueel of als duo uitvoeren.

Deel 2 – Journalistiek en burgerschap op lokaal niveau: Tekstmedia

In Deel 2 bestuderen het belang van lokale journalistiek voor actief burgerschap. Studenten maken kennis met (Brusselse) maatschappelijke organisaties (bvb. LEVL, Ligo Brusselleer) en hun mediaproductie. In samen- en wisselwerking met de partners produceren ze journalistieke werkstukken die mogelijk gepubliceerd worden.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Documenten op de elektronische leeromgeving, Canvas
Bijkomende info

Begeleiding na afspraak.

Binnen het vak zal er aandacht zijn voor (generatieve) AI-hulpmiddelen als die relevant zijn. De student die AI-hulpmiddelen gebruikt bij opdrachten voor het vak moeten de gebruikte middelen specificeren en beschrijven voor welke doeleinden ze werden gebruikt. De student licht ook toe waarom de resultaten van de AI-hulpmiddelen al dan niet zijn opgenomen in de opdrachten. 

Leerresultaten

Eindcompetenties

Deel 1

-        De studenten hebben inzicht in verschillende uitdagingen waar hedendaagse journalistiek mee geconfronteerd wordt (digitalisering, snelheid, artificiële intelligentie, de rol van adverteerders).

-        De studenten begrijpen hoe (buitenlands) nieuws tot stand komt, welke gatekeepers hierin een rol kunnen spelen en hoe een media-agenda gevormd wordt.

-        De studenten begrijpen wat het belang is van framing in buitenlandberichtgeving.

-        De studenten begrijpen het belang van persvrijheid in een democratie en hoe deze onder druk kan staan van interne en externe factoren.

-        De studenten maken een eigen kritische analyse van (buitenland)journalistiek over een zelfgekozen thema, aan de hand van diverse journalistieke bronnen.

-        De studenten maken een podcast, video of ander audiovisueel journalistiek product in verzorgd Nederlands, waarin ze de belangrijkste bevindingen uit hun eigen onderzoek bespreken.

Deel 2

-        De studenten kunnen de werking en de mediaproductie van een aantal Brusselse organisaties beschrijven.

-        De studenten kunnen zelfstandig korte interviews afnemen en alle stappen van het interviewproces succesvol doorlopen op beginnersniveau (vragen voorbereiden, mensen benaderen, vragen afstemmen op de geïnterviewde, interview uitschrijven en illustreren met foto).

-        De studenten kunnen inschatten welke journalistieke onderwerpen voor de Brusselse doelgroep of gemeenschap van belang zijn, er autonoom gegevens over verzamelen en er een reportage of achtergrondverhaal op beginnersniveau over uitwerken.

-        De studenten kunnen op een efficiënte manier samenwerken met medestudenten (in duo) om tot een kwaliteitsvol journalistiek product te komen.

-        De studenten kunnen journalistieke producten afleveren in verzorgd Nederlands, ook rekening houdend met de kwaliteitsparameters van de betrokken Brusselse organisaties.

-        De studenten kunnen een genuanceerd en onderbouwd standpunt formuleren over het belang van (hyper)lokale journalistiek voor een gemeenschap.

-        De studenten kunnen de evolutie van de eigen visie op de wisselwerking journalistiek-gemeenschap onder woorden brengen.

Eindcompetenties

--

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 50 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Werkstukken voor zowel eerste als tweede zittijd

Aanvullende info mbt evaluatie

permanente evaluatie: 50% audiovisuele media      50% tekstmedia

evaluatie tweede zittijd: werkstukken

Je kunt alleen slagen voor dit vak als je beide onderdelen hebt afgelegd. Een deelresultaat dat voldoende is, kan worden overgedragen naar een volgende zittijd/academisch jaar.

Om dit studiedeel te volgen zijn volgende kosten verplicht en supplementair aan de factuur die je als student ontving van het Student Administratie Centrum: voor bezoek tentoonstelling / excursie wordt een minimumbedrag van 8 euro en een maximumbedrag van 15 euro vooropgesteld. De kosten worden gedragen door de student en kunnen noch op medestudenten, noch op de titularis noch op de faculteit verhaald worden. De bedragen zijn benaderingen die zo nauwgezet als mogelijk weergegeven zijn. Indien je als gevolg van deze kosten betalingsmoeilijkheden ondervindt, dan kan je contact opnemen met de Sociale Dienst Studenten via sociale.dienst.studenten@vub.ac.be of +32 2 629 23 15. Meer informatie vind je ook op https://my.vub.ac.be/studiefinanciering

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben