3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021022BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
English for Specific Purposes opnemen houdt in dat je gelijktijdig ‘English Proficiency II’ volgt of reeds geslaagd bent voor 'English Proficiency II’.​
Onderwijstaal
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Julie Deconinck (titularis)
Louise Holtzem
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
39 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud


In dit vak oefenen studenten hun Engelse vaardigheden met betrekking tot genre, context en communicatief doel. Met English Proficiency I en English Proficiency II als startpunt richt deze cursus zich op specifieke taalkenmerken in drie specifieke contexten:

Audio descriptie

Academisch schrijven

Creatief schrijven

Praktisch gezien is de cursus gericht op het verbeteren van de taalvaardigheden van studenten op drie hoofdgebieden: uitbreiding van de woordenschat (1), schrijfvaardigheden (2), en in mindere mate mondelinge vaardigheden (3).

Studenten worden verwacht hun woordenschat systematisch uit te breiden in de bovengenoemde contexten. Nieuwe woordenschat - woorden en uitdrukkingen - wordt verworven via gerichte woordenschat- en/of luister- en leesoefeningen. Een deel van deze woordenschat wordt vervolgens geconsolideerd in geïntegreerde opdrachten.

2.    De opdrachten zijn gericht op verdere ontwikkeling van de schrijf- en mondelinge vaardigheden in English Proficiency I en II. De nadruk ligt op beschrijvende inhoud (bijv. audiobeschrijving, creatief schrijven), academische teksten (bijv. abstracts, een bachelorscriptie) en narratieve teksten (bijv. creatief schrijven). In de opdrachten wordt speciale aandacht besteed aan functionele taal, stijl en register. 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handouts, Lou Holtzem (& Julie Deconinck)
Bijkomende info

Hoewel grammatica niet expliciet zal worden onderwezen, kunnen specifieke grammatica onderwerpen op een need-to-know basis worden behandeld. 

De interactieve lessen worden aangevuld met online materiaal om woordenschat, (en indien nodig) grammatica te consolideren, en met (peer) feedbacksessies om punten ter verbetering te benadrukken en bespreken. 

Leerresultaten

Eindcompetenties

In terms of writing skills, students work towards level C1  on the European Framework of Reference for Languages.  
Based on Common European Framework of Reference for Languages, https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680459f97 

 

This entails they can produce clear, well-structured, detailed texts on complex subjects, showing controlled use of organizational patterns, connectors, and cohesive devices. 

For ESP specifically, this means the students 

·         can communicate effectively in English that is adapted to context, genre, audience, and communicative goal(s); 

·         can name and identify formal and stylistic conventions of English in audio descriptions and in academic texts; 

·         can use language flexibly and effectively in descriptive texts such as audio descriptions, academic texts such as an abstract, and narrative texts such as a story; 

·         can adequately summarize and paraphrase academic discourse;

·         can produce a cohesive and coherent abstract in accordance with the conventions of the academic register;

·        can adequately and precisely describe the visual cues in a clip that are not made clear through sound in a clip from a short film.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • schriftelijk examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • permanente evaluatie met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling van dit studiedeel bestaat uit twee onderdelen.

1. Enerzijds zal er in juni een schriftelijk examen zijn dat een reeks lexicale oefeningen en schrijfopdrachten omvat en goed is voor 60% van het eindcijfer.

2. Het cijfer voor de permanente evaluatie (40%) zal gebaseerd zijn op een aantal opdrachten die ingediend worden gedurende het semester.

Studenten die voor het vak willen slagen, moeten aan alle beoordelingsonderdelen (dwz de opdrachten en een schriftelijk examen) hebben deelgenomen.

In de tweede zittijd is het cijfer voor ESP gebaseerd op:

- een schriftelijk examen (70%)

- permanente evaluatie -->  een schriftelijke opdracht (30%)

Als de student in de eerste zittijd een voldoende heeft gehaald voor het onderdeel permanente evaluatie, wordt dit cijfer meegenomen naar de tweede examensessie. 

Voor elk beoordelingsonderdeel zal de docent expliciet aangeven of het gebruik van generatieve AI is toegestaan, waarbij zal worden gespecificeerd of het gebruik verboden is, beperkt is tot bepaalde mate, of volledig is toegestaan. Niet-naleving van deze specificaties wordt beschouwd als academische fraude en zal worden bestraft. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Schakelprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding niet-talige bacheloropleiding
Schakelprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding academische bachelor
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding academische bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na niet-talige masteropleiding