6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021034BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Rik Vosters (titularis)
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
52 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit studiedeel biedt studenten een inleiding in de taal en cultuur van de Nederlandstalige Lage Landen. De colleges vallen in twee delen uiteen:

Deel 1: Nederlandse taal en cultuur in context

Tijdens het eerste deel staan we stil bij een aantal relevante thema’s die verband houden met de Nederlandse taal en cultuur in een bredere maatschappelijke context. Precieze invulling kan jaarlijks wisselen – bijv. Inclusie en inclusief taalgebruik; Taalbeleid en de Nederlandse Taalunie; Onderwijs en de rol van het Engels; etc. De colleges zijn na een algemene inleiding interactief opgezet, en er wordt binnen de opgegeven onderwerpen over maatschappelijke thema’s en relevante casussen gedebatteerd.

Deel 2: Referaten studenten

In het tweede deel van het college geven studenten zelf een referaat waarin ze een opgegeven thema binnen de Nederlandse cultuur en/of een relevante bijhorende casus bespreken. Aanwezigheid en actieve deelname aan de lessen is noodzakelijk.
 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Hand-outs, eigen lesnotities, slides en eventueel extra opgegeven literatuur
Bijkomende info

nvt

Leerresultaten

Doelstellingen

1. De studenten kunnen enkele relevante thema’s gerelateerd aan de Nederlandse taal en cultuur beschrijven, vergelijken en in hun actuele context situeren. [Dublin-descriptor NVAO: kennis en inzicht]
2. De studenten kunnen enkele belangrijke thema’s uit de Nederlandse taal- en cultuurkunde toetsen aan en illustreren aan de hand van in de colleges of in de literatuur behandelde gevalstudies en voorbeelden. [Dublin-descriptor NVAO: toepassen kennis en inzicht]
3. De studenten zijn in staat om hun kennis van actuele thema’s in de Vlaanderen en Nederlandkunde uit te diepen en te verbreden aan de hand van zelfstandige lectuur van relevante (vak)literatuur. [Dublin-descriptor NVAO: leervaardigheden]
4. De studenten zijn in staat om een bescheiden literatuuronderzoek over een opgegeven onderwerp binnen de studie van Vlaanderen- en Nederlandkunde op te zetten en uit te voeren. [Dublin-descriptor NVAO: leervaardigheden + toepassen kennis en inzicht]
5. De studenten kunnen aan de hand van een referaat en een voorbereid debat op heldere en gepaste wijze rapporteren over hun zelfstandige lectuur. Ze kunnen zich vlot uitdrukken in het Standaardnederlands en maken correct gebruik van de relevante vakterminologie. [Dublin-descriptor NVAO: communicatie]
 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

WPO Presentatie bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Fysiek of digitaal mondeling examen

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Referaat met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Fysieke of digitale presentatie. Actieve participatie tijdens de colleges en lectuur van de opgegeven literatuur kunnen ook voor het deelcijfer van het referaat in rekening worden gebracht (± 20% van het deelcijfer).

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten die niet deelnemen aan één onderdeel van de evaluatie zullen voor dat onderdeel een 0/20 als deelcijfer ontvangen.

Deelcijfers kunnen op schriftelijke vraag (voorafgaand aan de examenperiode) van de student worden overgeschreven naar een latere zittijd binnen hetzelfde academiejaar.  

Participatie kan in rekening worden genomen voor het eindcijfer, in de vorm van een correctie +1 of +2 op 20 bij goede of uitzonderlijk goede participatie, en in de vorm van een correctie -1 of -2 op 20 bij zwakke of uitzonderlijk zwakke participatie.

In de voorbereiding voor de presentatie is verantwoord gebruik van generatieve AI toegestaan als ondersteuning. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Schakelprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Schakelprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met één vreemde taal in het studiepakket identiek aan de taal waarvoor men zich inschrijft
Schakelprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding academische bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding master taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding academische bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding master taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.